Keleivių vežėjai renkasi alternatyvius degalus

18 sausio 07:10 2012 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika

Pasauliui dūstant nuo žmonijos veiklos padarinių, vis aktyviau ieškoma būdų sumažinti taršą, pagerinti miestų ekologinę būklę. Nustatyta, jog didžiąją dalį teršalų į aplinką išmeta transportas, todėl Europos Sąjungos 2001-aisiais patvirtintame veiklos plane numatyta, kad 2020 m. 20 proc. benzino ir dyzelino turi būti pakeista alternatyviu kuru: gamtinėmis dujomis, biodegalais, vandeniliu bei kitais kuro pakaitalais.

Gamtinės dujos – ne naujiena

Vieni iš švariausių šiuo metu naudojami automobilių degalų – gamtinės dujos. Jas vartojant, išmetamųjų kenksmingų medžiagų bei kietųjų dalelių kiekis sumažėja iki 90 proc. Gamtines dujas naudojantys automobiliai išmeta į aplinką tik 80 proc. šiltnamio efektą sukeliančių dujų, lyginant su naftos produktais.

Gamtinių dujų naudojimas plinta visame pasaulyje. Lietuva ilgą laiką buvo vienintelė šalis Europoje, neturinti gamtinių dujų naudojimo infrastruktūros.

Tačiau jau netrukus suspaustų gamtinių dujų (SGD) degalinių turėtų atsirasti visoje Lietuvoje. Už Ispanijai parduotus taršos leidimus Lietuva ketina įsigyti apie šimtą SGD autobusų. Jie bus paskirstyti dešimčiai šalies miestų, pateikusių paraiškas dalyvauti projekte.

„Remiantis ispanų reikalavimais, dešimt iš būsimų autobusų būtinai turės būti hibridiniai, varomi suspaustomis gamtinėmis dujomis ir elektra“, – aiškina Lietuvos Aplinkos apsaugos investicijų fondo direktorius Arvydas Dragūnas. Aplinkos ministerijos sudarytas Atrankos komitetas nusprendė, jog po vieną tokią transporto priemonę bus skirta kiekvienam iš paramą gaunančių miestų.

Autobusams pirkti iš viso skirta apie 90 mln. litų. Atrankos komitetas jau paskirstė, po kiek autobusų gaus kiekvienas iš projekte dalyvaujančių miestų. Vilniaus miesto vežėjai iš viso turėtų gauti 22 (įskaitant hibridinius), Kaunas – 15, Telšiai – 9, Raseiniai – 7, Ukmergė – 6, Klaipėda – 12, Marijampolė – 8, Elektrėnai – 4, Šiauliai ir Panevėžys – po 9 autobusus. Tačiau galutinį sprendimą dėl autobusų paskirstymo priims Aplinkos ministras.

SGD degalinės – trijuose miestuose

Pirmoji kregždė diegiant ekologiškus degalus Lietuvoje buvo 2007-aisiais Klaipėdoje pastatyta nedidelė kompresorinė. Išsyk šimtą suspaustas gamtines dujas naudojančių autobusų 2008-aisiais įsigijo bendrovės „Vilniaus autobusai“, tuo pačiu įrengę dujų kompresorinę tiek savo, tiek ir miestiečių reikmėms.

Praėjusiais metais prie Klaipėdos ir Vilniaus prisijungė Šiauliai, įsirengę modernią SGD degalinę. Šiuo metu Šiauliuose važinėja dešimt suspaustas gamtines dujas naudojančių „Volvo“ autobusų.

„Turime ir SGD degalinę, ir Europos Sąjungos reikalavimus atitinkančias remonto dirbtuves. Eksploatuodami daugiau nei šimtą SGD autobusų, per keletą metų sukaupėme nemažai patirties, išsiugdėme remonto bei priežiūros specialistus. Esame patenkinti, kad mums skirti 22 nauji autobusai. Tačiau, mano nuomone, nėra labai racionalu hibridinius autobusus paskirstyti po vieną kiekvienam iš projekte dalyvaujančių miestų – tokių transporto priemonių nedaug pagaminta ir visame pasaulyje, tad gali kilti problemų juos prižiūrint bei remontuojant“, – sako bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinis direktorius Gintaras Nakutis.

Nors Klaipėdos autobusų parkas vietoj prašytų 22 gaus dvylika autobusų, bendrovės generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė teigia esanti patenkinta ir tokiu kiekiu. „Džiaugiamės tuo, ką mums ketina skirti Aplinkos ministerija. Turime suspaustų gamtinių dujų degalinę, džiugu, kad galėsime pateikti miestiečiams ir visai naujų SGD autobusų“, – sako parko vadovė.

Naujų autobusų laukia ir šiauliečiai. „Šiuo metu vežame miestiečius šešiais maždaug dešimties metų senumo „Volvo“ SGD autobusais. Šiek tiek nusivylėme, kad mums vietoj prašytų 23 autobusų Atrankos komisija skyrė tik devynis. Tačiau esame patenkinti gavę bent tiek – ir tai prisidės prie švaresnės aplinkos, geresnės paslaugos miestui bei miestiečiams“, – sako „Busturo“ generalinis direktorius Vilius Laužikas.

Diegs infrastruktūrą

Miestų, iki šiol neturėjusių suspaustų gamtinių dujų infrastruktūros, vežėjai ją žada įdiegti iki Lietuvą pasieks nauji autobusai. „SGD degalinę būtinai statysime, ketinimų protokolą pasirašėme jau beveik prieš metus. Gaila, kad mums vietoj prašytų dvylikos autobusų skirti aštuoni, tačiau ir toks kiekis atnaujins mūsų miesto autobusų parką maždaug 65 proc. Svarstome, jog ateityje miesto maršrutais turėtų važinėti vien tik SGD autobusai“, – kalba Marijampolės autobusų parko direktorė Dalytė Venčkauskienė.

Kauniečiai, prašę 23 autobusų, gaus penkiolika. „Esame patenkinti ir tokiu kiekiu, tikimės kuo greičiau sulaukti naujų, gerų autobusų. Mums tai bus nemaža paspirtis – galėsime atnaujinti maždaug 10 proc. turimo transporto priemonių parko. Įmonės teritorijoje būtinai pasistatysime ir SGD degalinę, skirtą savoms reikmėms“, – sako bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

Jau šių metų rudenį SGD degalinė turėtų atsirasti ir Panevėžyje. „Užsakėme būsimos degalinės technines sąlygas, tačiau projektavimo darbų negalėjome pradėti kol nežinojome, kiek autobusų bus skirta Panevėžio miestui. Remiantis dabartine informacija, vietoj prašytų 22-iejų gausime devynis. Be abejo, tai – šiek tiek mažoka penktajam pagal dydį Lietuvos miestui, tačiau geriau negu nieko“, – teigia Panevėžio autobusų parko generalinis direktorius Rimantas Petukauskas.

Nuo didžiųjų šalies miestų ketina neatsilikti ir mažesnieji, pasiryžę dalyvauti projekte. „Be abejo, degalinę statysime. Jau aptarėme ir statybos kainas, ir atsipirkimo galimybes. Mūsų miestui, vietoj prašytų aštuonių, skirti šeši autobusai. Kadangi iš viso mieste važinėja šešiolika, tai bus ženkli parama atnaujinant transporto priemonių parką“, – sako Ukmergės autobusų parko direktorius Alfonsas Prabišas.

Devyni autobusai skirti Telšių autobusų parkui. Žemaitijos sostinėje taip pat galvojama apie suspaustų gamtinių dujų plėtrą. „Jau nusprendėme, kurioje vietoje statysime SGD degalinę, kad ja galėtume naudotis ne tik mes, bet ir miestiečiai. Tikimės, kad važinėti naujais autobusais bus ir pigiau, ir švariau. Šiuo metu eksploatuojame 20-30 metų senumo autobusus, kurie dažniau stovi remonto dirbtuvėse nei išvažiuoja į maršrutus. Gavus naujas transporto priemones, sumažės išlaidos autobusų remontui bei priežiūrai, reikės mažiau personalo“, – kalba Telšių autobusų parko direktorius Petras Ročius.

Vos keturis autobusus gausiantys Elektrėnų komunalinio ūkio vežėjai ketina tokiu kiekiu neapsiriboti. „Su savivaldybės vadovais jau svarstėme apie galimybę diegti suspaustas gamtines dujas savivaldybei priklausančiose transporto priemonėse. Būtinai statysime SGD degalinę, jau pasirašėme ketinimų protokolą su „Autoidėja“. Ją įsirengti ketiname remdamiesi bendrovės „Vilniaus autobusai“ patirtimi: dujininkai pastato mums degalinę, o mes įsipareigojame pirkti degalus už jų nustatytą kainą, kol degalinė taps mūsų nuosavybe“, – aiškina Elektrėnų komunalinio ūkio Transporto viršininkas Jonas Vainūnas. Kadangi netoli Elektrėnų įsikūręs sostinės sąvartynas, elektrėniškiai svarsto ir apie galimybę išgauti iš jo biodujas ir naudoti jas naujuosiuose autobusuose.

Sudėtingiausia situacija Raseinių mieste, kuriam skirti septyni SGD autobusai. „Mūsų mieste visai nėra gamtinių dujų infrastruktūros. Todėl svarstome apie galimybę specialiais konteineriais vežtis dujas iš Kauno. Jau esame parengę ir kompresorinės detalųjų planą“, – sako Raseinių autobusų parko direktorius Andrius Vyšniauskas.

Skirstymo kriterijai

Ne visi miestai gavo tiek autobusų, kiek pageidavo teikdami paraiškas.„Atrankos komitetas nusprendė, kad lėšos autobusams turi būti paskirstytos atsižvelgiant į tai, kiek naujos transporto priemonės padės sumažinti į aplinką išmetamo CO2 kiekį – šis kriterijus buvo lemiamas. Visus vežėjų pateiktus duomenis vertinome itin kruopščiai, kadangi projekto įgyvendinamą ispanai griežtai kontroliuos“, – sako A. Dragūnas.

Net ir gausiantys gerokai mažiau transporto priemonių nei prašė, vežėjai patenkinti parama. Tikimasi, kad SGD autobusus ekspluotuoti bus pigiau nei varomus dyzelinu, kadangi neseniai buvo panaikintas akcizas suspaustoms gamtinėms dujoms, naudojamoms viešojo transporto priemonių varikliuose.

Pasak bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ generalinio direktoriaus G. Nakučio, brangstant gamtinėms dujoms, ekonomija jau nebėra tokia ženkli, kokia buvo praėjusiais metais. „Gamtinių dujų kaina prieš metus buvo 1,10 Lt už kubinį metrą, dabar – jau 1,53 Lt. Taigi tokios didelės ekonominės naudos jau nėra, kokia džiaugėmės tik ką panaikinus akcizą suspaustoms gamtinėms dujoms“, – sako G. Nakutis.

Visus autobusus dešimčiai miestų ketinama pirkti centralizuotai – Centrinė projektų valdymo agentūra jau paskelbė atvirą konkursą pagal vežėjų pateiktus įgaliojimus. Viešųjų pirkimų konkurso nugalėtojas turėtų paaiškėti šių metų vasario 10-ąją.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka

rašyti komentarą

0 komentarų

Komentarų nėra

Jūs galite pradėti diskusiją.

Komentuoti

Jūsų duomenys saugūs! Jūsų el. pašto adresas nebus publikuojamas. Taip pat kiti duomenys nebus platinami trečiosioms šalims.
Visi laukeliai privalomi.