Ar sostinės viešojo transporto vairuotojai išties persidirba?

10 lapkričio 05:30 2015 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai

eismas-vlnPastaruoju metu žiniasklaidoje pasirodė informacija, jog bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojai priversti dirbti daugiau negu numato Darbo kodeksas ar Vairavimo ir poilsio režimo reikalavimai. Ar šie ir panašūs įtarimai pasitvirtina, ar sostinės vairuotojai išties persidirba, kalbamės su bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ laikinai einančiu generalinio direktoriaus pareigas Rimantu Markausku.

– Ar iš tiesų bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ vairuotojai pervargę, ar jie verčiami dirbti daugiau nei leidžia Lietuvoje galiojantys teisės aktai bei reglamentai?

– Sutinku tik su tuo, kad miesto maršrutuose dirbančių vairuotojų darbas yra sunkus bei varginantis.  Ypač sudėtinga laikytis tvarkaraščiuose nustatytų grafikų važiuojant per rytinį ar vakarinį piką, kuomet mieste susiformuoja transporto spūstys.

Žiniasklaidoje pasirodžiusią informaciją apie tai, kad vairuotojai verčiami dirbti iki 260 valandų per mėnesį, vadinčiau, švelniai tariant, neatitinkančia realybės. Tam, kad dirbtum šitiek valandų, reikia „arti“ trisdešimt kalendorinių dienų per mėnesį, t.y. kasdien, be poilsio dienų. To bendrovėje niekada nebuvo ir nėra.

Remiantis sutartimi  su Vilniaus miesto savivaldybe, vežame keleivius pagal patvirtintus tvarkaraščius, kasdien išleisdami į miesto gatves tam tikrą autobusų bei troleibusų kiekį. Vairuotojai, kaip ir visi žmonės, serga, todėl pasitaiko, kad jiems pakeisti kviečiami tądien poilsio dieną turintys žmonės.

Kaip reikalaujama Darbo kodekse, poilsio dieną dirba tik tai daryti sutinkantys ir to norintys vairuotojai, tai yra, pagal  jų raštu parašytus prašymus. Tačiau ir šiais atvejais laikomasi Darbo kodekso reikalavimų – ne daugiau kaip 48 valandų darbo savaitė ir ne trumpesnis kaip 35 valandų nepertraukiamas savaitinis poilsis.

Pažeisti šiuos reikalavimus dispečeriams, sudarantiems darbo paskyras vairuotojams, neleidžia ir kompiuterinė paskyrų sudarymo programa.

– Įmonę neseniai tikrino Darbo inspekcijos pareigūnai. Kokie patikrinimo rezultatai?

– Po straipsnio dienraštyje „Lietuvos rytas“ Valstybinės Darbo inspekcijos darbuotojai patikrino, kaip bendrovėje laikomasi Darbo kodekso  ir darbo ir poilsio režimo reikalavimų. Beje, panašūs patikrinimai įmonėje vyksta gana dažnai.

Kadangi mūsų bendrovėje dirba daugiau nei 1300 vairuotojų, VDI inspektoriai atrinkę patikrino kelių dešimčių vairuotojų darbo laiko apskaitos žiniaraščius, darbo grafikus.

Darbo ir poilsio režimo reikalavimų pažeidimų nenustatyta. Inspektoriai pateikė tik vieną rekomendaciją –  stengtis, kad visi vairuotojai turėtų kas savaitę po dvi poilsio dienas paeiliui.

– Ar pagrįsti kaltinimai dėl to, kad vairuotojai priversti viršyti greitį, pažeidinėti Kelių eismo taisyklių reikalavimus?

– Viešojo transporto, autobusų ir troleibusų, eismo tvarkaraščiai sudaryti atsižvelgiant į keleivių srautus per dieną, spūstis gatvėse ir kt. Tačiau, kaip žinia, diena dienai nelygi. Kartais dėl transporto spūsčių gatvėse autobusai ir troleibusai vėluoja, vairuotojai stengiasi „pasivyti grafiką“. Tačiau mes reikalaujame, kad ir vėluodami vairuotojai laikytųsi Kelių eismo taisyklių reikalavimų.

Už vėlavimus dėl objektyvių priežasčių vairuotojai nėra baudžiami, jei važiuojama anksčiau negu numatyta  tvarkaraštyje, taikomos drausminio poveikio priemonės.

– Ar laikas tvarkaraščiuose atitinka realų transporto priemonių važiavimo greitį?

– Tvarkaraščius mūsų autobusams ir troleibusams sudaro SĮ „Susisiekimo paslaugos“ darbuotojai, atsižvelgdami į programos „Pikas GPS“  duomenis. Tai – ir  faktinė važaivimo trukmė, ir greičiai per parą, taip pat tarp stotelių, maršruto atkarpose, pagal savaitės dienas, pagal sezonus ir pan.

– Autobusų, troleibusų vairuotojai dažnai baudžiami dėl Kelių eismo taisyklių pažeidimų?

– Baudžiami, tačiau atsižvelgus į tai, kad autobusai ir troleibusai per dieną nuvažiuoja daugiau nei 100 tūkstančių kilometrų,  Kelių eismo taisykles mūsų vairuotojai pažeidžia nedažnai.

– Dėkoju už pokalbį.

 

Kalbėjosi Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka