Nuo liepos 1 d. keisis automobilių statymo apmokestinimo Vilniaus mieste politika ir parkavimo zonose taikoma rinkliava. Sprendimas didinti rinkliavą priimtas atsižvelgiant į nuolat perpildytas stovėjimo vietas. Pokyčiai paveiks ir elektromobilių savininkus, taip pat bendruomenes, norinčias namo kieme įvesti rinkliavos zonas. Nuo liepos įsigaliosiantys pakeitimai Vilniaus miesto tarybos patvirtinti pernai lapkritį.
Miestas susiduria su problema dėl nuolat perpildytų stovėjimo vietų. Daug kur užimtumas dažnai viršija 85 proc., todėl akivaizdu, kad iki šiol buvęs rinkliavos dydis nepadeda spręsti problemų, susijusių su stovėjimo vietų trūkumu ir oro tarša.
Iki lapkritį savivaldybės tarybos priimto sprendimo, žaliosios ir geltonosios zonų tarifai nebuvo peržiūrėti ir keisti 19 metų, o mėlynosios ir raudonosios – 7 metus. Taigi iš esmės esami mokesčiai už parkavimą neatitiko realios ekonominės situacijos ir nemažino stovėjimo vietų užimtumo.
Naujieji įkainiai ir jų galiojimo laikas pagal zonas, įsigaliosiantys nuo liepos 1 d.:
Net ir po rinkliavos kainų pokyčio, Vilniuje išlieka mažiausi parkavimo įkainiai, lyginant su kitomis Baltijos šalių sostinėmis.
Atsinaujina rinkliavos zonų žemėlapis – mažėja mėlyna zona ir didėja raudona
Siekiant geriau atspindėti realius parkavimo poreikius ir eismo intensyvumą, nuo liepos 1 d. keičiasi ir rinkliavos zonų ribos: kai kurios gatvės bus priskirtos kitoms zonoms – mažės mėlyna (brangiausia) zona ir didės raudona. Tai reiškia, kad dalyje teritorijų keisis parkavimo kaina ir apmokestinimo laikas.
Pokyčiai orientuoti į tai, kad Senamiestyje ir jo prieigose būtų lengviau rasti laisvą vietą trumpesniam stovėjimui, o ilgalaikis parkavimas būtų perkeliamas į mažesnio intensyvumo zonas. Sprendimai priimti remiantis eismo, stovėjimo vietų užimtumo ir gyventojų įpročių analize, todėl tikimasi, kad šie pokyčiai padės užtikrinti didesnį vietų prieinamumą ir efektyvesnį miesto stovėjimo vietų naudojimą.
Sudaroma galimybė bendruomenėms siūlyti apmokestinti savo kiemus
Baltosios zonos – tai visa miesto teritorija, kuri nepažymėta kitos spalvos zonomis. Nuo liepos tokiose teritorijose bus sudaryta galimybė bendruomenėms savo iniciatyva siūlyti įvesti baltosios zonos rinkliavą jų namo kieme. Šis sprendimas turi dvejopą naudą: tai leistų gyventojams naudotis šalia jų namo esančia aikštele patogiau, o už stovėjimą surinktos lėšos bus nukreiptos į Kaimynijų programą, t. y. bus skirtos gyvenamosios aplinkos (kiemų) infrastruktūrai gerinti.
Nusprendus apmokestinti tokias baltosios zonos teritorijas, jose bus nustatomas 0,2 Eur rinkliavos už valandą mokestis. Gyventojai šioje zonoje galės išsiimti leidimus: pirmas leidimas nieko nekainuos, antras leidimas per mėnesį kainuotų 6 Eur.
Elektromobilių parkavimas rinkliavos zonose
Siekiant tvaresnio judumo ir klimatui neutralaus Vilniaus tikslų, skatinamosios priemonės elektromobilių naudotojams išliks – žaliojoje, geltonojoje ir raudonojoje zonose parkavimas ir toliau bus nemokamas visą parą, o brangiausioje mėlynojoje zonoje nemokama išliks pirmoji valanda.
Atsižvelgiant į tai, kad mėlynojoje rinkliavos zonoje parkavimo vietų skaičius yra labai ribotas, o jų užimtumas itin didelis, Vilniaus miesto taryba priėmė sprendimą keisti elektromobilių stovėjimo tvarką šioje zonoje. Nuo liepos 1 d. mėlynojoje zonoje elektromobilių stovėjimas bus nemokamas pirmąją stovėjimo valandą per parą, tačiau tik tuo atveju, jei stovėjimas bus aktyvuotas naudojantis viena iš mobiliųjų programėlių: „m.Parking“, „carOne“, „ParkMan“ ar „uniPark“. Pasibaigus 60 minučių laikotarpiui, stovėjimas automatiškai pereis į mokamą tarifą – antra stovėjimo valanda kainuos 3,5 Eur, o nuo trečiosios – 4,0 Eur už valandą.
Pažymėtina, kad mėlynojoje zonoje, kaip ir dabar, galios 12 minučių apmokėjimo žingsnis. Tai reiškia, kad neišnaudotos pirmosios (nemokamos) valandos per parą minutės galės būti panaudotos vėliau. Pavyzdžiui, elektromobiliui stovėjus 25–36 minutes, jo vairuotojas galės tą pačią kalendorinę dieną panaudoti likusias 24 nemokamas minutes kitam stovėjimui, aktyvuodamas jį programėlėje.
Naujoji tvarka galios visą parą, visomis savaitės dienomis (24/7), siekiant užtikrinti trumpalaikio stovėjimo galimybę visų transporto priemonių vairuotojams bei racionaliau paskirstyti stovėjimo vietas aukščiausio užimtumo zonoje.
JUDU.lt
Linos Jakubauskienės nuotrauka