Troleibusai grįžta į Prahą. „Žali“ sprendimai – ir Vilniui

11 liepos 04:31 2022 Spausdinti straipsnį Autobusų pasaulio naujovės Lankytojai Patirtis

1972 m. spalį Čekoslovakijos sostinėje Prahoje uždaryta paskutinė troleibusų linija. Taip nutiko dėl valstybės strategijos panaikinti elektrinį viešąjį transportą iš daugelio Čekoslovakijos miestų. Jau tuo metu būta žmonių, kurie dėl šio žingsnio protestavo, tačiau politikų sprendimas jau buvo priimtas. Prireikė vos septynerių metų (1979 m.), kol buvo nuspręsta troleibusus grąžinti į „auksinės Prahos“ gatves.

Vis dėlto po 1989 m. prasidėję ekonominiai pokyčiai sustabdė pradėtus darbus. Vėliau atsirado manančių, kad troleibusai yra pasenę, viešojo transporto ateitis – hibridiniai, SGD ar vandeniliniai autobusai. Nors elektrinių autobusų gamintojai užsiima lobistine veikla  (ypač iš Kinijos), kai kurie Europos miestai grįžta prie atmestų technologijų – naujos kartos troleibusų su baterijomis, kurios suteikia galimybe dalį kelio važiuoti neprisijungus prie laidų. Troleibusai grįžta į Nancy Prancūzijoje, Berlyną Vokietijoje arba Prahą Čekijoje. Miestai, kurie jau turi troleibusų tinklą, perka troleibusus, kuriuose sumontuotos baterijos įkraunamos važiuojant. Jie keičia dyzelinius ar SGD autobusus. Geriausias troleibusų atgaivinimo pavyzdys – Čekijos sostinė Praha.

2022 metų sausį mieste pradėta tiesti pirmoji po 50 metų pertraukos troleibusų linija. 2017 m. nutiesta 1 km ilgio bandomoji trasa parodė, kad troleibusas su papildomomis baterijomis yra geriausias sprendimas maršrutams, kur daug keleivių bei nelygus reljefas. 2022 m. pabaigoje 140-asis autobusų maršrutas bus pritaikytas važiuoti troleibusams, kurių baterijos bus įkraunamos važiuojant. Vos pusę trasos troleibusai važiuos prisijungę prie laidų. Šio sprendimo dėka transporto priemonėse montuojamos mažesnės baterijos nei elektriniuose autobusuose. Mažesnės talpos  baterijos reiškia mažesnes investicijas pasibaigus jų naudojimo laikui, dideliems transporto priemonių parkams tai padės gerokai sutaupyti. Jei mieste yra maršrutų, kuriais gali važiuoti standartiniai troleibusai (kaip šiuo metu Vilniuje ar Kaune), pasibaigus baterijos galiojimo laikui, transporto priemonė galės jais važiuoti kaip standartinis troleibusas. Apvažiuoti kelyje pasitaikiusias kliūtis pakaks ir likusios baterijų talpos.

140 maršrutas Prahoje bus ne vienintelis Čekijos sostinėje. Miestas jau turi visus reikiamus leidimus antrosios linijos į oro uostą tiesimui (ten bus naudojami apie 24 m ilgio troleibusai), galvojama ir apie būsimus maršrutus. 140-uoju maršrutu keleivius veš 18,75 m ilgio tramvajus primenantys sudvejinti troleibusai, kurių dizaino autorius yra garsus Čekijos dizaineris ir architektas Patrikas Kotas. Troleibusai bus gaminami Čekijos įmonėje „SOR Libchavy“, elektros įrangą pristatys bendrovė „Cegelec“, kurios būstinė yra Prahoje.

Vilnius turi vieną didžiausių troleibusų tinklą Europoje, todėl laikomas vienu tinkamiausių pasinaudoti šiuolaikiškais sprendimais. Tiesa, pastarąjį kartą įsigytas 41 naujas troleibusas (2018 ir 2019 m.)  buvo be baterijų. Dabar Vilniaus miestas jau pritarė 159 naujų troleibusų (68 sudvejinti) pirkimui. Šiose transporto priemonėse jau bus baterijos, panašios į tas, kurios naudojamos Prahai skirtuose naujuose troleibusuose. Tai puiki galimybė miestui dyzelinius (SGD) autobusus pakeisti išties ekologiškomis transporto priemonėmis. Didelis troleibusų laidų tinklas mieste suteiks galimybę ateityje pakeisti daugelį standartinių autobusų minimaliomis papildomomis sąnaudomis, palyginti su standartinių elektrinių autobusų įkrovimo infrastruktūros statyba.