Turkijos „Karsan“ gamintojų autobusai – ne naujiena ir Lietuvoje. Elektrinės transporto priemonės važinėja Vilniuje bei Tauragėje. „Busworld Turkey“ parodoje apsilankę Lietuvos keleivių vežėjai turėjo progos susipažinti ir su naujausia „Karsan“ elektrinių autobusų šeimyna, kuri tapo gerokai gausesnė. Viename iš parodos stendų pristatyti nuo 6 iki 18 m ilgio elektrinių autobusų modeliai. Naujoji „Karsan“ elektrinių autobusų plėtros strategija pavadinta „e-Volution“.
Pirmuosius elektrinius „Karsan Jest“ su BMW varikliu gamintojai pristatė Miunchene 2018-aisiais. 2019-aisiais tame pačiame bandymų poligone pristatyti ir elektriniai „Karsan Atak“. Pasak gamyklos generalinio direktoriaus pavaduotojo Muzafferis Arpacıoğlu, 2021 m. e-JEST ir e-ATAK modeliai tapo perkamiausiomis Europoje savo segmente. Šiais metais „Karsan“ gamintojai teigia sieksią tris kartus padidinti elektrinių autobusų pardavimus, šiam tikslui ir pristatyta elektrinių transporto priemonių plėtros vizija „e-Volution“.
Gamintojų teigimu, eksportuota jau daugiau nei 300 elektrinių transporto priemonių, jos iškeliavo į Prancūziją, Rumuniją, Portugaliją, Norvegiją, Ispaniją, Meksiką ir t. t. Keletą jų galima pamatyti ir Lietuvoje.
Šiųmetėje „Busworld Turkey“ lankytojai galėjo apžiūrėti visus „Karsan“ gaminamus modelius: 6 m ilgio „e-JEST“, 8 m „e-ATAK“, 12 m „e-ATA“, taip pat 10 ir 18 m „e-ATA“, kurie šioje parodoje buvo demonstruoti pirmą kartą.
Pasak gamintojų, „e-ATA“ gali būti komplektuojami su septyniais skirtingais baterijų paketais, kurių talpa svyruoja nuo 150 kWh iki 600 kWh. „e-ATA“ siūlo universalumą daugeliu aspektų – nuo baterijų technologijos iki salone telpančių keleivių kiekio. Didžiausia baterijų talpa 10 m autobuse – 300 kWh, 12 m ilgio – 450 kWh, o 18 m ilgio autobuse gali siekti 600 kWh. 10 ir 12 metrų ilgio versijose e-ATA ant ratų montuojami elektriniai varikliai užtikrina didžiausią 250 kW galią ir 22 000 Nm sukimo momentą, todėl autobusai gali lengvai įveikti stačiausias įkalnes. Gamintojų teigimu, 18 m ilgio autobuso baterijos galia siekia 500 kW galią, net kai transporto priemonė važiuoja maksimalia apkrova, veikiant kondicionieriui ar šildymo sistemai.
Iki 150 kW nuo stacionaraus šaltinio „e-ATA“ gali būti įkraunama per 1–4 valandas, priklausomai nuo sumontuoto baterijų paketo. Tai reiškia, kad transporto priemonė gali keleivius vežti visą dieną be papildomo įkrovimo. Be stacionaraus įkrovimo, „e-ATA“ taip pat siūlo greitojo įkrovimo parinktį, kuri suteikia galimybę vairuotojams įkrauti autobuso baterijas viešojo transporto stotelėse neišlipus iš transporto priemonės.
Akį traukė ir įspūdingas naujųjų transporto priemonių dizainas. Visi modeliai – žemagrindžiai, patogūs tiek žmonėms su individualiais poreikiais, tiek sunkiau vaikštantiems ar tėvams su vaikų vežimėliais. Vietoje veidrodžių montuojamos vaizdo kameros garantuoja geresnį aplinkos matomumą.
Nors įprastai elektriniai autobusai dėl didelio baterijų svorio gali vežti mažiau keleivių, 10 m „eATA“ telpa 90, 12 m – daugiau nei 100, o 18 m – 150 keleivių, priklausomai nuo pasirinkto baterijų paketo.
Vairuotojas prietaisų skydelyje sumontuotame ekrane gali nuolat stebėti energijos suvartojimą, skaityti įspėjimus ir pan. Be to, „Karsan“ autobusuose montuojamos visos naujausios ir moderniausios saugumo sistemos.
Parengė Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos