Viešasis transportas Lietuvai atgavus Vilnių: 1940-ųjų pirmoji pusė

05 lapkričio 05:00 2025 Spausdinti straipsnį Istorija Lankytojai

Sausio mėn. 9 d. burmistras Stašys surengė spaudos konferenciją, kurioje buvo pranešta apie savivaldybės reorganizavimą, taip pat apie naujųjų įmonių steigimą, tarp jų – ir autobusų susisiekimo įmonės. Pranešta ir apie naujus maršrutus, sustojimo vietas.

Kalbėta apie tai, kad pirmąją Naujųjų metų dieną miestas iš autobusų susiekimo gavo 3 500 litų pajamų. Praėjus kelioms savaitėms po spaudos konferencijos miesto savivaldybė nutarė, kad senuosius autobusus panaudos susiekimui su priemiesčiais.

Vilniaus miesto valdybai nepavyko susitarti su šveicarų bendrove, iki tol vežusia keleivius sostinėje, dėl tolesnės autobusų, kuriuos miesto valdyba norėjo panaudoti priemiesčio susisiekimui, nuomos. Minėtoji šveicarų bendrovė miestui iškėlė bylą ir reikalavo atlyginti žalą.

Sausio pirmoje pusėje miestas  nutarė nupirkti dar 25 autobusus, nes planavo maršrutus sudažninti tiek, kad svarbiausiose linijose autobusai važinėtų kas 3-4 min., o likusiuose – kas 5-6 min. Spaudoje paskelbtas konkursas pirkti 25 autobusus su atsarginėmis detalėmis.

Vasario 8 d. miesto savivaldybė pradėjo derybas su dviem vokiečių firmomis dėl autobusų pirkimo. Tą patį mėnesį buvo užsakytos 25 važiuoklės: 5 MERCEDES BENZ autobusams ir 20 – BIUSSING NAG. Kėbulus nutarta pagaminti Lietuvoje, visi – „buldogo“ tipo.

_upscale

Vasario 6 d. Vidaus reikalų ministerija patvirtino burmistro nutarimą, kuriuo leidžiama steigti autobusų susiekimo įmonę. Šiai įmonei vadovauti paskirtas inžinierius Gražulis.

Vasario mėnesį miesto autobusų stotelėse buvo nuimti lenkiški užrašai ir pakeisti lietuviškais. Burmistras Stašys spaudos konferencijoje pranešė, kad Vilniaus miestas prašo 0 5 mln. lt paskolos: 1 395 000 lt. skirti naujai steigiamajai autobusų susisiekimo įmonei, autobusams pirkti ir dirbtuvėms įrengti.

Kovo 5 d. Vilniaus miesto Burmistras pasirašė įsakymą dėl „Laikinųjų taisyklių Vilniaus miesto autobusais važiuojantiems keleiviams“.

Kovo 8 dieną Vilniau judėjimo policija baigė registruoti mieste esančius automobilius, vežikus ir kitas susiekimo priemones, buvo užregistruota 200 automobilių ir 600 vežikų. Nuo tada buvo išduodami leidimai ir numeriai transporto priemonėms. (Vilniaus mieste automobilių ir motociklų numeriai prasidėdavo raide „V“, o Vilniaus apskrities – raidėmis „Va“

Štai kaip atrodė Vilniaus autobusai svečio, atvykusio iš Kauno, akimis:

„Prie stoties birbia autobusai su skėstaragio jaučio ženklu. Dar, matyti nespėjo išpaišyti šv. Kristupo su išrautu medeliu brendančio per Nerį. Ir viduje jautiesi lyg būtum Kaune. Tik tie autobusai truputį nuvilia, kai nori atsistoti senu įpročiu išsitiesti, bet pakelus galvą susitrenki, laimei ne i kietas lubas .O sėdėti šventadieniais Vilniaus autobuse – reta prabanga. Autobusai, matyt surinkti užmiestiniai, kurie seniau siautė Zarasų, Žemaičių, Marijampolės plentais. Ir vis dėl to patogesni už buvusius lenkiškus, kur žmonės turėdavo susiriesti lyg šonu pastatytoje degtuku dėžutėje.

Ir šoferiams čia reikalingas didelis menas kombinuojant mašinai kelią lyg kokioje rebuso lentelėje. Visiems Lietuvos šoferiams, laikantiems valdinius egzaminus, reiktų reikalauti, kad jie apsuktų nors viena senamiesčio kvartalą. Nenusisuks sprando, vadinasi geras šoferis….“

Kovo 15 d. vilniečių ir miesto svečių patogumui mėnesinius bilietus pradėjo platinti kelionių biuras ir Turizmo draugija, esanti Gedimino prospekte. To paties mėnesio pabaigoje miesto savivaldybė priėmė sprendimą įvesti uniformas savo įmonių, taip pat – ir autobusų susisiekimo įmonės, tarnautojams. Kovo mėnesį buvo vežta 50 proc. keleivių daugiau nei žiemos mėnesiais.

Vilniaus miesto burmistras paskelbė, kad balandžio 1 d. būtų patikrinti visi įregistruoti Vilniaus mieste įvairių rūšių automobiliai, taip pat keleivių ir krovinių vežimai.

Kretingoje veikusi Paštų valdybos auto susiekimo kontora likvidavosi, prieš tai Vilniaus savivaldybei pardavusi 7 naudotus autobusus (04-03).

Balandžio viduryje buvo priimtas nutarimas, kad vasario mėn. užsakytoms MERCEDES BENZ ir BIUSSING NAG važiuoklėms kėbulus pagamins Kauno miesto Savivaldybės autobusų įmonė (10-12 kėbulų), dalį Amerikos lietuvių akcinė bendrovė (AMLIT‘as apie šių kėbulų pagaminimą tuometinėje spaudoje rašė: „Didžiausia Lietuvos įmonė „Amerikos Lietuvių Akcinė Bendrovė“ apsiėmė pristatyti Vilniui dalį autobusų. Autobusai yra „Mercedes Benz“ markės. Jų karoserijos bus gaminamos Kaune, „Amlito“ dirbtuvėse. Autobuse telpa po 100 žmonių. Tikėtina, kad autobusai bus patogūs ir savo išvaizda pagražins miestą“), ir dalį – Vilniaus miesto Savivaldybės autobusų susiekimo įmonės steigiamos dirbtuvės. Pagal šį nutarimą buvo numatyta, kad naujieji autobusai turėtu pradėti kursuoti liepos mėnesį.

Nuo gegužės 4 d. buvo pradėtas susisiekimas su vasarvietėmis. Iš pradžių autobusai važiavo nuo Rotušės iki Valakumpių (Turniškių link). Šeštadieniais ir sekmadieniais autobusai važiuodavo 9 kartus per dieną, ten ir atgal, o kitomis savaitės dienomis – 4 kartus.

Motorinui atpigus ir panaikinus jo pardavimo suvaržymus, Vilniuje ženkliai padaugėjo įvairių automobilių bei motociklų registracijų.

Gegužės 10 d. buvusieji Vilniaus miesto susisiekimo tarnautojai, dirbę šveicarų koncesionierių išnuomotose miesto susisiekimo linijose, kreipėsi į teismą, nesulaukę, kada jiems bus išmokėta kompensacija už atleidimą iš darbo. Valdžia paskyrė šveicarų koncisionierių „ARBONO“ bendrovės turto likvidatorių, kuris privalėjo parduoti autobusus ir iš gautų pinigų sumokėti tarnautojams kompensacijas.

Gegužės viduryje sulaukta pirmųjų 7 važiuoklių naujiems autobusams. Mėnesio pabaigoje (05-24). Finansų ministras, remdamasis Viešojo atsiskaitymo įstaigų ir įmonių priežiūros įstatymo pakeitimo 10 str.(V.Ž. Nr.703), paskyrė likvidaciją akcinės bendrovės „Towarzystwo Miejskich i Miedzy miastowych Komunikaciji Autobusowych“ turtui,kuris yra Vilniuje ir jo srityje bei paskyrė likvidatorių vyr. revizorių Kazį Vadopalą.

Birželio 1 d. Kauno autobusų statybos dirbtuvės gavo užsakymą pagaminti 10 autobusų Vilniaus savivaldybei pagal Kauno miesto autobusų pavyzdį.

Šią dieną Vilniaus miesto savivaldybė parūpino nuolatinius autobusus, kad miesto gyventojai ir jų svečiai popietėmis galėtų nuvykti artimiausią kurortinį mišką Valakumpiuose. Trečiojo maršruto autobusai nuo Rotušės išvykdavo kas valandą. Darbo dienomis vykdavo 7; 8val., paskui: 14.30;15.30; 16.30; ir 22 val. Valakumpis, nors ir nesutvarkytas, bet buvo jaukus jaunas pušynas, esantis arti Neries, jis traukė miestiečius ir miesto svečius čia pailsėti, praleisti laiką, nes ten daug buvo valgyklų, vaisvandenių parduotuvių. Visai šalia buvo šaulių sklandymo mokykla.

Birželio viduryje Vilniaus miestas iš Vokietijos sulaukė dar 8 autobusų važiuoklių.

Birželio 18 d. laikraštyje „Lietuvos žinios“ buvo įdėtas skelbimas:

Akc. B-vės „Towarzystwo Miejskich i Międzymiastowych Komunikacji  autobusowych“ Vilniuje Likvidatorius

PARDUODA UŽ GRYNUS PINIGUS 31 KELEIVINĮ AUTOBUSĄ FIRMOS „SAURER“

Autobusus galima apžiūrėti Vilniuje, Savanorių alėja Nr. 2, Vilniaus m. savivaldybės parodos patalpose iki š. m. birželio 21 dienos imtinai  nuo 9 iki 12 val. Pasiūlymus nurodant mokamą kainą ir autobuso numerį, siūlyti raštu Likvidatoriaus vardu, Vilnius, Gedimino g.3 Nr. nevėliau iki birželio 21 d.

Birželio mėnesį buvusios miesto susisiekimo„ARBON“ bendrovės 240 tarnautojų ir darbininkų dėl neišmotos kompensacijos savivaldybei iškėlė bylą. Teismas jų ieškinį patenkino ir priteisė iš savivaldybės 115 000 lt, bet savivaldybe iki birželio 28 d. pinigų neišmokėjo. Darbininkų delegacija kreipėsi į burmistrą

Birželio mėnesį Vilniuje autobusai važinėjo 4 maršrutais. Gegužės mėnesį visais maršrutais buvo vežta 1 531 255 keleiviai.

1940 m. vasarą Vilniaus savivaldybė planavo pastatyti autogaražus, sutvarkyti autokiemus, pastatyti kuro saugyklas. Planavo praplėsti dirbtuves ir pradėti gaminti kėbulus naujiems autobusas. Taip pat planavo iš autobusų susiekimo įmonės gauti 2 000 000 lt. pajamų. Įmonėje birželio mėnesį dirbo 222 darbuotojai.

Birželio 28 d. buvęs Vilniaus miesto burmistras K. Stašys perdavė savo pareigas naujam burmistrui A. Krutuliui.

Parengė Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinkta nuotrauka