Spalio 21-22 dienomis vyksta Transporto inovacijų forumas „Transportas ir logistika 2050″, kuriame dalyvauja daugiau nei 70 pranešėjų iš skirtingų pasaulio šalių, taip pat – Europos šalių ministrai, ministerijų atstovai, Europos Sąjungos institucijų specialistai, transporto priemonių gamintojų atstovai. Forume kalbama apie transporto verslo skaitmenizaciją, savivaldžius automobilius, inovacijas, startuolius ir kita.
Spalio 21-ąją atidarant forumą jo dalyvius sveikino LR susisiekimo ministras Marius Skuodis, ES komisaras Virginijus Sinkevičius, virtualiai – LR Prezidentas Gitanas Nausėda.
Renginyje kalbėta apie tai, kokios transporto ateities galima tikėtis iki 2050-ųjų, kokios pagrindinės transporto ir logistikos kryptys Europoje, kaip pertvarkyti sektorių po Covid-19 pandemijos.
Forume apdovanoti konkurso „Žaliojo susisiekimo link“ nugalėtojai. Tarp jų – Tauragės rajono savivaldybė, viena pirmųjų Lietuvoje įsigijusių elektra varomų autobusų, taip pat – „Tauragė +“ – už vieningo elektroninio bilieto įdiegimą, vieningą skatinimo sistemą naudotis viešuoju transportu, bendrą viešojo transporto maršrutų planavimo ir derinimo sistemą, investicijas į viešojo transporto priemonių atnaujinimą, prieinamumo didinimą individualių poreikių turintiems žmonėms.
Ministrų sesijoje diskutuota apie ekologišką, skaitmeninį ir konkurencingą transportą bei logistiką, Lietuvos susisiekimo ministras M. Skuodis, aplinkos ministras Simonas Gentvilas, energetikos ministras Dainius Kreivys, taip pat ekonomistas Žygimantas Mauricas diskutavo apie globalius iššūkius ir transporto sektoriaus transformacijas švaresnės aplinkos link.
Susirinkusius bene labiausiai sudomino „Elintos“ vadovo Vytauto Jokužio skaitytas pranešimas apie ekologiško transporto ateitį. Bendrovei elektrinis transportas – ne ateitis, o dabartis. Jie pirmąjį elektra varomą automobilį pristatė dar 2012-aisiais, 2014-aisiais pastatė pirmąją elektros įkrovimo stotelę.
„Galiu patvirtinti: ateityje transportas tikrai bus kitoks. Keisis techniniai parametrai, reikės prie naujovių įprasti, prisitaikyti prie jų. Kol kas elektra varomi automobiliai nuvažiuoja labai nedidelį atstumą, jie lėtai įsikrauna. Vis dėlto jau netrukus situacija keisis iš esmės. Atsiras ličio kietojo kūno baterijos, kurių technologija visai kita. Šios baterijos pigesnės, dvigubai lengvesnės, jau maždaug 2027-aisiais jos iš esmės pakeis elektrinį transportą“, – pabrėžė V. Jokužis.
Pasak jo, vieną kartą įkrovus tokias baterijas, automobilis galės nuvažiuoti nuo 800 iki 1200 kilometrų. Baterijas bus galima kur kas greičiau įkrauti, be to, padidės įkrovimo ciklų skaičius, baterijos galios iki 20 metų. Nekils problemų ir naująsias baterijas utilizuojant.
„Tai atveria visai kitas elektrinių automobilių naudojimo galimybes. Visi lengvieji automobiliai labai greitai taps elektriniais. Elektromobilis – kur kas malonesnė transporto priemonė, ji galingesnė, sparčiau greitėja, jos praktiškai nereikia remontuoti, išskyrus oro filtrų keitimą. Automobilio nuvažiuojamas atstumas ir įkrovimo greitis situaciją pakeis iš esmės. Kol kas dar labai trūksta elektriniams automobiliams reikalingos infrastruktūros, jos plėtimas – tik planai, o elektros įkrovimo stotelių reikia jau šiandien. Šiuo metu turime apie tūkstantį elektros įkrovimo stotelių, o reikėtų jų bent 5 ar 6 tūkstančių. Taigi jau šiandien mes labai atsiliekame, tai turėtų žinoti šalies ministrai“, – sakė pranešėjas.
Jo teigimu, ateityje elektriniai automobiliai galės ne tik priimti energiją, bet ir ją perduoti. „Lengvųjų automobilių ateitis – elektra. Dyzelinius sunkvežimius turėtų keisti vandeniliniai. Vandenilio panaudojimas naudingesnis tuo, jog transporto priemonei reikia vežti mažesnį svorį, technologijos jau yra, tik nereikia snausti jas įsisavinant“, – kalbėjo V. Jokužis.
Apie ateities degalų perspektyvas diskutavo „Scania Lietuva“ regiono vadovas Darius Snieška, Pramonininkų konfederacijos atstovas Tomas Garuolis, V. Jokužis bei susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
Pasak D. Snieškos, „Scania“ daug investuoja į alternatyvių degalų tyrimus, transporto priemonių bandymus. „Kol kas diskutuojama, kas pakeis dyzelinius sunkiuosius automobilius – vandeniliniai ar bateriniai elektriniai automobiliai. Dar vienas variantas – biodujos, pigiausia alternatyva dyzelinui. Tolesnė ateitis jau visai netoli. Mūsų, kaip gamintojų, nuomonė – ateityje baterijomis kraunami elektriniai automobiliai bus naudojami daugumoje sričių. Jei kalbėtume apie degalų efektyvumą, tik 25 proc. naudojamo vandenilio energijos varo transporto priemonės ratus, trys ketvirtadaliai sunaudojami vandeniliui pagaminti iš elektros ir atvirkščiai. Brangus ir vandenilio transportavimas. Elektrinis baterinis automobilis – trys ketvirtadaliai energijos varo transporto priemonės ratus, o ketvirtadalis – nuostoliai. Elektriniai „Scania“ vilkikai rinkoje pasirodys jau po poros metų“, – teigė pranešėjas.
V. Jokužio teigimu, dėl ateities degalų jis turi kitų minčių. „Elinta“ sukūrė elektrinę sistemą traktoriui su biodujų generatoriumi. „Vilkikuose baterijos bus naudojamos, jei jų kaina sumažės keletą kartų. Antraip šio sektoriaus ateitis – vandenilis. Naudojant jį, transporto priemonės nereikia prijungti prie tinklo, sinchronizuoti, elektronika paprasta, elektra gaminama elektrolizės būdu. Vandenlis – daug saugesnis už benziną ar dujas, todėl net prakiurus įrangai, nesusidaro sprogimui reikalinga koncentracija“, – kalbėjo „Elintos“ vadovas.
D. Snieška pabrėžė, jog „Scania“ jau pristatė pirmąjį Lietuvoje variklį, varomą biodujomis, kuris niekuo nesiskiria nuo dyzelinio analogo.
T. Garuolis kalbėjo apie vandenilio panaudojimą, apie trečiųjų šalių lyderystę Europoje šioje srityje. Dagiausia vandenilinių automobilių šiuo metu eksploatuoja Šveicarija. „Dėl vandenilio našumo – derėtų į tai žiūrėti bendrame kontekste. Yra pikinis laikas, kai elektros gamintojai primoka, kad priimtum elektrą. Tuo metu galima gaminti vandenilį“, – sakė T. Garuolis.
Viceministras pristatė valstybės politiką transporto „žalinimo“ srityje, kalbėjo, ką valstybė galėtų nuveikti spartindama perėjimą prie ekologiško kuro. „Nuo kitų metų pradedame įgyvendinti labai ambicingas priemones. Atsiras 7 tūkst. viešųjų ir pusiau viešųjų elektros įkrovimo stotelių. Esame paskyrę finansavimą keturioms pirmosioms vandenilio įkrovimo stotelėms. Jei reikės, jų bus ir daugiau, stebėsime paklausą. Didžiausias iššūkis šiuo metu – infrastruktūra, transporto priemonių parkas atsinaujins gana greitai“, – sakė J. Skačkauskas.
Forume dalyvavęs Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis pabrėžė, kad renginio tema labai aktuali, išgirsti pranešimai įdomūs. „Labiausiai patiko forumo dalis, kur buvo diskutuojama apie alternatyvių degalų ateitį, prognozuojama, kuri technologija – elektros baterijos ar vandenilis – ateityje bus naudojama sunkiajame transporte”, – teigė G. Nakutis.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos