17 proc. daugiau trečiųjų šalių vežėjų patikrinimų, į pagalbą verslui orientuota priežiūros komunikacija, auganti konsultacijų kokybė ir iš esmės pakeista klientų nuomonės rinkimo sistema, atverta naujiems vežėjams tolimojo susisiekimo autobusais rinka. Transporto srityje veikiančių ūkio subjektų priežiūrą vykdanti Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA) šiuos ir dar daugiau faktų pristato 2023 m. ataskaitoje, kurioje ne tik svarbiausi rezultatai, bet ir iššūkiai, su kuriais teko susidurti.
2023 metais LTSA reguliavimo srityje veikė 10 256 ūkio subjektai keturiose transporto (civilinės aviacijos, vandens, geležinkelių ir kelių) srityse. Net 92 proc. klientų mano, kad LTSA užtikrina vienodas konkurencingas veikimo sąlygas.
„Mums, kaip verslo priežiūros institucijai, svarbu į transporto sritį žvelgti visapusiškai, pamatuoti kiekvieną sprendimą – nuo teisės akto iki komunikacinės žinutės – ir suprasti, kokį poveikį tai daro klientams, visuomenei ir, pagaliau, visai šaliai. Kartu suprantame ir jaučiame atsakomybę, kad šiame neapibrėžtumo, iššūkių pilname pasaulyje kaip niekada anksčiau turi priimti tik pamatuotus ir kuriančius vertę sprendimus. Džiaugiuosi, kad daugelį užsibrėžtų tikslų pavyko pasiekti, tačiau kitais metais svarbu įsivertinti praėjusių metų klaidas, jų nekartoti ir stengtis, kad jos netaptų kliūtimis, trukdančiomis siekti pažangos“, – sako LTSA direktorius Genius Lukošius.
Strategiškai suplanuoti komunikacijos veiksmai, iš pagrindų pakeista klientų nuomonės rinkimo sistema bei sisteminis duomenų analizavimas praėjusiais metais LTSA klientų aptarnavimo kokybę kilstelėjo į rekordines aukštumas. Net 93 proc. klientų 2023 m. LTSA priežiūros veiksmus vertino teigiamai. Per dvejus metus 18 proc. išaugo teigiama klientų patirtis LTSA atliekant kelių transporto patikrinimus. Verslui įrodėme, kad priežiūra gali būti profesionali, pareigūnai geba suteikti pagalbą, patarti ir padėti suprasti valstybės keliamus reikalavimus.
30 metų nesikeitusi ir buvusi uždara tolimojo susisiekimo autobusais rinka 2023 m. kovo 30 d. Lietuvos Respublikos Seimui pakeitus Kelių transporto kodeksą buvo atverta. Po dvejus metus trukusių ginčų, diskusijų ir teismų procesų su vežėjais 2023 m. spalio 4 d. LTSA žengė dar vieną žingsnį pokyčių link – paskelbė 189 tolimojo susisiekimo maršrutų sąrašą. Šis reformos etapas atvėrė galimybę naujiems vežėjams laisvai patekti į tolimojo susisiekimo rinką, o keleiviams – keliauti lengviau bei gauti aukštesnės kokybės paslaugas.
Daugiau dėmesio skirta tarptautiniais maršrutais keleivius vežantiems Baltarusijos vežėjams. Su šia šalimi Lietuvai nesikeičiant kelionės leidimais, gerokai išaugo pažeidimų, susijusių su keleivių vežimu neturint kelionės leidimo, skaičius. Stebėdami daug Baltarusijos keleivių vežėjų daromų pažeidimų ir siekdami užtikrinti sąžiningą konkurenciją, 2024 m. šiai šaliai skirsime patikrinimų prioritetą.
Atliepiant Susisiekimo ministerijos lūkestį – stiprinti trečiųjų šalių leidimų ir sunkiasvorių transporto priemonių kontrolę – praėjusiais metais 17 proc. daugiau atlikome trečiųjų šalių vežėjų patikrinimų.
Jau keletą metų stebėdami miškavežių daromus nusižengimus, 2023 m. suintensyvinome ir šių transporto priemonių stebėseną. Jų buvo patikrinta beveik dešimtadaliu daugiau ir pažeidimų nustatyta 25 proc. daugiau nei 2022 metais. Medžius vežančios transporto priemonės LTSA prioritetas bus ir 2024 m. Planuojama pažeidimų skaičių mažinti ne tik kontrole, bet ir inicijuojant dialogą su sektoriumi ir tokiu būdu sistemiškai sprendžiant šių pažeidimų problematiką.
2023 m. LTSA geležinkelių paslaugas vertino Europos geležinkelių agentūros auditoriai. Pokalbiai su agentūros atstovais, diskusijos su kolegomis padėjo dar giliau pažvelgti ne tik į paslaugų teikimo sritį, bet ir į visą geležinkelių transporto srities reguliavimą, LTSA veiklos kokybę bei procesus. Siekiant įgyvendinti audito metu nustatytus trūkumus, 2024 m. laukia intensyvus darbas.
Sėkmingai įgyvendintas Nacionalinės laivų eismo stebėsenos informacinės sistemos (NLESIS) atnaujinimo bei programavimo projektas, kuris užtikrins savalaikį ir kokybišką duomenų perdavimą iš NLESIS į Europos jūrų saugumo agentūros valdomą jūrinių duomenų keitimosi tarp ES valstybių narių jūrų transporto institucijų tinklą (SSN).
Nuo praėjusių metų LTSA darbuotojas M. Movsesjan atstovauja Lietuvai Eurokontrolėje kaip nacionalinis ekspertas (State Liaison Officer (SLO)), teikiantis savo ekspertines žinias bepiločių orlaivių srityje ir ne tik. Pagrindinis M. Movsesjan indėlis ir tikslas –užtikrinti sklandesnį bendradarbiavimą tarp Lietuvos institucijų (Susisiekimo ministerijos, Transporto kompetencijų agentūros, LTSA ir AB „Oro navigacija“) bei Eurokontrolės.
LTSA turėtų veikti aktyviau užtikrindama visų rūšių transporto, ypač oro, keleivių teises, nes šioje srityje gaunama daugiausia keleivių skundų. 2024 m. sistemiškai analizuosime procesus, skundų nagrinėjimo eigą, tvarką, gilinsimės į problemų priežastis.
Jau ne pirmus metus turime gilėjančias problemas vairavimo mokyklų veiklos priežiūros srityje. Todėl 2023 m. pradėti darbai siekiant pokyčių šioje srityje ir toliau bus tęsiami, o norint juos įgyvendinti būtina didesnė LTSA lyderystė bei strateginė vizija.
Detaliai su LTSA veikla 2023 m. ir jos rezultatais kviečiame susipažinti čia.
LTSA informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka