Rugsėjo 10 d. Lietuvos keleivių vežimo asociacija surengė išvyką į Klaipėdą, kur gaminami bei eksploatuojami elektriniai „Dancer“ autobusai. Keleivių vežėjai susipažino su lietuviškų autobusų gimimo istorija, gamybos, eksploatavimo procesu, gamintojų ateities planais, vėliau turėjo progos išbandyti „Dancer“ ekstremalaus vairavimo trasoje.
Kompanijos „Vėjo projektai“ vadovas Alvydas Naujėkas priminė, kaip gimė idėja sukurti lietuvišką autobusą: „Fantazuotojų studentų komanda konvertavosi į gamybininkus praktikus. Du mūsų pagaminti autobusai jau važinėja Klaipėdoje, rengiamės serijinei lietuviškų elektrinių autobusų gamybai . Visas procesas nuo idėjos gimimo iki pirmųjų autobusų atsiradimo užtruko maždaug dešimtį metų“, – sakė A. Naujėkas.
Pasak jo, iš kompozitinio pluošto pagamintas „Dancer“ – lengviausias autobusas standartinio ilgio transporto priemonių rinkoje, jis sveria 9,7 tonos. Vidutinės energijos sąnaudos 1 km atstumui nuvažiuoti – 0,72 kW. Vidutinė baterijos įkrovimo trukmė 100 km atstumui – aštuonios minutės. Tai suteikia galimybę vežti keleivius viešojo transporto maršrutais septynias dienas per savaitę, 24 valandas per parą.
„Klaipėdoje važinėjantys autobusai visai netaršūs, nes varomi vėjo energija. Jų kėbului gaminti naudojamas perdirbtas PET plastikas, iš jo pagamintas autobusas gali būti eksploatuojamas penkis kartus ilgiau nei įprasta. Vienas „Dancer“ autobusas, per metus nuvažiuodamas 60 tūkst. kilometrų, sutaupo 68 tonas CO2“, – pabrėžė A. Naujėkas
Jo teigimu, maždaug pusė komponentų autobusui gaminama Lietuvoje, kita dalis perkama iš Europos automobilių pramonės lyderių. Klaipėdos autobusų parko įsigytiems „Dancer‘ autobusams įkrauti įrengtas galingiausias pasaulyje pantografas. Papildomai baterijas galima įkrauti nuo stacionaraus šaltinio. „Dancer“ montuojamos „LTO Lithium Titanate” baterijos.
Lietuviškuose elektriniuose autobusuose yra 34 sėdimos ir 52 stovimos vietos, taip pat – vieta neįgaliojo vežimėliui pasistatyti. Rampa neįgaliųjų vežimėliams įvažiuoti – elektrinė, salone yra USB jungtys, Wi-Fi internetas, dideli dienos šviesos stoglangiai, daugiafunkcinis ekranas autobuso gale, taip pat veikia klimato kontrolės sistema. Vairuotojų patogumui – inovatyvi, ergonomiška darbo vieta. Vietoje įprastų veidrodėlių išorėje sumontuotos naktinio matymo ir 360 laipsnių vaizdo kameros.
A. Naujėkas LKVA atstovams taip pat pristatė dar tik planuojamą gaminti naują autobuso modelį, pavadintą „Ballerina“. Jo nuvažiuojamas atstumas vieną kartą įkrautomis baterijomis bus daugiau kaip 300 km, o greitojo įkrovimo galimybė užtikrins neribotą nuvažiuojamų kilometrų skaičių. Autobusas galės būti įkraunamas arba lėtuoju būdu, arba turės galimybę jungtis prie pantografo. „Ballerina“ autobuse ketinama montuoti „Lithium NMC baterijas.
Klaipėdos autobusų parkas eksploatuoja „Dancer“ naudodamiesi „Dancer Mobility“ paslauga, kuri garantuoja autobusų aptarnavimą ir energijos tiekimą be jokio pradinio įnašo ir papildomų mokesčių. Visą sutarties laikotarpį galioja mokėjimo modelis už faktinį autobuso naudojimą, fiksuojat kainą už nuvažiuotus kilometrus. Pasak Klaipėdos autobusų parko generalinio direktoriaus Vaido Ramanausko, „Dancer“ jau per pirmuosius darbo uostamiesčio gatvėse metus patenkino vežėjų lūkesčius ir įrodė savo techninį patikimumą.
Keleivių vežėjams taip pat pristatyta „Dancer“ autobusų monitoringo sistema. Naudojantis ja, nuolat stebima apie tūkstantis autobusų parametrų. Tai padeda operatyviai nustatyti ir pašalinti bet kokius trūkumus.
Susipažinę su gamybinėmis lietuviškų elektrinių autobusų patalpomis, svečiai turėjo progos išbandyti „Dancer“ galimybes ekstremalaus vairavimo trasoje. Visų vežėjų, išbandžiusių lietuvišką autobusą, atsiliepimai buvo teigiami. Jis – lengvai valdomas, stabilus kelyje. Visų akį traukė ir originalus, savitas transporto priemonės dizainas. Nenuostabu, jog „Vėjo projektų“ sukurtam „Dancer“ pasauliniame dizaino „A’Design Award“ konkurse skirtas auksinis apdovanojimas transporto kategorijoje. Pasak A. Naujėko, žinia apie apdovanojimą gamintojams buvo netikėta, bet labai maloni.
„Vėjo projektų“ atstovai turi nemažai ateities planų. Žadama statyti naujas gamybines patalpas, kur nuo 2026-ųjų būtų galima pagaminti apie penkis šimtus modernių, ekologiškų elektrinių transporto priemonių.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos