Keleivių vežėjai apžiūrėjo Rygos automobilių muziejų

16 birželio 04:40 2023 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus Naujienos

Birželio 1-2 dienomis Rygoje apsilankę Lietuvos keleivių vežėjų asociacijai priklausantys vežėjai turėjo progos apžiūrėti ir prieš ketverius metus 30-ties metų jubiliejų atšventusį Rygos automobilių muziejų.

Muziejus įkurtas 1989 m. balandžio 22 d. senovinių automobilių entuziastų dėka. Latvijos senovinių automobilių klubas įkurtas dar sovietmečiu – 1972 metų liepos 21 d., jis suvienijo besidominčius senovinėmis transporto priemonėmis, jų paieška, restauravimu ir išsaugojimu. Klubas organizavo senovinių transporto priemonių išvykas, o 1975 m. surengė senovinių automobilių ralį.

Klubo ieškojo senovinių transporto priemonių visoje Sovietų Sąjungos teritorijoje. Atradimų būta įvairių: tai ir 1913 m. Rygos Rusijos Baltijos vagonų gamykloje (Russo-Balt) gamintas ugniagesių automobilis, kuris buvo sėkmingai restauruotas, ir 1976 m., likus kelioms valandoms iki supjaustymo Maskvos ZIL gamykloje išgelbėtas unikalus kalnų lenktyninis automobilis – 1938 metų „Auto Union CD V16“.

Paskutinę akimirką pavyko išgelbėti Stalinui pagamintą šarvuotą limuziną ZiS 115. Automobilio nepramušamo daugiasluoksnio stiklo storis siekia beveik 8 centimetrus, jis padengtas šarvuota plokšte, o durelių storis siekia iki 20 centimetrų. Nepaisant „geležinės uždangos“, klubo nariai išnaudojo visas galimybes gauti informacijos apie vakaruose pagamintus automobilius, jų techninius sprendimus, atsargines detales ir restauravimo technologijas.

1984 m. klubas buvo perėjo iš Latvijos automėgėjų draugijos balanso į Latvijos automobilių ir plentų ministerijos balansą, tuo pačiu ministerija perėmė ir klubo kolekciją, kuri vėliau tapo muziejaus kolekcija. Ją sudarė: 32 automobiliai, tarp jų – legendinis „Russo -Balt”, „AUTO Union”, taip pat Latvijoje 1939 m. pagamintas „Ford Vairogs V 8″.

Netikėtai klubo nariai iš vakarų sulaukė pasiūlymo – mainais už rastą unikalų „Auto-Union CD V16“ pastatyti svajonių senų transporto priemonių muziejaus pastatą. Muziejaus projektą parengė Urbanistikos institutas, vadovaujamas architekto Viktoro Valgumo. Pastato konstrukcijas tiekė suomių įmonė Otto Wuorio.

Muziejaus pamatų akmuo buvo padėtas 1986 metų birželio 6 dieną, o pastato atidarymas įvyko 1989 metų balandžio 22 dieną. RMM pastatą atidarė Valstybės plano komiteto pirmininkas Miervaldis Ramāns ir susisiekimo ministras Jānis Janovskis, o atidaryme dalyvavo „Volkswagen“ grupės atstovas. Didžiąją dalį muziejaus eksponatų sudarė klubo narių surinkta senovinių automobilių kolekcija. Muziejaus populiarumas buvo didžiulis: 1989 m. jame apsilankė 75 tūkst., o 1990 m. – jau 130 tūkst. žmonių.

2013 m. kovo viduryje muziejus buvo uždarytas rekonstrukcijos darbams. Šie darbai buvo baigti 2016 m. liepos mėn. 2 d.Tą dieną muziejus vėl atvėrė duris lankytojams. Muziejaus eksponatai išdėstyti per tris aukštus, bendras plotas – 4 000 kv.m. Eksponatai suskirstyti į 19 skyrių, kuriuose eksponuojami 107 automobiliai – uo pirmųjų  automobilių iki praėjusio amžiaus Latvijos automobilių pramonės pavyzdžių. Taip pat atsirado naujos, modernios, interaktyvios technologijos, lankytojai kviečiami leistis į virtualią kelionę per automobilių konstravimo istoriją, kuri prasidėjo jau prieš 133 metus, kai buvo patentuotas pirmasis automobilis.

Atsirado ir modernios konferencijų salės patalpos, lankytojų patogumui – kavinė ir vaikų žaidimo aikštelė. Atsirado keletas įdomių eksponatų, tarp jų – pirmojo pasaulyje automobilio „Benz Patent-Motorwagen“ kopija, čekų pasididžiavimas 1949 m. TATRA 87, bendras austrų bei vokiečių 1938 m. pagamintas sportinis kabrioletas STEYR 220 Gläser Sport Cabrio.

Naujojojeekspozicijoje galima pamatyti ir unikalių, daugiausia Latvijoje pagamintų istorinių radijo aparatų ir telefonų kolekciją, kurią muziejui perdavė „Lattelecom“.

Muziejaus pastato rekonstrukciją įgyvendino architektų biuras SIA „Arhis Arhitekti“ ir statybų bendrovė SIA „Skonto būve“, o ekspozicijų dizainą sukūrė SIA „H2E“.

Be nuolatinės ekspozicijos, kuri išsidėsčiusi per 3 aukštus 4000 kv. m plote, muziejaus dirbtuvėse vyksta teminės parodos, automobilių pristatymai, automobilių statybos istorijos tyrinėjimai, automobilių restauravimas.

Naujausias ir neabejotinai ambicingas muziejaus restauravimo projektas, pradedant paties automobilio pervežimu iš Kalifornijos, JAV į Latviją, – reprezentacinio Kārlio Ulmanio automobilio „Cadillac Fleetwood V8 All Weather Phaeton“ (1930 m.) brolis dvynys. Restauravimas truko 3 metus.

Klubo nariai bei muziejaus atstovai nuolat ieško naujų eksponatų. Vienas didžiausių lobių, atkeliavusių į muziejų po rekonstrukcijos, yra liepojiškio Augusto Krastiņšo JAV įkurtos įmonės „Krastin Automobile Company“ 1903 m. pagamintas automobilis „Krastin“.

Kitas svarbus radinys – daugiau nei 30 šarvuočio „Imanta“ dalių, kurios buvo rastos 2017 m. per Rygos automobilių muziejaus organizuotą ekspediciją. Sudegęs šarvuotis restauruotas ir šiuo metu yra vienintelis iš 6 Latvijos kariuomenės šarvuočių, kurį pavyko surasti, likusieji buvo visai sunaikinti kautynėse.

2018 metais muziejaus kolekcijoje buvo 194 automobiliai, 92 motociklai , 9 motoroleriai, 26 mopedai, 22 dviračiai, 7 priekabos, vienas traktorius ir arklinė puskarietė, taip pat senoviniai automobilių reikmenys ir įrankiai, latvių auto ir moto sportininkų gauti apdovanojimai. Taip pat eksponuoti radijo aparatai, elefonai, tūkstančiai knygų, piešinių, fotografijų ir dokumentų.

Ne viskas eksponuojama muziejaus salėse, daug kas saugoma saugyklose ir fonduose, jie nuolatos pasipildo, tai padeda tiriant ir pristatant naujus eksponatus.

Šiuo metu Rygos automobilių muziejų per metus aplanko 150 tūkst. lankytojų, jis sulaukė ne vieno Europos ir Latvijos muziejams skiriamo apdovanojimo.

Plačiau apie muziejaus eksponatus galima pasiskaityti čia:

http://motormuseum.com/lt/

Tekstą apie muziejų, jo istoriją parengė Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktos Ilmars Apklans ir kitų autorių

bei Linos Jakubauskienės nuotraukos

  • 1989_atklasana-1
  • 486223__5cb4180fefcc7
  • 20230602_132757
  • 1989_atklasana-2 (1)
  • 486223__5cb419646ae41
  • 486223__5cb4198a083db
  • 20230602_132752
  • 20230602_133454
  • 20230602_134525
  • 20230602_133519
  • 20230602_134553
  • 20230602_135920
  • 20230602_140313
  • 20230602_140211
  • 20230602_140418
  • 20230602_141325
  • 20230602_142350
  • 20230602_141200
  • 20230602_141140
  • 20230602_142617
  • 20230602_142537
  • 20230602_143456
  • 20230602_142853
  • 20230602_142621
  • 20230602_143504
  • 20230602_143514
  • 20230602_143438
  • 20230602_144244
  • 20230602_143523
  • 20230602_144945
  • 20230602_144214
  • img347
  • Cadillac_atklasana
  • img361
  • Image_1686392678207