Naujų autobusų pasirodymo sostinėje terminas vėl atidedamas

29 birželio 05:33 2017 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Šių metų gegužės 3-iąją Vilniaus miesto savivaldybė paskelbė atvirą tarptautinį konkursą 150-čiai naujų autobusų įsigyti. Iš viso planuojama nupirkti 100 dviašių ir 50 triašių žemagrindžių autobusų.

 

 

Terminą atidėjo

Autobusų gamintojai ir jų atstovai paraiškas dalyvauti konkurse pateikti turėjo iki birželio 13-osios. Tačiau tąkart terminas buvo atidėtas iki birželio 27-osios. Bet ir šįkart, likus mažiau nei valandai iki paraiškų teikimo termino pabaigos, nuspręsta jį dar kartą pratęsti iki liepos 11-osios. „Paraiškų pateikimo terminas atidėtas atsižvelgus į galimų konkurso dalyvių, taip pat ir autobusų gamintojų prašymus. Didesnis dalyvių skaičius sąlygoja skaidresnį ir efektyvesnį paslaugos tiekėjo pasirinkimą“, –  sako Vilniaus miesto savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento Eismo valdymo poskyrio vyr. specialistas Kastytis Lubys.

Kol kas neaišku, kiek gamintojų pateikė pasiūlymus dalyvauti viešųjų pirkimų konkurse. Situacijos nekomentuoja ir Vilniaus miesto savivaldybės atstovai. „Susipažinimas su pasiūlymais Viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje neįvyko, todėl gautų pasiūlymų skaičiaus pateikti negalime“, – teigia K. Lubys

Remiantis mūsų turima informacija, dauguma didžiųjų Europos autobusų gamintojų dalyvauti konkurse atsisakė. Priežastis – daugybė neaiškumų tiek dėl techninės specifikacijos, tiek ir dėl finansavimo lizingo sutarties sąlygų.

Į pasiūlymus neatsižvelgta

„Siuntėme daugybę užklausų savivaldybės atstovams, prašėme įrašyti įvairias pataisas. Tačiau atsakymo negavome. Lietuvos bankai atsisako finansuoti autobusų pirkimą, kadangi savivaldybė nesuteikia jokios garantijos, kad už nupirktas transporto priemones bus atsiskaitoma laiku, kad jos nebus grąžintos“, – sako prisistatyti nepanorę gamintojų atstovai.

Visiems nepasitikėjimą kelia finansavimo lizingo sutartyje įrašyta sąlyga, jog sutartis tarp gamintojo ir vežėjo gali būti nutraukta, jei „lizingo gavėjas dėl nuo jo nepriklausančių priežasčių negali atsiskaityti už lizingo (finansinės nuomos) paslaugas (perkamas Turtas tapo nereikalingas, nėra lėšų už jį apmokėti ir t. t.)“.

Pasak autobusų gamintojų atstovų, finansinės institucijos baiminasi, kad įmonei „Vilniaus viešasis transportas“ tapus nemokia ar ją privatizavus, jos atsidurtų nepavydėtinoje situacijoje. Bankams tektų kaip garantą pasiimti autobusus, tačiau, būdami socialiai atsakingi, jie tokio žingsnio žengti nesiryžtų. Todėl finansinės institucijos eina lengvesniu keliu ir tiesiog atsisako finansuoti autobusų pirkimą.

Keleivinio transporto priemonių gamintojai mano, jog savivaldybė šiuo atveju turėtų žaisti sąžiningai ir prisiimti ilgalaikius įsipareigojimus bei suteikti garantijas, kad už autobusus bus atsiskaitoma. Juolab kad tiekėjams keliami reikalavimai – labai dideli.

Nieko nekeis

Savivaldybės atstovai nei techninės specifikacijos, dėl kurios gamintojams ir jų atstovams kyla daugybė klausimų, nei finansavimo sąlygų keisti nežada. „Remiantis akcinių bendrovių įstatymu, bendrovės už savo veiklą atsako turimu turtu. Šiuo metu uždarosios akcinės bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ veikla stabili, generuojami pinigų srautai pakankami vykdyti finansinius įsipareigojimus. Vilniaus miesto savivaldybė grąžino bendrovei didžiąją įsiskolinimo dalį ir pagal suderintą skolų grąžinimo grafiką įsiskolinimą visiškai panaikins. Įvertinant, kad Vilniaus miesto savivaldybės viešojo transporto maršrutams aptarnauti yra būtina pakeisti senas transporto priemones į naujas, nėra pagrindo teigti, kad lizinguojamas turtas taps nereikalingas ar nebus apmokėtas“, – sako K. Lubys.

Tačiau autobusų gamintojų atstovai baiminasi, kad situacija gali pasikeisti bet kuriuo metu. „Vilniaus miesto savivaldybė privalo suprasti, kad egzistuoja politiniai ciklai, kas ketverius metus vyksta rinkimai. Kas garantuoja, kad kita miesto valdžia nesumanys privatizuoti įmonės, atsisakyti naujų autobusų, pakeisti juos kitokiomis transporto priemonėmis? Kol kas susidaro įspūdis, kad miesto vadovams naujų autobusų tiesiog nereikia,“ – mano gamintojų atstovai.

Daugelis kalbintųjų didžiųjų autobusų gamintojų dabartinėmis sąlygomis konkurse dalyvauti nežada. Pratęstą paraiškų teikimo terminą jie vertina tiesiog kaip tuščią laiko tempimą. Dar vienas paradoksas: Centrinė viešųjų pirkimų sistema, per kurią vyksta visi viešieji pirkimai, neveikia nuo birželio 28-osios iki liepos 5-osios. Taigi jokių paklausimų konkurso vykdytojams autobusų gamintojai bei jų atstovai per šį laikotarpį tiesiog negalės pateikti…

Lina Jakubauskienė

Autorės nuotrauka