Rugsėjo 9-11 dienomis bendrovei „Kauno autobusai“ suteikta galimybė išbandyti vandeniliu varomą „Caetano H2 City Gold“. Transporto priemonė – 12 m ilgio, vienu metu gali vežti apie 60 keleivių. Transporto priemonė pagaminta Portualijoje, o kuro elementai – japonų kompanijoje „Toyota“.
Vandenilio energetikos asociacijos vadovas Šarūnas Varnagiris sako, jog „Caetano“ iš išorės nesiskiria nuo dyzelinių „brolių“, pagrindinis jo skirtumas – autobuso viršuje: „Ten sumontuoti vandenilio kuro elementai ir vandenilio saugojimo sistemos, kuriose telpa iki 37,5 kg vandenilio. Šimtui kilometrų nuvažiuoti reikia maždaug 8 kilogramų, taigi vieną kartą pripildytu baku autobusas įveikia daugiau kaip 350 kilometrų“, – pasakoja Š. Varnagiris.
Šiuo metu vandenilio kaina Europos degalinėse – apie 12-14 eurų, taigi autobuso eksploatacija nėra pigi. Anot Š. Varnagirio, svarbiausias transporto priemonės privalumas – ji visai neteršia aplinkos: „Pagrindinė dedamoji yra vandenilio kuro elementai. Į vieną jų pusę patenka vandenilis, iš oro paimamas deguonis, kuro elementuose jie sujungiami ir gaunama elektros energija, kuri perduodami į elektros variklius. Vandeniliui susijungiant su deguonimi, pasigamina vanduo, kuris pašalinamas pro taip vadinamą išmetamąjį vamzdį. Jokių emisijų nėra – tik vanduo ir vandens garai, taigi autobusas visiškai netaršus, puikiai tinka miestams, jei norime turėti draugišką aplinką juose“.
Kol kas vandenilinių autobusų kaina – maždaug dvigubai didesnė nei dyzelinių, ji siekia apie 600 tūkst. eurų. Pasak Š. Varnagirio, be ekologiškumo, tokie autobusai turi ir daugiau privalumų: juose nėra mechaninio variklio, taigi yra mažiau judančių detalių, todėl transporto priemonių eksploatacija yra gerokai pigesnė. Eksploatuojantys tokius autobusus vežėjai ilgalaikėje perspektyvoje gali sutaupyti.
Bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis sako, jog vandenilinio autobuso bandymams įmonė sulaukė pirmą kartą, transporto priemonė – naujovė ir Lietuvoje. „Džiaugiamės galėdami pirmieji išbandyti vandenilinį „Caetano“. Prieš tai esame bandę daug įvairių autobusų – elektrinių, dujinių, hibridinių. Norėdami priimti tinkamus sprendimus ateičiai, turime žinoti daug dalykų. Visų pirma – kiek kainuos vandenilinių autobusų infrastruktūra, kiek kainuos vandenilis, įranga ir panašiai, net tai, kiek keleivių veža autobusas. Šis veža maždaug 40-čia mažiau nei standartinis dyzelinis. Tai reiškia, kad autobusas, veždamas tą patį kiekį keleivių, turės nuvažiuoti ilgesnį atstumą. Visa tai turime išsiaiškinti ir išanalizuoti“, – sako M. Grigelis.
Pasak jo, tokie bandomieji važiavimai naudingi tiek vežėjams, tiek ir gamintojams. Vežėjai pateikia surinktus duomenis, pagal tai gamintojai gali tobulinti savo gaminius. M. Grigelis primena, kad vežėjai jau dabar turi žinoti, kokius žingsnius link ekologiško transporto žengti: 2029-ieji, kai visi autobusai Lietuvoje turės būti ekologiški, neišvengiamai artėja. „Sprendimus turime priimti jau dabar“, – sako M. Grigelis.
Vandenilinis „Caetano“ Kaune buvo bandomas tris dienas. Penktadienį jis pristatytas vetenranų klubo „Automobilininkas“ nariams, šeštadienį vežė įmonės „Kauno autobusai“ šventės dalyvius. Visi išbandžiusieji ar apžiūrėjusieji autobusą jį įvartino gerai. iš viso per tris dienas nuvažiuota apie 400 kilometrų. „Pirmas įspūdis – puikus autobusas, važiuoja minkštai, dinamika puiki“, – sako „Kauno autobusai“ vadovas.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis sako, jog naujos, ekologiškos transporto priemonės gali paskatinti kuo daugiau gyventojų palikti namuose nuosavus automobilius ir rinktis viešąjį transportą. „Tai – svarbiausias visų vežėjų, tiek vežančių keleivius autobusais, tiek traukiniais, tikslas. Dar geriau, jei transporto priemonė – ekologiška, nekenkianti aplinkai, neddinanti šiltnamio efekto“, – kalba G. Nakutis.
Transporto priemonė į Lietuvą atvyko užkelta ant specialaus tralo, kadangi Lietuvoje nėra galimybės pripildyti transporto priemonių bakų vandeniliu, drauge atvyko ir mobili pildymo stotis.
Priminsime, jog vandenilinio autobuso turas po Vidurio, Rytų ir Šiaurės Europos šalių miestus rengiamas Europos Sąjungos finansuojamų Bendros Europos vandenilinių transporto priemonių iniciatyvos (angl. – Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe) projektų JIVE ir JIVE2 apimtyje. Planuojama, jog, be Vilniaus ir Kauno, 2022 m. lapkritį–2023 m. rugsėjį demonstraciniai važiavimai įvyks 17-oje Centrinės, Rytų ir Šiaurės Europos miestų.
Šiandien, rugsėjo 12 d., 9.30 val. autobusas bus demonstruojamas Vilniuje, stotelėje prie Europos aikštės (Konstitucijos pr. 3). Ten pat vyks spaudos konferencija dėl žaliojo vandenilio gamybos ir panaudojimo viešajame transporte.
Spaudos konferencijoje komentarus žiniasklaidai teiks LR energetikos ministras Dainius Kreivys, Vilniaus miesto meras Valdas Benkunskas, Vilniaus šilumos tinklų vadovas Gerimantas Bakanas, Vilniaus viešojo transporto vadovas Darius Aleknavičius.
Po spaudos konferencijos, apie 10 val., bus atliekamas vandeniliu varomo autobuso bandomasis važiavimas. Kviečiame jame dalyvauti ir žiniasklaidos atstovus.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos