Siekiant visoje ES sustiprinti keleivių teises, šiandien Taryba priėmė derybinę poziciją (bendrą požiūrį) dėl dviejų Komisijos pasiūlymų, kurie sudaro vadinamąjį keleivių judumo teisės aktų rinkinį, t. y.:
Nebegalime sau leisti, kad mūsų piliečių teisės, jiems keliaujant po Europą, nebūtų pakankamai užtikrintos. Turime sukurti aiškią ir lengvai įgyvendinamą reglamentavimo sistemą, kuri garantuotų jų teises, neužkraudami pernelyg didelės administracinės naštos vežėjams ir nacionalinėms institucijoms. Šiandien priimtos pozicijos neabejotinai padės pasiekti šiuos tikslus. Už transportą atsakingas Vengrijos valstybės ministras Bálintas Nagy
Nebegalime sau leisti, kad mūsų piliečių teisės, jiems keliaujant po Europą, nebūtų pakankamai užtikrintos. Turime sukurti aiškią ir lengvai įgyvendinamą reglamentavimo sistemą, kuri garantuotų jų teises, neužkraudami pernelyg didelės administracinės naštos vežėjams ir nacionalinėms institucijoms. Šiandien priimtos pozicijos neabejotinai padės pasiekti šiuos tikslus.
Už transportą atsakingas Vengrijos valstybės ministras Bálintas Nagy
Teisės aktų rinkinio tikslas – pašalinti dabartinės keleivių teisių reglamentavimo sistemos spragas. Tarybos pozicijose akcentuojama, kad svarbu apsaugoti keleivių teises, kartu kuo labiau apribojant operatoriams ir nacionalinėms vykdymo užtikrinimo įstaigoms tenkančią administracinę naštą. Konkrečiau:
Reglamento projektu siekiama užtikrinti keleivių apsaugos ir vežėjų bei infrastruktūros valdytojų pareigų pusiausvyrą, taip pat šalinti keleivių teisių įgyvendinimo ir užtikrinimo trūkumus:
Reglamento projektu nenustatoma jokių naujų keleivių teisių.
Tarybos pozicijoje išlaikyta bendroji Komisijos pasiūlymo esmė. Tačiau padaryta keletas pakeitimų kuriais siekiama padaryti nuostatas aiškesnes ir sumažinti administracinę naštą. Tarybos pozicijoje taip pat siekta išlaikyti šio pasiūlymo ir pasiūlymo dėl daugiarūšiu transportu keliaujančių keleivių teisių darną. Pagrindinius pirminio Komisijos pasiūlymo pakeitimus galima apibendrinti taip:
Reglamento projektu siekiama papildyti sektoriniais ES teisės aktais dėl keleivių teisių jau nustatytas taisykles užtikrinant, kad keleiviams, kelionės metu persėdantiems iš vienos rūšies transporto į kitą, būtų suteikta panašaus lygio apsauga. Juo nustatoma teisinė sistema, pagal kurią nustatomos įvairių kelionių paslaugų teikėjų, susijusių su kelione daugiarūšiu transportu, atitinkamos pareigos ir atsakomybė. Reglamento projekte numatyta:
Tarybos pozicijoje išlaikyta bendroji Komisijos pasiūlymo esmė. Tačiau padaryta keletas pakeitimų, kuriuos galima apibendrinti taip:
Šiandien priėmus Tarybos derybų įgaliojimus (bendrus požiūrius), pirmininkausianti valstybė narė galės pradėti derybas su Europos Parlamentu (trilogus) siekdama galimo susitarimo per pirmąjį svarstymą dėl abiejų dokumentų.
ES keleivių teises reglamentuojančią sistemą sudaro penki reglamentai, skirti keturių rūšių transportui: du reglamentai dėl oro transporto, vienas reglamentas dėl vandens transporto, vienas reglamentas dėl miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų ir vienas reglamentas dėl geležinkelių transporto. 2023 m. lapkričio 29 d. Komisija pateikė teisės aktų rinkinį, kurį sudaro du reglamentai: i) reglamentas, kuriuo iš dalies keičiami esami reglamentai, susiję su keleivių teisių užtikrinimu visoje ES, ir ii) reglamentas dėl daugiarūšiu transportu keliaujančių keleivių teisių. Jais siekiama pašalinti su keleivių teisių įgyvendinimu ir užtikrinimu susijusius dabartinės sistemos trūkumus, taip pat reglamentavimo spragas, kiek tai susiję su atitinkamomis pareigomis ir atsakomybe, tenkančiomis įvairiems kelionių paslaugų teikėjams, dalyvaujantiems vežant daugiarūšiu transportu.
Pranešimas spaudai
Linos Jakubauskienės nuotrauka