Vilniaus viešojo transporto įmonė 1940-aisiais: daugiau autobusų ir privaloma valstybinė kalba

15 sausio 04:45 2025 Spausdinti straipsnį Istorija Lankytojai

1940 m. sausio mėn. 9 d. miesto Burmistras Konstantinas Stašys surengė spaudos konferenciją žurnalistams. Šiame susitikime Burmistras, be kitų klausimų ir sprendimų, aptarė, kaip sekėsi dirbti naujai sukurtai Autobusų susisiekimo įmonei pirmą savaitę.

Išsyk buvo aišku, kad į linijas vežti keleivius reikia išleisti žymiai didesnius autobusus, negu buvo anksčiau. Savivaldybė taip pat priėmė sprendimą, kad netolimoje ateityje reiktų į linijas leisti bent jau 35 autobusus, 5 autobusus turėti papildymams ir apie 10 autobusų – atsargoje.

Taip pat Savivaldybė priėmė sprendimą nupirkti 25 naujus autobusus, kurių dalis turėjo pradėti važiuoti 1940 m. gegužės–birželio mėnesiais. Be to, buvo suplanuota nupirkti ir mieste kursavusius TOMMAK bendrovės autobusus.

Gyventojų patogumui ateityje buvo numatyta maršrutus sudažninti taip, kad svarbiausiose linijose autobusai važinėtų kas 3–4 minutes, o antraeilėse linijose – kas 5–6 minutes. Sausio mėnesio pirmąją savaitę autobusų linijų ilgis siekė tik 30 km.

Pavasarį savivaldybė planavo atidaryti naujas autobusų linijas į svarbesnes užmiesčio vietas ir į kurortus. Sausio pradžioje vairuotojais, konduktoriais ir monteriais dirbti buvo priimta apie 90 vietinių žmonių.  Vietiniai tarnautojai sausio mėnesį pradėjo kalbėti valstybine kalba. Lietuvių kalbai pramokti buvo nustatytas laikas, numatyti kursai.

Savivaldybės autobusų dirbtuvės buvo labai primityvios, todėl savivaldybė numatė jas išplėsti, kad būtų galima atlikti kapitalinį autobusų remontą.

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktoje nuotraukoje –10 VOLVO autobusų, kuriuos Kauno savivaldybė pardavė Vilniaus savivaldybei