Įvairiarūšis vežimas: Taryba priėmė derybines pozicijas dėl keleivių teisių ES stiprinimo

11 gruodžio 05:31 2024 Spausdinti straipsnį Lankytojai Naujienos

Siekiant visoje ES sustiprinti keleivių teises, šiandien Taryba priėmė derybinę poziciją (bendrą požiūrį) dėl dviejų Komisijos pasiūlymų, kurie sudaro vadinamąjį keleivių judumo teisės aktų rinkinį, t. y.:

  • reglamento, kuriuo iš dalies keičiami penki sektoriniai reglamentai dėl keleivių teisių užtikrinimo ES, projekto ir
  • reglamento dėl daugiarūšiu transportu keliaujančių keleivių teisių projekto.

Nebegalime sau leisti, kad mūsų piliečių teisės, jiems keliaujant po Europą, nebūtų pakankamai užtikrintos. Turime sukurti aiškią ir lengvai įgyvendinamą reglamentavimo sistemą, kuri garantuotų jų teises, neužkraudami pernelyg didelės administracinės naštos vežėjams ir nacionalinėms institucijoms. Šiandien priimtos pozicijos neabejotinai padės pasiekti šiuos tikslus.

Už transportą atsakingas Vengrijos valstybės ministras Bálintas Nagy

Teisės aktų rinkinio tikslas – pašalinti dabartinės keleivių teisių reglamentavimo sistemos spragas. Tarybos pozicijose akcentuojama, kad svarbu apsaugoti keleivių teises, kartu kuo labiau apribojant operatoriams ir nacionalinėms vykdymo užtikrinimo įstaigoms tenkančią administracinę naštą. Konkrečiau:

Reglamentas dėl keleivių teisių užtikrinimo

Reglamento projektu siekiama užtikrinti keleivių apsaugos ir vežėjų bei infrastruktūros valdytojų pareigų pusiausvyrą, taip pat šalinti keleivių teisių įgyvendinimo ir užtikrinimo trūkumus:

  • užtikrinant efektyvų ir veiksmingą vykdymą visose valstybėse narėse ir visų rūšių transporto atžvilgiu, taikant veiksmingesnes priemones, skirtas stebėti, kaip operatoriai laikosi taisyklių dėl keleivių teisių;
  • užtikrinant veiksmingesnį keleivių skundų nagrinėjimą nepriklausomai nuo transporto rūšies;
  • jei lėktuvo bilietai užsakomi per tarpininką – reglamentuojant teisę į visos už bilietą sumokėtos sumos grąžinimą, kai skrydis nevykdomas taip, kaip planuota.

Reglamento projektu nenustatoma jokių naujų keleivių teisių.

Tarybos pozicijoje išlaikyta bendroji Komisijos pasiūlymo esmė. Tačiau padaryta keletas pakeitimų kuriais siekiama padaryti nuostatas aiškesnes ir sumažinti administracinę naštą. Tarybos pozicijoje taip pat siekta išlaikyti šio pasiūlymo ir pasiūlymo dėl daugiarūšiu transportu keliaujančių keleivių teisių darną. Pagrindinius pirminio Komisijos pasiūlymo pakeitimus galima apibendrinti taip:

  1. įtraukta sertifikuoto šuns vedlio apibrėžtis, kad būtų paaiškinta ši sąvoka, kuri iki šiol ES teisės aktuose nebuvo apibrėžta. Šis paaiškinimas turėtų padidinti teisinį tikrumą keleiviams, visų pirma pažeidžiamiausiesiems – asmenims su negalia ir riboto judumo asmenims;
  2. Tarybos pozicijoje paaiškinama ir supaprastinama prašymų grąžinti ir kompensuoti sumokėtą sumą teikimo tvarka. Buvo supaprastinta pateikiant atitinkamas formas taikoma kalbų vartojimo tvarka, kad, viena vertus, būtų sumažinta vežėjams ir tarpininkams tenkanti administracinė našta ir, kita vertus, procedūra taptų paprastesnė keleiviams;
  3. siekiant išvengti pernelyg didelės administracinės naštos nacionalinėms vykdymo užtikrinimo įstaigoms ir išsaugoti jų nepriklausomumą, išbrauktos nuostatos dėl taisyklių laikymosi stebėsenos ir dėl valstybių narių ir Komisijos bendradarbiavimo;
  4. kalbant apie keleivių teises, buvo paaiškintas visos už bilietą, kuris buvo užsakytas per tarpininką, sumokėtos sumos grąžinimo procedūra, kad būtų geriau atsižvelgta į Europos Sąjungos Teisingumo Teismo (ESTT) jurisprudenciją, visų pirma kiek tai susiję su tarpininkavimo mokesčiais.

Reglamentas dėl daugiarūšiu transportu keliaujančių keleivių teisių

Reglamento projektu siekiama papildyti sektoriniais ES teisės aktais dėl keleivių teisių jau nustatytas taisykles užtikrinant, kad keleiviams, kelionės metu persėdantiems iš vienos rūšies transporto į kitą, būtų suteikta panašaus lygio apsauga. Juo nustatoma teisinė sistema, pagal kurią nustatomos įvairių kelionių paslaugų teikėjų, susijusių su kelione daugiarūšiu transportu, atitinkamos pareigos ir atsakomybė. Reglamento projekte numatyta:

  • draudimas diskriminuoti keleivius, kiek tai susiję su vežimo sąlygomis ir bilietų išdavimu;
  • pareiga prieinamu formatu ir laiku teikti keleiviams būtiniausią ir tikslią informaciją;
  • keleivių teisių apsauga sutrikus eismui, visų pirma tais atvejais, kai kelionės daugiarūšiu transportu metu praleidžiamas persėdimas į kitos rūšies transportą,
  • asmenų su negalia ir riboto judumo asmenų nediskriminavimas ir pagalba jiems.

Tarybos pozicijoje išlaikyta bendroji Komisijos pasiūlymo esmė. Tačiau padaryta keletas pakeitimų, kuriuos galima apibendrinti taip:

  1. kad tekstas būtų aiškesnis, buvo iš naujo nustatyta reglamento projekto taikymo sritis, kad vežėjai ir tarpininkai galėtų geriau suprasti, kokios yra jų pareigos, o keleiviai – kokios yra jų teisės;
  2. kadangi pasiūlymu nustatomos svarbios pareigos operatoriams, dalyvaujantiems vežant daugiarūšiu transportu naudojantis bendruoju daugiarūšio transporto bilietu, ši sąvoka buvo paaiškinta nurodant, kad vežėjai, teikiantys viena po kitos einančias ir kelionę daugiarūšiu transportu sudarančias transporto paslaugas, turėtų sudaryti tarpusavio susitarimą teikti tas transporto paslaugas kaip tokios kelionės daugiarūšiu transportu dalį;
  3. buvo paaiškintas santykis su kitais ES teisės aktais, įskaitant sektorinius ES teisės aktus dėl keleivių teisių;
  4. buvo paaiškintas visos už bilietą, kuris buvo užsakytas per tarpininką, sumokėtos sumos grąžinimas, kad būtų geriau atsižvelgta į ESTT jurisprudenciją, visų pirma kiek tai susiję su tarpininkavimo mokesčiais;
  5. tekstu paaiškinama ir supaprastinama prašymų grąžinti ir kompensuoti sumokėtą sumą teikimo tvarka, įskaitant kalbų vartojimo tvarką;
  6. siekiant ir toliau užtikrinti aukštą asmenims su negalia arba riboto judumo asmenims teikiamų paslaugų kokybę, vežėjams ir terminalų valdytojams nustatyta pareiga nustatyti kokybės standartus, susijusius su informavimo ir prieigos reikalavimais, ir stebėti, kaip jų laikomasi.

Tolesni veiksmai

Šiandien priėmus Tarybos derybų įgaliojimus (bendrus požiūrius), pirmininkausianti valstybė narė galės pradėti derybas su Europos Parlamentu (trilogus) siekdama galimo susitarimo per pirmąjį svarstymą dėl abiejų dokumentų.

Bendra informacija

ES keleivių teises reglamentuojančią sistemą sudaro penki reglamentai, skirti keturių rūšių transportui: du reglamentai dėl oro transporto, vienas reglamentas dėl vandens transporto, vienas reglamentas dėl miesto ir tolimojo susisiekimo autobusų ir vienas reglamentas dėl geležinkelių transporto. 2023 m. lapkričio 29 d. Komisija pateikė teisės aktų rinkinį, kurį sudaro du reglamentai: i) reglamentas, kuriuo iš dalies keičiami esami reglamentai, susiję su keleivių teisių užtikrinimu visoje ES, ir ii) reglamentas dėl daugiarūšiu transportu keliaujančių keleivių teisių. Jais siekiama pašalinti su keleivių teisių įgyvendinimu ir užtikrinimu susijusius dabartinės sistemos trūkumus, taip pat reglamentavimo spragas, kiek tai susiję su atitinkamomis pareigomis ir atsakomybe, tenkančiomis įvairiems kelionių paslaugų teikėjams, dalyvaujantiems vežant daugiarūšiu transportu.

Pranešimas spaudai

Linos Jakubauskienės nuotrauka