Šie autobusai buvo gaminami Gorkio automobilių gamykloje nuo 1933 iki 1950 m.m.
Pirmasis bandomasis autobusas, sumontuotas ant GAZ-AA, buvo pagamintas 1932 m.lapkričio mėn. ir pavadintas GAZ-1. Serijinė autobusų gamyba pradėta nuo 1933 m. liepos mėn., šie modeliai jau pavadinti GAZ -3″, vėliau GAZ-03-30 (30 – tai kėbulų numeracija pagal gamyklinį principą). Per pirmuosius metus pagaminta 213 autobusų. 1937 m. gaminamų autobusų kėbulai tapo trumpesni ir lengvesni.
Autobusams GAZ-03-30 buvo naudojami sunkvežimių GAZ-AA agregatai ir mazgai, o nuo 1938 m. – GAZ-MM. Kaip ir sunkvežimyje, taip ir GAZ 03-30 autobusuose variklis pakeistas galingesniu. Po 1941 m. autobuso sparnai įgavo paprastesnę formą. Kėbulo karkasas buvo medinis, pagamintas iš beržo arba kietmedžio, vidinė apdaila taip pat apkalta mediena, o iš išorės – skardiniais plieno lakštais. Salone buvo 17 sėdimų vietų. Autobusų ilgis – 5 300 mm, plotis – 2 100 mm, aukštis – 2 530 mm.
Variklis sumontuotas priekyje po kapotu, jis per mechaninę pavarų dėžę (4 pavaros į priekį ir viena pavara atgal) suko galinio tilto ratus. Šie autobusai turėjo 4 cilindrų eilėje karbiuratorinį variklį su apatiniais vožtuvais. Variklio tūris – 3 285 ccm, galingumas iki 1938 m. – 40 AG, esant 2200 aps./min., o nuo 1938 m. – 50 AG, esant 2800 aps./min. Šių autobusų pakaba – priklausoma, priekinė pakaba ant skersinės lingės, o galinė – ant išilginių lingių.
Autobusuose montuoti mechaniniai stabdžiai visiems ratams, padangos – 6.50-20. Didžiausias greitis, kuriuo galėjo važiuoti šie autobusai, buvo 65 km/h, naudodami 20,5 ltr benzino 100 km. Degalų bake tilpo 40 litrų.
Tuo metu Sovietų Sąjungoje autobusų labai trūko, todėl skirtingų regionų nedidelės autoremonto dirbtuvės, autobazės gamino vieno tipo autobusus, naudodami GAZ-AA važiuoklę.
Nuo 1933 m. iki 1950 m.buvo pagaminta 14 808 GAZ-03-30 autobusai.
Parengė Kęstutis Pletkus
Nuotraukos iš autoriaus asmeninio archyvo