Lietuvos autobusų parkai diegia greitojo įkrovimo (DC) sprendimus

21 kovo 04:40 2024 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Pastaraisiais metais sparčiau pereinama prie viešojo transporto elektrifikavimo, o pirmaujančią vietą užima elektriniai autobusai. Viena svarbiausių technologijų renkantis elektrinius autobusus – greitasis (DC) įkrovimas, ypač tinkamas elektriniams autobusams su didelės talpos akumuliatoriais. Greitojo įkrovimo technologija, kurioje naudojama nuolatinė srovė, turi keletą įtikinamų privalumų, todėl ji yra kertinis autobusų parkų elektrifikavimo akmuo. Šiame straipsnyje nagrinėjama, kodėl greitasis įkrovimas išsiskiria ne tik kaip saugus, bet ir ekonomiškas elektrinių autobusų įkrovimo sprendimas.

Pagrindiniai elektrinių autobusų greitojo (DC) įkrovimo privalumai

Greitas įkrovimo laikas: Pagrindinis greitojo įkrovimo technologijos privalumas – galimybė gerokai sutrumpinti įkrovimo laiką, palyginti su tradiciniais kintamosios srovės (AC) metodais. Elektriniai autobusai gali būti įkrauti iki 80 % akumuliatoriaus talpos per 60-180 min., todėl jie gali greitai vėl tęsti darbą. Toks greitas įkrovimas yra labai svarbus siekiant išlaikyti viešojo transporto sistemų veiklos efektyvumą, sumažinti prastovas ir laikytis įtemptų tvarkaraščių.

Pasak UAB „Grinteco“ Verslo vadovo Tado Gruodžio, pažangiausi įkrovimo įrangos gamintojai prisitaiko prie sparčiai besivystančios rinkos poreikių ir siūlo ne universalius, o specializuotus sprendimus. Autobusų parkams svarbu patikimumas – kad autobusas visada būtų pasiruošęs išvažiuoti į reisą, kaštų valdymas – įkrovimas mažiausia elektros rinkos kaina, efektyvus instaliuotos galios valdymas ir nepermokėjimas už jos perteklių, šiluma virstančių įkrovimo nuostolių minimizavimas, papildomo etato, skirto suvaldyti įkrovimo ūkį, atsisakymas, paliekant šią užduotį programinei įrangai.

Parke daugėjant elektrinių autobusų, galimybė lengvai ir nebrangiai padidinti įkrovimo sistemos galią ar jungčių skaičių, keisti jų išdėstymą gali tapti kritiniu veiksniu. Įkrovimo infrastruktūrą prižiūrintis partneris turi būti pasiruošęs reaguoti į iškilusias problemas ir išspręsti jas per dieną – nelaukiant atsarginių detalių savaitę, mėnesį ar kelis. Kintamų įkrovimo kaštų valdymas tampa esminiu uždaviniu, siekiant sumažinti nuvažiuojamo kilometro savikainą. Šis uždavinys įmanomas tik naudojant pažangią DC įkrovimo įrangą. Suomių gamintojo „Kempower“ sprendimai, kuriuos Lietuvoje pristato UAB „Grinteco“, atitinka aukščiau išvardintus kriterijus. „Kempower“ sprendimai DC įkrovimą  perkėlė į naują lygį, tuo pačiu elektrinių autobusų eksploataciją padarydami gerokai paprastesne.

Didelis energijos perdavimo efektyvumas: Greitojo (DC)  įkrovimo sistemos sukurtos taip, kad efektyviai patenkintų didelės talpos akumuliatorių energijos poreikius. Toks efektyvumas užtikrina, kad autobusai gali būti įkraunami greitai, be didelių energijos nuostolių, todėl šis procesas ilgainiui tampa tvaresnis ir ekonomiškesnis. Gebėjimas greitai ir efektyviai tiekti didelį energijos kiekį labai svarbus autobusams, kurie važinėja ilgais maršrutais ir turi nedaug laiko įkrovimo pertraukoms.

Pasak Tauragės autobusų parko direktoriaus ir asociacijos „Linava” prezidiumo nario Rimanto Martinavičiaus, greitojo įkrovimo (DC) sistemų diegimas autobusų parkuose yra vienintelė teisinga alternatyva, siekiant efektyviai valdyti elektrinių autobusų parkus. Greitasis įkrovimas įgalina net ir elektrinius autobusus su „mažomis” baterijomis įveikti daugiau kilometrų, maršrutuose pasitelkiant tarpinių įkrovimų strategiją. Greitojo įkrovimo stoteles ypač pravartu įrengti ne tik autobusų parko zonoje, bet ir autobusų stotyse, kur per dieną galima atlikti dar daugiau tarpinių krovimų ir taip optimizuoti parko veiklą, ženkliai padidinant elektrinių autobusų nuvažiuojamų kilometrų kiekį maršrutuose.

 

Eksploatacinių sąnaudų mažinimas: Nors pradinės greitojo įkrovimo infrastruktūros įrengimo išlaidos gali būti didelės, ilgalaikės veiklos sąnaudos yra reikšmingos. Elektrinių autobusų eksploatacinės išlaidos mažesnės nei dyzelinių autobusų – visų pirma, dėl mažesnių degalų ir techninės priežiūros išlaidų. Greitojo įkrovimo technologija padidina galimybę sutaupyti, nes sumažina energijos suvartojimą per įkrovimo piką ir padidina autobusų parko efektyvumą.

Patobulintas akumuliatoriaus veikimo trukmės valdymas: Greitojo įkrovimo technologiją galima optimizuoti taip, kad būtų galima veiksmingai valdyti baterijų būklę ir ilgaamžiškumą. Šiuolaikinėse greitojo įkrovimo sistemose įdiegtos pažangios baterijų valdymo sistemos (BMS), kurios stebi jų būklę, kontroliuoja įkrovimo greitį ir valdo išsiskiriančią šilumą, kad sumažintų neigiamą greitojo įkrovimo poveikį ilgaamžiškumui. Šis išmanusis įkrovimo metodas užtikrina, kad baterijos ilgiau išliktų optimalios būklės, sumažėja poreikis jas dažnai keisti.

Patobulintos saugos funkcijos: Viešajame transporte svarbiausia yra saugumas, todėl greitojo įkrovimo sistemose įrengta daug saugos mechanizmų, kurie apsaugo ir įrangą, ir naudotojus. Šios sistemos apima funkcijas, apsaugančias nuo per didelio įkrovimo, šilumos valdymą, kad būtų išvengta perkaitimo, ir gedimų aptikimą, kad būtų galima greitai nustatyti ir sumažinti riziką. Naudojant aukštos kokybės, patvarius komponentus ir laikantis griežtų saugos standartų, greitasis įkrovimas tampa patikima elektrinių autobusų galimybe.

Mastelio keitimas ir lankstumas: Miestams plečiant elektrinių autobusų parkus, greitojo įkrovimo infrastruktūra gali būti plečiama, kad patenkintų didėjančią paklausą. Greitojo įkrovimo stotys gali būti strategiškai išdėstytos autobusų maršrutuose, terminaluose arba depuose, kad būtų galima rasti lanksčius įkrovimo sprendimus, pritaikytus įvairiems veiklos modeliams.

Tai užtikrina, kad įkrovimo infrastruktūra gali būti plėtojama kartu su transporto priemonių parku, todėl galima naudoti daugiau elektrinių autobusų be didelių paslaugų teikimo sutrikimų.

Ateities perspektyvos

Elektrinių autobusų ateitis neatsiejama nuo greitojo įkrovimo technologijos pažangos. Nuolatinis įkrovimo efektyvumo, akumuliatorių technologijos ir atsinaujinančiosios energijos integravimo tobulinimas dar labiau padidins greitojo įkrovimo patrauklumą. Be to, mažinant viešojo transporto taršą miestuose, elektrinių autobusų su greitojo įkrovimo galimybėmis diegimas bus labai svarbus siekiant tvarumo tikslų.

Greitojo įkrovimo elektriniams autobusams raida yra didelis šuolis į priekį siekiant tvarumo ir efektyvumo viešajame transporte. Greitojo įkrovimo stotys gali tiekti nuo 20 kW iki 500 kW ir didesnę galią, todėl yra labai lanksčios, kad atitiktų konkrečius bet kurio autobusų parko poreikius. Šis diapazonas leidžia transporto operatoriams pasirinkti įkrovimo sprendimus, geriausiai atitinkančius jų turimą infrastruktūrą, autobusų parko dydį ir naudojimo intensyvumą. Didelės galios stotelės gali greitai įkrauti autobusus trumpų sustojimų metu, užtikrinant minimalias prastovas ir išlaikant nuoseklius paslaugų teikimo tvarkaraščius. Šis pritaikomumas yra labai svarbus integruojant elektrinius autobusus į įvairaus dydžio ir skirtingo tranzito poreikio miestus, leidžiantis sklandžiau pereiti nuo dyzelinių prie elektrinių autobusų be didelių infrastruktūros pertvarkymų.

Be to, didžiųjų elektrinių autobusų, kuriuose įrengtos didelės talpos ličio baterijos, gamintojai dažniausiai atsisako lėtojo (AC) įkrovimo technologijos. Ši tendencija rodo, kad strategiškai siekiama kuo didesnio elektrinių autobusų efektyvumo ir pasirengimo juos eksploatuoti. Greitasis (DC) įkrovimas tinkamas dėl gebėjimo greitai papildyti didelės talpos baterijas, todėl yra praktiškesnis sprendimas, atitinkantis kasdienius viešojo transporto sistemų poreikius. Šis metodas ne tik didina elektrinių autobusų eksploatacinį efektyvumą, bet ir padeda diegti ekologiškas technologijas, nes mažina bendrą autobusų suvartojamos energijos kiekį ir didina jų patikimumą bei paslaugų prieinamumą bendruomenei.

Apibendrinant galima teigti, kad greitasis įkrovimas yra įtikinamas autobusų parkų elektrifikavimo sprendimas, nes juo užtikrinamas greitas, efektyvus ir saugus elektrinių autobusų su didelės talpos baterijomis įkrovimas. Dėl privalumų, susijusių su veiklos efektyvumu, sąnaudų mažinimu ir mastelio keitimu, ši technologija yra nepakeičiama miestuose, pereinančiuose prie tvarių viešojo transporto sistemų.