Susisiekimo ministrui keleivininkų problemos nesvetimos

17 balandžio 04:32 2013 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Praėjusių metų pabaigoje susisiekimo ministru tapo socialdemokratų atstovas Rimantas SINKEVIČIUS. Nors naujasis ministras dirba dar tik keletą mėnesių, jis maloniai sutiko atsakyti į eBus.lt klausimus.


Su R. Sinkevičiumi kalbamės apie keleivinio transporto problemas, transporto priemonių parkų atnaujinimo galimybes bei kitus keleivių vežėjams aktualius klausimus.

Nuo kovo 1-osios įsigaliojo Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentai dėl miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų transporto keleivių teisių įgyvendinimo. Ypač daug dėmesio čia skiriama neįgaliesiems, įtvirtinta vežėjo pareiga rengti mokymus darbuotojams, kaip elgtis su negalę turinčiais žmonėmis. Ar Susisiekimo ministerija žada patvirtinti specialias programas mokymams rengti?

– Susisiekimo ministerija planuoja papildyti C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE kategorijų motorinių transporto priemonių vairuotojų mokymo pradinei profesinei kvalifikacijai įgyti ir vairuotojų periodinio profesinio mokymo tvarkos aprašą mokymo temomis, nustatytomis reglamento Nr. 181/2011 II priede „Mokymas apie neįgaliuosius“.

Pagal priemonę „Kompleksinė ekologiško viešojo transporto plėtra“ savo transporto priemonių parkus atnaujino penkios šalies įmonės. Ar, formuojant 2014-2020 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimą transporto srityje, numatytos kokios nors priemonės, skirtos viešajam transportui atnaujinti?

– Taip, Susisiekimo ministerija planuoja panašias priemones. Tik patikslinsime, kad pagal šią priemonę buvo galima ne tik atnaujinti viešojo transporto priemonių parkus, bet ir plėtoti dviračių takus, kombinuotas viešojo ir privataus transporto sąveikos sistemas „Bike&Ride“ bei „Park&Ride“,taip pati kontaktinius troleibusų tinklus.

Susisiekimo ministerija sieks, kad miestai, pasinaudodami ES struktūrine parama, galėtų 2014-2020-aisiais rengti Darnaus judumo mieste planus (angl. SUMP – Sustainable Urban Mobility Plan), numatytus Baltojoje Knygoje, kaip tvarios miestų transporto sistemos pagrindą. Tokiu atveju ir parkų atnaujinimas vyktų lygiagrečiai su kitomis judumo paklausos valdymo priemonėmis – dviračių takų plėtra, intelektinių eismo valdymo sistemų diegimu ir t. t.

– Tarpmiesčio maršrutais keleivius vežančių įmonių vadovus piktina neteisėta veikla besiverčiantys vežėjai. Ar Susisiekimo ministerijai ši problema yra žinoma? Kokių priemonių pastaruoju metu imamasi, kad nelegalai būtų išgyvendinti?

– Ši problema ministerijai žinoma. Kartais ji paaštrėja, kartais sumažėja, tačiau problema išlieka, nors Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos skiria didelį dėmesį keleivinio transporto, vežančio keleivius tolimojo ir tarptautinio susisiekimo maršrutais reguliariais, vienkartiniais ir užsakomaisiais reisais, kontrolei.

2012-aisiais buvo patikrintos 1239 keleivius vežančios transporto priemonės, iš kurių 550 transporto priemonių, vežančių keleivius vienkartiniais ar užsakomaisiais reisais. Už teisės aktuose nustatytų reikalavimų pažeidimą vežant keleivius 134 asmenims buvo paskirtos baudos. Šalia didžiųjų šalies miestų autobusų stočių ir pasienio kontrolės punktuose papildomai buvo atlikti 199 reidai, per kuriuos septyniolikai asmenų dėl neteisėto keleivių vežimo buvo paskirtos baudos.

Vykdant šiuos reidus, į kompiuterinę programą buvo įvesti duomenys apie transporto priemones, kurios galimai veža keleivius iš autobusų stočių. Šie duomenys pateikiami Valstybinei mokesčių inspekcijai ir naudojami atliekant bendrus ūkio subjektų tikrinimus. Tačiau norėčiau atkreipti dėmesį, kad tai – ne vien kontrolės klausimas. Jeigu bus norinčių važiuoti su nelegaliais vežėjais, bus ir juos vežančių. Keleiviai turi suvokti riziką – beje, manau, kad kai kurie tai puikiai suvokia – ir tik tuomet galėsime sakyti, kad problemos mastai mažėja.

– Keleivinio transporto įmonių vadovai pasiūlė iniciatyvą pakeisti Kelių transporto kodekso straipsnį, reglamentuojantį keleivių vežimo lapų naudojimą. Pasak keleivių vežėjų, keleivių vežimo lapai atsirado kaip būdas kovoti su nelegaliais vežėjais, tačiau, atsisakius reikalavimo juose įrašyti keleivių pavardes, neteko prasmės. Valstybinė kelių transporto inspekcija prieštarauja, kad šių lapų būtų atsisakyta, tačiau sutinka supaprastinti jų spausdinimo bei platinimo procedūras. Ką apie tai mano Susisiekimo ministerija?

– Mūsų nuomone, keleivių vežimo lapas neprarado savo prasmės dėl keleto priežasčių. Visų pirma, keleivių vežimo lapas taip pat yra apskaitos dokumentas, kurio pagrindu turi būti apskaitomi nuvažiuoti kilometrai ir gautos pajamos už keleivių vežimą užsakomaisiais reisais.

Antra, vykdant neteisėto keleivių vežimo kontrolę yra svarbu tuo metu važiuojantys keleiviai, kurie apklausos metu paliudija, kad važiavimas vykdomas už atlygį, arba atsisako paliudyti, todėl kontrolės kelyje metu pakanka žinoti, kad yra vežamas tam tikras kiekis keleivių.

Iš keleivių vežimo lapo taip pat yra nustatomas maršrutas, kokiu tikslu yra vežama grupė, kiek yra sumokėta už važiavimą, kurioje vietoje įlaipinta keleivių grupė ir pan.

Manome, kad gali būti nagrinėjama galimybė supaprastinti reikalavimus dėl keleivių vežimo lapų išrašymo, atsisakant reikalavimo naudoti saugiuosius blankus.

– Keleivių vežėjus, vežančius keleivius miestuose, piktina ne visada sąžininga vežėjų mikroautobusais konkurencija. Siūloma priimti Kelių transporto kodekso 18 straipsnio pataisas dėl keleivių vežimo mikroautobusais ir didžiaisiais autobusais sąvokų atskyrimo – tame pačiame maršrute neturėtų dirbti autobusai pagal ES 1370 reglamentą ir kaip maršrutiniai taksi dirbantys mikroautobusai. Ką apie tokią galimybę mano Susisiekimo ministerija?

– Rengiant Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso pataisas bus svarstoma galimybė atsižvelgti į šį siūlymą.

– Keleivių vežėjai taip pat pateikė siūlymą pakeisti Lengvatų įstatymą, įteisinant lengvatinį terminuotąjį bilietą tolimojo susisiekimo maršrutuose. Toks žingsnis būtų naudingas ne tik vežėjams, bet ir valstybei – lengvatinis bilietas kainuotų pigiau, taigi dotacijų iš biudžeto reikėtų mažiau. Ką apie tai mano Susisiekimo ministerija?

– Manome, kad tai yra logiškas pasiūlymas. Susisiekimo ministerija planuoja rengti Transporto lengvatų įstatymo pataisas, įteisinant lengvatinį terminuotąjį bilietą ir tolimojo susisiekimo maršrutuose.

– Dėkoju už pokalbį

Kalbėjosi Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.