Didžiausias Baltijos šalyse Rygos automobilių muziejus pasipildė nauju neįprastu eksponatu – per pusę perpjautu antrosios kartos „Nissan Leaf“ elektromobiliu. Ką apynaujis, 2018 metais pagamintas automobilis veikia milžiniškoje senovinių, klasikinių ir istorinę reikšmę turinčių transporto priemonių ekspozicijoje?
Perpjautas per pusę, bet važiuoja
Rygos automobilių muziejus – didžiausias ir vienas moderniausių technikos muziejų Baltijos šalyse. Jame saugomi ypatingi eksponatai, pavyzdžiui, 1938-ųjų lenktyninis „Auto Union Type-D“ bolidas su išskirtiniu V16 varikliu, Leonido Brežnevo sudaužytas „Rolls-Royce“, čia galima pamatyti latvių sukurtų Dakaro ralio automobilių ir galybę kitų senų, retų bei išskirtinių modelių. Tarp jų dabar bus ir per pusę perpjautas apynaujis, antrosios kartos „Nissan Leaf“ elektromobilis, kurį muziejui padovanojo markės platintojai Baltijos šalims.
„Šis konkretus eksponatas tikrai nusipelnė vietos muziejuje, nes jis gana unikalus. „Nissan Leaf“ modelis įdomus tuo, kad smarkiai prisidėjo prie transporto evoliucijos elektromobilizacijos link. Šis automobilis turi istorinę reikšmę“, – teigia muziejaus direktorius Agris Šmitas.
2018 metais pagamintą „Nissan Leaf“ prieš 6 metus itin skrupulingai supjaustė estų meistrai. Šio projekto tikslas – parodyti visuomenei, kaip atrodo ir veikia elektromobilio komponentai. Mechanikai padarė išskirtinį darbą: jie išpjovė pusę kėbulo, per pusę perpjovė priekinį ir galinį langus, prietaisų skydelį, prapjovė grindis ir kitas kėbulo dalis tiek, kad visi pagrindiniai elektromobilio komponentai taptų atviri ir matomi.
O įspūdingiausia dalis yra ta, kad pjaustydami kėbulą meistrai nepažeidė jokių laidų, komponentų, taigi šis automobilis – visiškai funkcionuojantis. Jis įsikrauna, važiuoja, veikia multimedija, galinio vaizdo kamera. Tiesa, gerokai išskerstas eksponatas nebegalėjo dalyvauti viešajame eisme, tad po Baltijos šalių parodas bei „Nissan“ atstovybes buvo vežiojamas uždengtoje priekaboje.
Pasitarnaus edukaciniams tikslams
Kaip pažymi A. Šmitas, estų projektas, iš arti išskirtiniu kampu rodantis elektromobilių technologiją, Rygos automobilių muziejuje pagelbės ir edukaciniais tikslais.
„Mes rengiame įvairias programas moksleiviams ir studentams, per susitikimus jiems rodome ne tik klasikines, bet ir modernias transporto priemones. Esame vienas moderniausių muziejų Latvijoje, dėl to privalome žengti koja kojon su technologijomis“, – kodėl muziejus neišsižada ir naujų automobilių, paaiškina direktorius.
Beje, tai jau ne pirmas interaktyvaus muziejaus eksponatas, atskleidžiantis, kaip veikia technologijos. Jame eksponuojama ir ketvirtojo praėjusio amžiaus dešimtmečio „Buick“ automobilio važiuoklė, rodanti, kaip veikia mechaniniai komponentai. O šis „Nissan Leaf“ iš arti pademonstruos naujos kartos elektromobilių veikimą.
„Nepaisant to, kad šis automobilis modernus, jis svarbus istorijai. „Nissan Leaf“ tikrai praturtins ekspoziciją“, – tikina A. Šmitas.
Kokią reikšmę „Leaf“ turi automobilių istorijoje?
„Leaf“ galima vadinti kasdienių elektromobilių pionieriumi. Iki jo visi elektromobiliai buvo eksperimentiniai, tad buvo gaminami mažomis serijomis, o 2010-aisiais debiutavęs „Nissan“ modelis tapo pirmuoju masinės gamybos elektromobiliu.
Tai buvo pirmasis modelis, kurio platforma nuo nulio buvo sukurta elektros pavarai su baterijomis, taigi dėl sumanaus komponentų išdėstymo gana nedidelis šeimyninis miesto hečbekas pasižymėjo itin erdviu salonu. Pirmuose modeliuose buvo montuojamos tam metui gana didelės 24 kWh baterijos, leidžiančios geromis sąlygomis viena įkrova įveikti beveik 200 km. Dėl to jis netgi galėjo išvažiuoti iš miesto.
„Nissan“ drąsa investuoti į tokį toliaregišką projektą dar nesant infrastruktūros pasiteisino. Po lėto starto per kelerius metus gamyba taip įsivažiavo, kad nuo 2011 iki 2014-ųjų ir 2016-aisiais „Leaf“ tapo populiariausiu elektromobiliu pasaulyje, o 2021-aisiais pagamintų ekologiškų automobilių kiekis perkopė pusę milijono vienetų. Tik vėliau į elektromobilių rinką pradėjo žengti ir kiti gamintojai, ėmė didėti modelių pasiūla, aišku, ir paklausa.
2017 metais pasirodė gerokai modernizuoti antrosios kartos „Leaf“ modeliai, turintys 40 kWh bateriją, galingesnį ir našesnį variklį. „Leaf“ net ir po dešimtmečio išliko populiariausių elektromobilių trejetuke – nusileido tik „Tesla Model 3“ ir kiniškam, į vietinę rinką orientuotam „Baic EC“ modeliui. 2019-aisiais debiutavusi versija su 62 kWh baterija pavertė modelį visaverčiu automobiliu, galinčiu išvažiuoti iš miesto.
Nors dabar po kelis elektromobilių modelius siūlo kone visi gamintojai, masinės elektrifikacijos pionierius „Leaf“ vis dar yra paklausus dėl prieinamos kainos ir optimalaus dydžio. „Nissan“ gamintojui šis drąsus projektas ir ankstyvas nėrimas į elektromobilizmo gelmes leido tapti vienu iš šios technologijos lyderių.
Pranešimas spaudai