Šiuo metu bendrovės „Vilnius viešasis transportas” rengiasi akcijai dėl nesutarimų su bendrovės direkcija, todėl nutariau pasižiūrėti į Vilniaus miesto viešojo transporto istoriją – ar ir anksčiau būta panašių incidentų.
Paieškos buvo vainikuotos sėkme. Ričardo Žičkaus knygoje „Viešasis Vilniaus transportas” radau tokią informaciją:
„Vienas svarbiausių įvykių 1937 m. buvo bendrovės TOMMAK darbuotojų streikas, prasidėjęs birželio mėn. 2 dieną. Autobusai į miesto gatves neišvažiavo. Brangstant pirmo būtinumo prekėms, bendrovės TOMMAK darbuotojai reikalavo darbo užmokestį padidinti 20%.Tuo metu vairuotojas uždirbdavo 165 zlotus (po mokesčių – 145), konduktorius – 125 zlotus (po mokesčių – 115).
Bendrovės TOMMAK administracija savarankiškai to klausimo spręsti negalėjo, tad prižadėjusi darbuotojams, kad už kelių dienų iš Šveicarijos atvyks SAURER atstovas, susitarė dėl streiko nutraukimo. Atvykęs SAURER atstovas p. Habstas į jokias kalbas dėl atlyginimo didinimo nesileido, jis net bandė reikalauti iš miesto valdžios sumažinti metinį mokestį, grasino vienašališkai nutraukti sutartį.
Magistratas taip pat į jokias diskusijas nesileido, tvirtindamas, kad darbuotojų darbo užmokestis yra bendrovės vidaus reikalas. Birželio mėn. 20 dieną autobusai vėl neišvažiavo į miesto gatves, darbuotojai užėmė autobusų garažą, kurio neapleido iki streiko pabaigos. Spręsti darbuotojų ir bendrovės savininkų nesutarimų iš Varšuvos buvo atvykusi speciali komisija, vyko posėdžiai darbo inspekcijoje, vaivadijos administracijoje, magistrate. Streikas baigėsi liepos mėn. 16 dieną, bendrovei SAURER sutikus padidinti darbo užmokestį 15 zlotų ir už streiko laiką sumokėti darbuotojams 75% darbo užmokesčio. Streiko metu TOMMAK patyrė didelius nuostolius, o miestelėnai priprato vaikščioti pėsti…. ”
Kęstutis Pletkus
Autoriaus parinkta nuotrauka