Socialinio klimato fondo plane – dėmesys viešajam transportui

22 liepos 03:45 2025 Spausdinti straipsnį Lankytojai Naujienos

Socialinio klimato fondo planą parengė Aplinkos ministerija, dalyvaujant Susisiekimo, Vidaus reikalų ministerijoms bei kitoms institucijoms. Daug dėmesio jame skiriama viešajam transportui.

Lietuva siekia mažinti priklausomybę nuo iškastinio kuro ir skatinti klimatui neutralų judumą. Didelis dėmesys skiriamas kelių transporto sektoriui, nes jis yra vienas didžiausių šiltnamio efektą sukeliančių dujų (ŠESD) šaltinių šalyje. Dėl ATLPS2 (ES apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemos) taikymo numatoma, kad padidės degalų kainos, o tai ypač paveiks pažeidžiamas gyventojų grupes, ypač regionuose, kur viešasis transportas yra ribotas.

Pagrindinės priemonės viešojo transporto srityje

Viešojo transporto stiprinimas Socialinio klimato plane numatomas kaip viena pagrindinių priemonių, mažinant socialinį poveikį dėl žaliųjų reformų ir augančių transporto kaštų. Tai apima naujų, netaršių autobusų įsigijimą, lankstaus užsakomojo transporto kūrimą, kelionių subsidijavimą pažeidžiamiems naudotojams bei įkrovimo infrastruktūros plėtrą.

Viešojo transporto srityje plane numatomos kelios pagrindinės priemonės. Viena jų – viešojo tarpsavivaldybinio transporto plėtra. Bus remiamas 198 netaršių autobusų įsigijimas, skirtas socialiai svarbiems, bet ekonomiškai nepatraukliems maršrutams, taip siekiama pagerinti susisiekimą tarp savivaldybių, ypač regionuose.

Dar viena paramos sritis – užsakomojo transporto paslaugų plėtra. Bus diegiamos lanksčios, pagal poreikį veikiančios transporto sistemos, skirtos retai apgyvendintoms vietovėms (numatyta įgyvendinti 60 savivaldybių). Tai padės sudaryti alternatyvą privačiam automobiliui ir mažinti „priverstinę“ priklausomybę nuo senų, taršių automobilių.

Numatoma remti ir viešojo transporto naudojimo skatinimą. Planuojamos kelionių lengvatos pažeidžiamiems naudotojams, ypač regioniniuose ir priemiestiniuose maršrutuose, siekiant padidinti viešojo transporto prieinamumą ir įperkamumą.

Tarp remiamų sričių – ir viešųjų įkrovimo prieigų plėtra. Siekiant skatinti perėjimą prie elektrinio transporto, planuojama įrengti 500 viešųjų įkrovimo stotelių, ypač regionuose ir daugiabučių rajonuose. Tai svarbu ir viešojo transporto elektrifikacijai.

Socialinis aspektas

Didelis dėmesys skiriamas pažeidžiamoms grupėms: mažas pajamas gaunantiems gyventojams, regionų gyventojams, kurie neturi kokybiško viešojo transporto alternatyvos. Planuojamos priemonės skirtos mažinti transporto nepritekliaus riziką ir užtikrinti, kad pereinant prie klimatui neutralios ekonomikos nebūtų palikti „už borto“ žmonės, kurie šiuo metu priklausomi nuo taršių, senų automobilių.

Investicijos ir planuojamas poveikis

Socialinio klimato fonde kelių transporto sektoriui numatyta skirti apie 439 mln. eurų.

Iš viso planuojama, kad šios priemonės padės sumažinti priklausomybę nuo dyzelinių ir benzininių automobilių, skatins viešojo ir bendro naudojimo transporto pasirinkimą.

Taip pat skatinama infrastruktūros plėtra ir socialiai orientuotos paskatos pažeidžiamiems vartotojams.

 

LKVA informacija

Linos Jakubauskienės nuotrauka