Šios nuotraukos originalas yra Olandijos valstybiniame archyve, jos autorius – Willem van de Poll, žymiausias to meto Nyderlandų spaudos fotografas. Nuotrauką radau internete ir ten pažymėta, kad ši nuotrauka daryta 1934 m. Vilniaus krašte pasienyje su Lietuva.
Žiūrėdamas į šią nuotrauką atkreipiau dėmesį į valstybinį registracijos numerį, taip pat skaičius ant žibintų stiklų – keista juos čia matyti. Nutariau pasidomėti išsamiau. Pradėjau nuo automobilio markės ir modelio. Pasirodo, tai 1928 m. „Chevrolet -National”. Kitas žingsnis buvo išsiaiškinti, kokie tai valstybiniai numeriai, ir čia man pasisekė. Sužinojau, kad 1922 m. liepos 6 d. viešųjų darbų ir vidaus reikalų ministrai išleido įsakymą, kuriuo įdiegiama pirmoji Lenkijoje valstybinių numerių sistema.
Numeriai buvo rašomi baltame fone, su juodu apvadu (nuo žodžio apvesti ), raudonos raidės ir juodi skaitmenys buvo atskirti raudona linija transporto priemonės priekyje esančiuose numeriuose. Transporto priemonės priekyje visada buvo kabinami vienaeiliai 490 x 145 mm dydžio numeriai, o gale visada dvieiliai 375 x 245 mm dydžio numeriai. Vilniaus vaivadijai buvo skirta serija „WN 14001 -14500″. Ši transporto registravimo serija egzistavo iki 1928 m. sausio 27 d., nuo tada buvo įvesta kito standarto registravimo numeriai… Na va, su valstybiniais numeriais išsiaiškinome.
Dabar atėjo eilė išsiaiškinti – kodėl ant žibintų stiklų matome numerius?
Paieškojus apie tai informacijos, radau Ričardo Žičkaus knygoje „Viešasis Vilniaus transportas”:
„Siekdamas sutvarkyti susisiekimą taksi automobiliais Vilniuje, miesto vaivada V. Račkievičius 1929 m. rugsėjo 28 d. išleido potvarkį „Dėl taksi automobilių klausimų sutvarkymo”, kuriame rašoma: „…taksi automobiliai privalo turėti specialų numerį ant abiejų automobilio šonų ir ant priekinių žibintų stiklų .Skaičiai 10 cm aukščio, baltos spalvos, apjuosti baltos spalvos apskritimu. Taip pat šis numeris turi būti automobilio viduje, matomoje vietoje. Numerius suteikia Vilniaus miesto magistratas. Taksi automobiliai turi būti tamsiai mėlynos spalvos“.
Žiūrėdamas į šią nuotrauką, radau daug neatitikimų arba nusižengimų tų laikų įstatymams. Aišku ir tai, kad nuotrauka neatitinka tos datos, kuri užrašyta Olandijos nacionaliniame archyve.
Taksi aprašymo reikalavimus atitiko, išskyrus automobilio spalvą (nors nuotrauka ir juodai balta, bet niekaip neatrodo kad šis automobilis tamsiai mėlynos spalvos). Registracijos numeriai taip pat neatitiko to laikotarpio, nes tuo metu, kai įsigaliojo Magistro reikalavimai taksi automobiliams, egzistavo kito standarto registracijos numeriai, kurie prasidėjo WN 38….
Štai tokia istorija, susijusi su viešuoju transportu.
Kęstutis Pletkus
Autoriaus parinkta nuotrauka