Keleivių vežėjai kalbėjo ne tik apie įsisenėjusias problemas, bet ir koronaviruso keliamas grėsmes

28 vasario 07:16 2020 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Vasario 28-ąją Kaune susirinkę Lietuvos keleivių vežimo asociacijos nariai aptarė aktualiausius pastarojo meto klausimus. Viena iš naujai atsiradusių problemų – pasaulyje itin sparčiai plintantis koronavirusas bei galimybės apsaugoti nuo jo įmonių darbuotojus bei viešojo transporto keleivius.

 

LKVA prezidentas Gintaras Nakutis pristatė susirinkusiems asociacijos metų veiklos planą, būsimus susirinkimus, keliones bei renginius. „Svarbiausi klausimai šiais metais – siekti sutarčių su LTSA dėl tolimojo susisiekimo išsaugojimo iki jų galiojimo pabaigos, aiškus ir suprantamas teisinis tolimojo susisiekimo reguliavimas, vidaus sandoriai, „Lietuvos geležinkelių“ planuojami kombinuotieji vežimai, Klimato kaitos plano priemonių poveikis viešajam transportui, Kelių naudotojų mokestis, akcizo dyzelinui didinimas, autobusų stočių problemos ir žmonių su negalia poreikiai. Taip pat svarbus klausimas – transporto lengvatos moksleiviams tolimojo susisiekimo maršrutuose, kurias derėtų įteisinti“, – sakė asociacijos prezidentas.

Jis taip pat kalbėjo apie tai, kas nuveikta per pastaruosius metus, apie grėsmes, kurios kyla keleivių vežimo verslui dėl vieno ar kito šalyje priimto ar svarstomo įstatymo bei nutarimo. Pasak G. Nakučio, jas keleivių vežėjai turėtų turėti galimybę įvertinti iš anksto, šiuo metu viskas vyksta skubotai, dažnai pasiūlymams svarbiais klausimais pateikti duodamos vos penkios darbo dienos.

LKVA prezidentas dalyvauja LR Seimo valdybos sudarytoje darbo grupėje transporto ir turizmo klausimais. Jis konsultavosi su vežėjais, kokius klausimus reikėtų kelti darbo grupėje, ką pirmiausia derėtų svarstyti. Vieni iš svarbiausių klausimų – vidaus rinkos apsauga, skatinimo priemonės naudotis viešuoju transportu ir panašiai. G. Nakutis siūlė aktyviau bendradarbiauti su partijomis, siūlyti, į ką jos turėtų atkreipti dėmesį rengdamos savo rinkimines programas.

Vežėjai taip pat kalbėjo apie vidaus sandorius, apie ketinimus teisės aktuose įtvirtinti prioritetą keleivių vežimui geležinkeliais. Pasak bendrovės „Kauno autobusai“ generalinio direktoriaus Mindaugo Grigelio, keleiviams turėtų būti palikta pasirinkimo galimybė, kuo keliauti: laivais, traukiniais ar autobusais. Bendrovės „Jonavos autobusai“ direktoriaus Otaro Urbano teigimu, jei konkurencija tarp kelių transporto ir geležinkelių bus ribojama, žmonės rinksis nuosavus automobilius, tokiu būdu bus daroma didelė žala aplinkai. Pasak bendrovės „Kautra“ generalinio direktoriaus Linos Skardžiuko, konkurencija turi būti naudinga ne vežėjui, bet keleiviui.

G. Nakutis pristatė susirinkusiems LKVA 2020-ųjų biudžeto projektą, buvo išrinktas delegatas į Lietuvos pramonininkų konfederacijos suvažiavimą ir iškeltas kandidatas į Konfederacijos prezidentus.

Vežėjai aptarė galimybę teikti nuolaidas Šeimos kortelių turėtojams. Pagrindinis dalykas, kuris trukdo keleivių vežėjams prisijungti prie nuolaidų sistemos – su nuolaidomis keliaujančių žmonių apskaita, kurią būtų sudėtinga vykdyti. Vežėjai išnagrinės galimybes ir tada priims sprendimus.

Taip pat susirinkusieji kalbėjo apie būtinybę įdiegti vieningą transporto lengvatų turėtojo pažymėjimą, ant jo, vežėjų manymu, turėtų būti užrašomas nuolaidos, taikomos konkrečiam žmogui, dydis. Vairuotojams susigaudyti dešimtyse skirtingų pažymėjimo pavyzdžių yra labai sudėtinga, be to, su tokiu pat pažymėjimu gali būti taikomos skirtingos nuolaidos ir pan.

Viena svarbiausių pastarojo meto aktualijų – vis labiau pasaulyje plintantis koronavirusas. Užsikrėtęs žmogus iš Rygos į Taliną važiavo „Lux Express“ autobusu, bet kada panašus atvejis gali pasitaikyti ir Lietuvos vežėjų transporto priemonėse.

Pasak bendrovės TOKS generalinio direktoriaus Arūno Indrašiaus, vežėjai laukia rekomendacijų iš Visuomenės sveikatos centro, kaip turėtų būti dezinfekuojamos transporto priemonės, kokias medžiagas derėtų naudoti. „Neišvalysime oro transporto priemonių viduje. Norėtume sulaukti konkrečių rekomendacijų iš atitinkamų institucijų, kaip elgtis viruso grėsmės akivaizdoje“, – sakė įmonės vadovas.

Pasak M. Grigelio, bendrovė „Kauno autobusai“ turi parengę planą, kaip apsaugoti vairuotojus ir kaip dezinfekuoti transporto priemones. Vis dėlto atsakingos institucijos nežino, kaip reaguoti į viruso grėsmę, jaučiamas pakrikimas, rekomendacijos nėra konkrečios. Vežėjai nežino, kokį dezinfekavimo skystį naudoti, apsisaugojimo priemonių labai trūksta, sandėliai ištuštėję, tenka laukti, kol jos bus pristatytos. Be to, dezinfekcinės priemonės nuolat brangsta, tad kova su virusu gali gerokai patuštinti keleivių vežėjų kišenes.

LKVA prezidentas mano, jog keleivius apsaugoti vežėjams labai sudėtinga, praktiškai neįmanoma, nes keleivių kaita didelė, todėl įmonės visų pirma turi rūpintis savo darbuotojais, ypač vairuotojais, kad nesutriktų įmonių darbas. G. Nakutis pažadėjo kreiptis į Visuomenės sveikatos centrą prie Sveikatos apsaugos ministerijos, kad pateiktų konkrečius nurodymus, kaip vežėjai turėtų elgtis virusui plintant Lietuvoje. „Kol kas esame nežinomybėje. Niekas neteikia informacijos, kaip elgtis autobusų stočių valdytojams, negauname nei atsakymų, nei patarimų“, – kalba G. Nakutis. Vis dėlto, pasak O. Urbano, jei nutiks kas nors blogo, kalti liks tik keleivių vežėjai.

„Turėtume būti informuoti, kaip elgtis grėsmės akivaizdoje. Kaip derėtų elgtis, kai užsikrečia didelė dalis darbuotojų? Kaip turėtume vežti keleivius? Turime būti pasiruošę tokiems iššūkiams ir sprendimų ieškoti visi drauge“, – pabrėžia M. Grigelis.

Renginio svečiai – „Scania Lietuva“ atstovai. UAB „Scania Lietuva“ vadovas Darius Snieška kalbėjo apie „Scania“ naujoves, autobusų pardavimo vadybininkas Lietuvoje Edvinas Polzunovas pristatė koncerno gaminamus autobusus – tiek miesto, tiek priemiesčio, tiek tarpmiesčio bei turistinius. Gamindami turistinius autobusus, Švedijos koncerno atstovai aktyviai bendradarbiauja su Ispanijos „Irizar” bei Kinijos „Higer” gamintojais.

Tradiciškai švedai daug dėmesio skiria ekologijai. Pastaruoju metu „Scania“ pristatė ir elektrinį autobusą, taip pat gaminamos biodujomis, biodyzeliu varomos transporto priemonės, hibridiniai autobusai. E. Polzunovas taip pat kalbėjo apie drauge su UAB „SG dujos“ vykdytą projektą, kur į suslėgtas gamtines dujas tam tikru santykiu buvo maišomas vandenilis. Eksperimente dalyvavo tiek „Scania“ vilkikas, tiek autobusas. Pasak E. Polzunovo, rezultatas nustebino eksperimento dalyvius, jis pasirodė labai sėkmingas.

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotraukos

  • apie-asoc-susir
  • apie-asoc-susir1
  • apie-asoc-susir2
  • apie-asoc-susir4
  • apie-asoc-susir3