Lietuvos keleivių vežimo asociacijos atstovai lankėsi Susisiekimo ministerijoje

22 kovo 05:14 2019 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Kovo 21-ąją Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis, pavaduotojas Mindaugas Grigelis, nariai – Marijampolės autobusų parko direktorė Dalytė Venčkauskienė, bendrovės „Jonavos autobusai“ vadovas Otaras Urbanas ir „Kautros“ generalinis direktorius Linas Skardžiukas – susitiko su Susisiekimo ministerijos atstovais.

 

Susitikime dalyvavo Kelių ir oro transporto politinės grupės vadovas, departamento direktorius Vladislav Kondratovič, Kelių ir oro transporto rinkos reguliavimo ir aplinkosaugos klausimų grupei vadovaujantys specialistai Aleksandras Stupenko ir Marius Pakėnas, SM Biudžeto ir valstybės turto valdymo departamento ES paramos ir koordinavimo skyriaus vadovė Danutė Čepienė, vyr. specialistė Rasa Tomonienė, LTSA Transporto veiklos reguliavimo skyriaus vedėjas Virginijus Čiškauskas ir patarėja Jelena Zimuš.

Svarstyti iš anksto iškelti klausimai, labiausiai rūpintys keleivių vežėjams. Tai – Transporto veiklos pagrindų įstatymo ir Geležinkelių transporto kodekso pakeitimai dėl kombinuotojo keleivių vežimo, taip pat Kelių naudotojų mokesčio planuojami pakeitimai, kur vežėjai turėtų mokėti už autobusu nuvažiuotus kilometrus, konkursų tolimojo susisiekimo maršrutais organizavimo klausimai, Kelių transporto kodekso planuojami pakeitimai dėl autobusų stočių valdytojų.

„Išsakėme savo poziciją įvairiais klausimais. Tolimojo susisiekimo maršrutais keleivius vežantiems vežėjams labiausiai rūpi drastiškai didėsiantis mokestis už kelius. LKVA pozicija – neapmokestinti kelių mokesčiu reguliarių tarpmiestinių ir tarptautinių bei užsakomųjų reisų arba bent penkis kartus mažinti dabar siūlomus ribinius tarifus, kad išlaidos kelių mokesčiui ženkliai nedidėtų. Tvirtai laikomės nuomonės, kad autobusai su Euro 6 varikliais visai neturėtų būti apmokestinami. Mokestis susietas su ekologija, todėl svarbiausias tikslas – mažinti taršą. Padidinus mokesčius tarša nesumažės, tikslai nebus pasiekti, padidės tik paslaugos kaina. Jei būtų įvesti planuojami įkainiai, tai vežėjų kelių mokesčio sąnaudas, neatsižvelgiant į emisiją, vidutiniškai padidintų 3-7 kartus, o kai kuriais atvejais – net dešimt kartų“, – sako LKVA prezidentas G. Nakutis.

LKVA apskaičiavo: kasdien važiuodamas maršrutiniu autobusu iš Vilniaus iki Palangos ir atgal, dabar vežėjas per metus sumoka 753 Eur, įdiegus siūlomus mokesčius už ekologiškiausią autobusą su Euro 6 standartų reikalavimus atitinkančiu varikliu  reikėtų pakloti 10 kartų daugiau (apie 7 500 Eur), Euro 4-5 – 15 kartų daugiau (apie 11 tūkst. Eur), o Euro 0-3  – net 20 kartų daugiau (apie 15 tūkst. Eur).

Dėl kombinuotų vežimų LKVA aiškinosi įstatymų pakeitimų tikslus, kokiais kriterijais vadovaujantis bus sudaromi kombinuoti maršrutai, kelių savivaldybių teritorijomis bus vykdomi kombinuoto vežimo autobusų dalis, kokiu tikslu modeliuojami kombinuoti vežimai ten, kur iki šiol nevažiuoja traukiniai. „Asociacijos nuomone, kombinuotų vežimų sėkmė galima tik glaudžiai bendradarbiaujant geležinkelių ir  keleivių vežėjams, priderinus kombinuotus vežimus prie esamo autobusų maršrutų tinklo, dirbant kartu su esamais rinkos dalyviais“, – teigia G. Nakutis.

Kalbėta ir apie tolimojo susisiekimo maršrutų konkursus, apie tai, kad tolimojo susisiekimo sistema Lietuvoje veikia gerai, bet turi trūkumų, kuriuos būtina identifikuoti, nustatyti paslaugai aukštus kokybinius kriterijus, įspėti vežėjus, per kiek laiko jie turi juos įgyvendinti, o jei kas nesugebės to padaryti, tada gali būti skelbiami ir konkursai. Taip pat aptarta nuostolių kompensavimo tvarka, LKVA atstovai pateikė savo pasiūlymus šiuo klausimu.

Pasak G. Nakučio, vežėjai apsikeitė nuomonėmis su Susisiekimo ministerijos ir LTSA atstovais, kalbėjo apie tai, kaip skatinti vežėjus įsigyti ekologiškų transporto priemonių. LTSA atstovai domėjosi, kaip būtų galima duomenis į ataskaitas dėl transporto lengvatų tolimojo susisiekimo maršrutuose perkelti tiesiai iš vežėjų duomenų bazių, kad nereikėtų pildyti xls lentelių.

„Norėtųsi pasidžiaugti, kad vyko konstruktyvus dialogas, išsiaiškinta nemažai klausimų, asociacija išsakė savo nuomonę, pateikė savo siūlymus, Susisiekimo ministerija atsakė į vežėjams kilusius klausimus. Esame pasirengę prisidėti prie visų teisės aktų, susijusių su keleiviniu kelių transportu, rengimo ir dalyvauti juos svarstant“, – teigia G. Nakutis.

Asociacijos atstovai viliasi, kad bendradarbiavimas ir toliau bus konstruktyvus, tai padės spręsti aktualiausias keleivių vežėjams kylančias problemas siekiant pagrindinių tikslų – aukštesnės keleivių vežimo paslaugos kokybės, taršos mažinimo, platesnio draugiškų aplikai transporto priemonių naudojimo.

Lina Jakubauskienė