Geltonieji autobusiukai – taršūs, varomi dyzelinu, kuriuos savivaldybės raginamos pirkti pačios

27 gruodžio 05:21 2021 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Lietuvos socialdemokratų partijos frakcijos Seime narys Linas Jonauskas pažėrė kritikos švietimo, mokslo ir sporto ministrei Jurgitai Šiugždinienei už viešą raginimą savivaldybėms kitąmet prisijungti prie organizuojamo geltonųjų autobusiukų bendro pirkimo ir transporto priemones nusipirkti pigiau savo biudžetų lėšomis. Ne mažiau kritikos susilaukė ir ministerijos savivaldybėms nupirkti taršūs, dyzelinu varomi ir greitai gendantys autobusiukai.

Pasak Seimo nario L. Jonausko, Švietimo, mokslo ir sporto ministerija taip siekia atsikratyti atsakomybės dėl prastos kokybės transporto priemonių ir neieško tvarių bei ekonomiškų sprendimų.

„Šiais metais Švietimo, mokslo ir sporto ministerija, įgyvendinanti geltonųjų autobusiukų programą, savivaldybėms perdavė 36 naujus autobusiukus, jie nupirkti už 1 mln. 600 tūkst. eurų. Daugelis savivaldybių tikina, kad pastaraisiais metais gaunami geltonieji autobusiukai yra nepatvarūs, greitai genda, o taisymo kaštai gula savivaldybei. Ministerija  tikina, kad autobusiukai perkami už mažiausią kainą, tuomet jų nupirkti galima daugiau. Ministrė J. Šiugždinienė yra sakiusi, kad ateityje bus perkami elektriniai arba hibridiniai autobusiukai, tačiau tokių pirkimų nematome. Dar blogiau – autobusiukų pirkimas permetamas savivaldybėms. Ministrė pasiūlė savivaldybėms, kurios skundžiasi geltonųjų autobusiukų kokybe, kitąmet prisijungti prie organizuojamo geltonųjų autobusiukų bendro pirkimo ir transporto priemones nusipirkti savo biudžetų lėšomis. Tokiu būdu savivaldybės, taupydamos savo lėšas, bus įstumiamos į padėtį, kai turės ieškoti pigiausio varianto, o pigiausias transportas, net ir naujas, nereiškia, kad bus patvarus, ekonomiškas ir netaršus. Įsigaliojus taršos mokesčiui, savivaldybėms gali atsirasti prievolė susimokėti ir taršos mokesčius už prisipirktus dyzelinu varomus, aplinką teršiančius autobusiukus“, – teigia parlamentaras.

Seimo narys L. Jonauskas mano, kad Švietimo, mokslo ir sporto ministerija kartu su Aplinkos ministerija turėtų ieškoti sprendimų, kurie padėtų išspręsti taršių, gendančių mokyklinių autobusiukų problemą.

„Vaikus mokyklose mokome, kaip rūšiuoti, taupyti elektros energiją, saugoti aplinką, bet iki šiol juos vežiojame taršiais, dyzelinu varomais autobusiukais, nes tai yra pigiausias variantas. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija turėtų ne permesti autobusiukų pirkimą pačioms savivaldybėms, o sėsti kartu su Aplinkos ministerija ir ieškoti sprendimų, kaip padėti savivaldybėms įsigyti netaršius, elektrinius autobusiukus. Juk iš Klimato kaitos specialiosios programos lėšų yra atnaujinami savivaldybėms priklausantys pastatai, tarp kurių yra ir mokyklos. Taip, taupiau naudojant energiją, siekiama sumažinti išmetamų šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekį. Sutaupytos Klimato kaitos specialiosios programos lėšos galėtų būti skiriamos ir savivaldybėms, kad šios mokinių vežiojimui įsigytų elektrinius ar kitus mažiau taršius autobusiukus“, – sako L. Jonauskas.

LR Seimo informacija

Linos Jakubauskienės nuotrauka