Sovietų sąjungos generalinis sekretorius ir jo „Rolls-Royce“

13 birželio 04:37 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

dav

1965 m. spalio mėn. britų „Rolls-Royce“, vienas seniausių automobilių gamintojų Europoje, visuomenei pristatė naują modelį – „Silver Shadow“, kuris pakeitė iki tol gamintą „Silver Cloud“.

 

 

 

Tai buvo naujos kartos automobilis. Pirmą kartą kuriant „Rolls-Royce“ buvo naudojamas nešančios konstrukcijos kėbulas, be to, sumažinta radiatoriaus apdaila, todėl, lyginant su ankstesniu modeliu, pagerėjo kelio matomumas. Dėl įdiegtos trigubos stabdžių sistemos pagerėjo automobilio stabdymo savybės.

„Sidabrinio šešėlio“ kėbulą pagamino „Park Word“, H.E. „Mulliner“. Po variklio kapotu buvo sumontuotas galingas 8 cilindrų V formos variklis. Iš esmės tai buvo ankstesnio „Royce“ modelio variklis, tačiau pakeista cilindro galvutė ir tūris padidėjo iki 6,2 litro, todėl jis tapo galingesnis. Vis dėlto tikroji galios vertė nebuvo reklamuojama. Variklis liko beveik tas pats, bet pavarų dėžė buvo visiškai nauja. Pirmuosiuose automobiliuose pavaros buvo perjungiamos naudojant elektrinį servomotorą, bet, norėdama sumažinti jo užimamą vietą, įmonė perėjo prie visiškai automatinės 3 greičių pavarų dėžės

Visi automobilio langai buvo šildomi, langai duryse, naudojant elektrinius variklius, buvo pakeliami aukštyn ir žemyn paspaudus atitinkamą mygtuką.

Septintojo dešimtmečio antroje pusėje „Rolls-Royce“ „sidabrinis šešėlis” padovanotas TSKP centrinio komiteto generaliniam sekretoriui Leonidui Iljičiui Brežnevui, kurio aistra gražiems ir greitiems automobiliams buvo gerai žinoma. Leonidas Iljičius nebuvo tik automobilių kolekcininkas – jis mėgo vairuoti,  dažnai pats sėsdavo prie automobilio vairo…

Vieną puikią dieną, 1980 m. iš Olimpinės Maskvos pajudėjo vyriausybės limuzinų vilkstinė, lydima motociklų ir pajudėjo iš Kremliaus link Leningrado plento. Be ZIL-114, vilkstinėje važiavo elegantiškasis „Rolls-Royce“, kurį vairavo pats draugas Brežnevas. Leningrado plente ties išvažiavimu iš miesto, priekyje „Sidabrinio šešėlio“ važiavęs ZIL 114 atitrūko, tarp jų susidarė didesnis atstumas, ir į „Rolls-Royce“ trenkėsi iš šalutinio kelio išvažiuojantis MAZ. Kaip vėliau tvirtino vairuotojas, jis tiesiog nepastebėjo juodo automobilio trasoje ir pajuto tik smūgį.

Matyt, Leonidas Iljičius taip pat nepastebėjo savivarčio, tik spėjo nuspausti stabdį. Pasaulio naujienų agentūros, cituodamos oficialius šaltinius Kremliuje, teigė, kad Leonidas Iljičius staiga peršalo ir… šiek tiek suslogavo. Nuolaužos  ir automobilis su važiuoklės numeriu SRX1659 iš Kremliaus garažo buvo perkeltas į Maskvos karinę apygardą, iš ten – į Latvijos senovinių automobilių klubą.

„Silpnas lyderis ir šaunus vairuotojas“, – taip savo atsiminimuose apie Brežnevą rašė Ričardas Niksonas. Ir ne mažiau šaunūs stabdžiai, galima padaryti tokią išvadą…

Brežnevo „Rolls-Royce“ – vienas iš Rygos automobilių muziejaus įdomesnių eksponatų. Jis saugomas lygiai toks pat, koks buvo atvežtas į specialų garažą po susidūrimo su nelaimingu savivarčiu. Pasak muziejaus vadovybės, automobilis nebus restauruotas ir išliks toks pats bent tiek laiko, kiek jis bus muziejaus kolekcijoje.

Tai reiškia, kad ji liks neatkurtas dar ilgai…

Parengė Kęstutis Pletkus

Nuotrauka iš asmeninio autoriaus archyvo

  • dav