Suomijoje keleivių vežėjai domėjosi elektros įkrovimo įrangos gamyba

20 rugpjūčio 03:40 2024 Spausdinti straipsnį Kelionės Lankytojai Patirtis

Rugpjūčio 13-14 dienomis Lietuvos keleivių vežimo asociacija surengė išvyką į Suomiją, kur lankėsi Lahtis mieste įsikūrusioje elektros įkrovimo įrangą gaminančioje įmonėje „Kempower“, taip pat susipažino su joje pagamintos įrangos naudojimu viešose vietose bei skirtingose viešojo transporto įmonėse.

Pažintinė dalykinė kelionė prasidėjo apsilankymu Helsinkio keleivinio transporto įmonėje „Koiviston Auto“. Tai – didelė viešojo transporto įmonė, vežanti keleivius vietinio ir tolimojo susisiekimo maršrutais, visoje Suomijoje eksploatuojanti apie 1 200 autobusų. Apie 200 jų – elektrinai, o 2026 metais elektrinių autobusų bus daugiau nei trečdalis viso parko.  

Įmonės padalinyje, kuriame pirmąją dieną lankėsi keleivių vežėjai iš Lietuvos, eksploatuojama apie 130 autobusų, 60 jų – elektriniai. „Įdomu tai, kad suomiai neprisiėmė įsipareigojimų išsyk visus eksploatuojamus autobusus keisti elektriniais, dyzelinių autobusų atsisakoma laipsniškai. Kitaip nei Lietuvoje, kur iškelti kur kas ambicingesni tikslai – iki 2027 m. ekologiškais autobusais atnaujinti visą didžiųjų miestų transporto priemonių parką, o iki 2029 m. visas likęs viešasis transportas turės būti varomas alternatyviais degalais“, – stebėjosi LKVA prezidentas Gintaras Nakutis.

Keleivių vežėjus labiausiai domino elektrinių autobusų eksploatavimo patirtis, jų kasdien nuriedamas kelias, taip pat – baterijų įkrovimo patirtis. „Įdomu tai, kad įkrovimo stotelėse įdiegta programinė įranga, kuri pagal tai, kiek laiko autobusas dirbs mieste, kokį atstumą nuvažiuos, parengia programą ir nustato tinkamus įkrovimo rodiklius. Tokiu būdu kiekvieno autobuso baterijos įkraunamos tiek, kiek reikia ir kada reikia“, – pasakoja G. Nakutis.

Pakeliui į „Kempower“ gamyklą, keleivių vežėjai iš Lietuvos užsuko į vieną iš prie magistralinio kelio įsikūrusių degalinių, kur veikia 4 įkrovimo stotelės. Tokiu būdu vairuotojams netenka laukti eilėje, kiekvienas atvažiavęs laisvai prisijungia ir įkrauna automobilio baterijas. Jos įprastai įkraunamos iki 80 proc. talpos – tai užtrunka maždaug apie 10-15 min. Norint įkrauti iki 100 proc., procesas jau gerokai pailgėja.

Lahtis mieste įsikūrusioje „Kempower“ viename iš gamyklos padalinių surinkinėjami įkrovimo stotelių valdymo blokai. Ten keleivių vežėjai apžiūrėjo gamybos patalpas, kuriose vyksta surinkimas ir pagamintos produkcijos kokybės kontrolė. Valdymo blokams gaminti naudojama modulinė sistema, jie atrodo tarsi lagaminėliai, kurie skirti „įveiklinti“ nuo 2 iki 16 įkrovimo vietų.

Antrąją kelionės dieną aplankytas kitas „Kempower“ gamyklos padalinys, kur gaminamos pačios įkrovimo stotelės – valdymo įranga, apmokėjimo terminalai ir pan.

Keleivių vežėjai iš Lietuvos susipažino su gamybos procesu. „Buvo įdomu sužinoti, kad stotelės gaminamos su aušinamais įkrovimo laidais, kad pernelyg neįkaistų kraunant transporto priemonę. Originalūs ir kiti suomių gamintojų sprendimai“, – teigė G. Nakutis.

„Kempower“  yra apie 800 darbuotojų (40 tautybių), gamykla turi 14 antrinių įmonių ir 3 gamyklas. Gamyklos pajėgumai – įspūdingi, įkrovimo stotelės įrengtos 50 šalių. 2023 m. pagaminta 20 000 įkroviklių, būta apie 7,5 mln. įkrovimo sesijų, sunaudota apie 195 GKW energijos. Per dvejus metus gamybą ketinama išplėsti kone trigubai ar keturgubai, kadangi tikimasi didelės elektrinio transporto plėtros.

Lietuvos keleivinio transporto įmonių atstovai taip pat lankėsi elektros įkrovimo vietose, apžiūrėjo dar vieną` „Koiviston Auto“ padalinį – autobusų parką Lahtis, kur elektriniai autobusai įkraunami naudojant pantografus. Šiuo atveju „Kempower“ įdiegta programinė įranga turi daug pranašumų. Vairuotojui tereikia atvykus prie įkrovimo stotelės pakelti pantografą, ir rytą išvažiuoti įkrautomis autobuso baterijomis.

„Keleivių vežėjai per išvyką į Suomiją sužinojo daug naujų dalykų, suprato, ko reikia ieškoti ir ką įsigyti, norint vienu metu įkrauti didelį kiekį transporto priemonių. Tam labai naudinga suomių sukurta programinė įranga, kuri taupo elektros resursus, stotelėms reikia mažiau galios. Pavyzdžiui, 60-čiai automobilių įkrauti pakanka 45 įkrovimo vietų. Tai suteikia galimybę įkrauti transporto priemones ekonomiškiaus ir efektyviau“, – aiškina G. Nakutis.

Lina Jakubauskienė

Išvykos dalyvių nuotraukos