Judumo duomenų ekosistemos plėtra

22 kovo 04:47 2024 Spausdinti straipsnį Lankytojai Patirtis

Lietuvoje daugiau nei 90 proc. kelionės atstumo yra įveikiama automobiliu ir pagal šį rodiklį Lietuva užima pirmą vietą Europos Sąjungoje (ES)1. Siekiant paversti viešąjį transportą patrauklesniu ir patogesniu, ypač sparčiai atnaujinamas transporto priemonių parkas, gerinama viešojo transporto infrastruktūra, investuojama į el. bilieto sistemas, kelionių planavimo priemones ir skaitmeninius sprendimus.

Skaitmeninėms priemonėms bei transporto inovacijoms kurti ir plėtoti yra ypač svarbūs atvirai prieinami, reguliariai atnaujinami aukštos kokybės standartizuoti duomenys. Realaus laiko viešojo transporto duomenys suteikia galimybę gyventojams sužinoti, ar autobusas atvyks anksčiau ir gyventojas, nespėjęs į jį, pavėluos į darbą, ar autobusas vėluos, ir galbūt reikėtų pasirinkti alternatyvų kelionės būdą. Taip pat, šie duomenys suteikia galimybę atsakyti į klausimus, ar transporto priemonėje yra laisvų vietų atsisėsti, ar transporto priemonė netrukus pateks į kamštį, ar apskritai neatvažiuos į stotelę dėl mieste vykstančio maratono. Dėl šių priežasčių, moksliniai tyrimai rodo, kad realaus laiko duomenys gali padidinti keleivių skaičių net 2 proc.2,3, o skirtingų duomenų sąveika (pvz., duomenimis grįstos prognozės, integruota apmokėjimo už kelionę sistema) gali keleivių skaičių papildomai padidinti dar 3-10 proc.4. Svarbu pabrėžti, jog galimas ir atvirkštinis efektas – keleiviui praradus pasitikėjimą viešojo transporto informacija (pvz., teikiami duomenys rodo, kad autobusas atvyks už 2 min, tačiau jis į stotelėje neatvyksta net ir po 10 min), tikėtina, kad keleivis nebesinaudos viešuoju transportu ir rinksis alternatyvų kelionės būdą.

Nors Google Maps turi daugiau nei 1 milijardą naudotojų pasaulyje5, tačiau joje nėra pateikiami Lietuvos realaus laiko viešojo transporto atvykimai. Daugiau nei kas penkto Lietuvos gyventojo naudojamas Apple Maps6, Lietuvoje iš viso nepalaiko viešojo transporto maršrutų planavimo, nors šis funkcionalumas yra prieinamas kitose 18 ES šalių7. Taip pat Lietuvoje nėra nė vieno realaus laiko duomenų šaltinio, kuris atitiktų ES direktyvą dėl informacijos apie keliavimą daugiarūšiu transportu paslaugų teikimo (2010/40/ES) ar pasaulinio de facto standarto GTFS Realtime, skirto realaus laiko duomenims perduoti. Dėl šios priežasties, nėra paprastos galimybės integruoti realaus laiko duomenų į jau egzistuojančias kelionių planavimo priemones.

kurklt.lt

Linos Jaubauskienės nuotrauka