Viename Lietuvos mieste – nemokamas viešasis transportas

30 liepos 12:03 2020 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Patirtis

Nuo rugpjūčio 1 dienos viešasis transportas Tauragės rajone tampa nemokamas. Tikimasi, kad toks sprendimas prisidės gerinant žmonių gyvenimo kokybę – paskatins į darbo rinką įsilieti naujų darbuotojų, mažins taršą bei triukšmą ir didins socialinių bei kitų paslaugų prieinamumą rajone.

 

 

Tauragės rajono savivaldybės tarybos liepos 29 dienos sprendimu, naudotis visais vietinio (miesto ir priemiesčio) reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais Tauragės rajone neatlygintinai galės rajono gyventojai ir svečiai. „Tauragės autobusų parko“ patirtas išlaidas už nesurinktas pajamas iš bilietų kompensuos Tauragės rajono savivaldybė iš savivaldybės biudžeto.

Padės spręsti rajono problemas

Tauragės rajono savivaldybės mero Dovydo Kaminsko teigimu, iki šiol rajono gyventojai visuomeniniu transportu naudojosi vangiai – autobusus rinkosi tik apie 2 proc. gyventojų.

„Didžiausią dalį keleivių sudarydavo savo transporto neturintys ar mažiausiai uždirbantys gyventojai, t. y. mokiniai, senjorai, neįgalieji, bilietus įsigyjantys su lengvatomis. Jau kurį laiką ieškojome sprendimo būdų, kurie padėtų ne tik pritraukti daugiau gyventojų naudotis visuomeniniu transportu, palengvintų mažiausiai uždirbančių ir aktyviai autobusais besinaudojančių gyventojų finansinę naštą, bet ir prisidėtų prie ekologinės situacijos gerinimo rajone“, – kalbėjo D. Kaminskas.

Tauragės savivaldybės tarybos nario, buvusio Tauragės rajono savivaldybės mero ir vieno iš idėjos iniciatorių Sigito Mičiulio įsitikinimu, nemokamas transportas padės didinti viešųjų paslaugų prieinamumą rajone ir gerins gyvenimo kokybę.

„Mūsų rajonas labai stipriai atsilieka nuo šalies vidurkio – viešosios paslaugos yra prieinamos nepakankamai daliai rajono gyventojų. Nemokamas transportas taps pagalba gyventojams, užtikrins ne tik mokinių atvykimą į mokyklas, bet ir žmonių kasdienes keliones į darbą. Viliamės, kad toks sprendimas sudarys galimybes ir paskatins dalį rajono gyventojų pradėti dalyvauti darbo rinkoje, jei anksčiau vykti į darbą galimybių nebuvo“, – kalba S. Mičiulis.

Tikimasi, kad suteikus nemokamo visuomeninio transporto galimybę, daugiau gyventojų dažniau atsisakys nuosavų automobilių, o tai mažins transporto srautus, triukšmą ir gerins oro kokybę. Be to, tai padėtų spręsti automobilių stovėjimo vietų trūkumą mieste.

Finansiškai apgalvotas sprendimas

2020 metais viešojo transporto užtikrinimui –  kompensuoti nemokamą mokinių vežimą į ugdymo įstaigas, neįgaliesiems ir senjorams suteikiamas lengvatas, dengti nuostolingus maršrutus – numatyta skirti virš 900 tūkst. eurų iš savivaldybės biudžeto. Savivaldybės atstovų teigimu, iš visuomeninio transporto keleivių surenkama tik nedidelė pajamų suma, todėl jos dengimas iš savivaldybės biudžeto nebūtų didelė finansinė našta.

„Atlikome analizę, kiek pajamų autobusų parkas gauna subsidijomis, o kiek – surenka iš tarpmiestiniais ir vidiniais miesto bei rajono maršrutais keliaujančių gyventojų. Suskaičiavome, kad pastaroji suma sudaro tik apie 50 tūkst. eurų, t. y. vos apie 5 proc. visos reikiamos sumos. Manome, kad būtų socialiai teisinga nerinkti šių pinigų iš dažnai keliaujančių, bet mažiausias pajamas gaunančių gyventojų ir padengti šią sumą iš savivaldybės biudžeto. Be to, kartu siektume kitų užsibrėžtų tikslų, kurie susiję su ekologija ir tvarumu“, – kalbėjo D. Kaminskas.

S. Mičiulio teigimu, rajonuose netrūksta žmonių, kuriems sudėtinga susirasti darbą, o kasdienės kelionės į toliau esančią darbovietę pareikalauja nemažos dalies jų atlyginimo, dalis šių žmonių gauna socialines išmokas: „Jeigu jie pasinaudotų nemokamu visuomeniniu transportu ir vyktų į darbą, t. y. įsilietų į darbo rinką, toks savivaldybės sprendimas atsipirktų su kaupu: nereikėtų žmonėms bei jų šeimoms mokėti kelių dešimčių išmokų, į biudžetą būtų surenkami didesni mokesčiai.“

Priimant sprendimą svarbiu argumentu tapo ir esamas Tauragės autobusų parkas. Pasak „Tauragės autobusų parko“ direktoriaus Rimanto Martinavičiaus, šiuo metu parkui priklauso 34 autobusai, kurių amžiaus vidurkis – 6 metai, trys iš jų – elektriniai, o artimiausiuose plėtros planuose – dar keli nauji elektrobusai. Būtent elektra varomas visuomeninis transportas užtikrina žemą pervežimo kainą – apie 7 ct. už nuvažiuotą kilometrą – ir leidžia didinti maršrutų dažnį.

Laukia intensyvūs darbai

Priėmus nemokamo visuomeninio transporto sprendimą rajone, daugiau dėmesio bus skiriama su viešojo transporto maršrutais susijusioms problemos spręsti: siekiama didinti visuomeninio transporto patrauklumą gyventojams, optimizuoti autobusų srautus ir transporto užtikrinimui skiriamus kaštus.

„Besinaudojančiųjų viešuoju transportu srautai rajone visada buvo maži: jeigu ryte autobusais rajono centrą pasiekia daugiau gyventojų, o vakare – daugiau jų grįžta į namus, tai priešingomis šių maršrutų kryptimis autobusai važiuoja pustuščiai. Vykstantys į darbus iš toliau neretai keliauja automobiliu arba kooperuojasi su kolegomis – taip patogiau ir pigiau“, – kalbėjo R. Martinavičius.

R. Martinavičiaus žodžiais, siekiant keisti situaciją, būtini dažni ir kokybiški visuomeninio transporto maršrutai. Šiuo metu iš gyventojų yra aktyviai renkama informacija apie maršrutų poreikį, t. y. vietas, kuriose gyvenančių žmonių visuomeninis transportas nepasiekia, svarstomi dažnesni autobusų maršrutai, dėliojami sustojimų infrastruktūros tinkamose vietose plėtros planai.

Tauragės savivaldybės informacija