2022 metais UAB „Smart Continent“ parengė Šiaulių miesto viešojo transporto maršrutų atnaujinimo galimybių studiją. Atlikta miesto viešojo transporto infrastruktūros analizė, įvertinti tuometiniai maršrutų trūkumai ir nurodyti potencialūs patobulinimai, siekiant pagerinti UAB „Busturas“ teikiamų paslaugų kokybę ir efektyvumą. Atsižvelgdama į galimybių studijos rekomendacijas, UAB „Busturas“ 2023 metais atliko viešojo transporto maršrutų pakeitimus. Vėlesnė keleivių apklausa parodė, kad pokyčiai įvertinti teigiamai.
Apklausai kelti tikslai
Apklausa buvo atlikta siekiant gauti tikslią ir reprezentatyvią informaciją apie UAB „Busturas” keleivių nuomonę ir vertinimą dėl įgyvendintų viešojo transporto paslaugų pakeitimų Šiaulių mieste. Tyrimo tikslas buvo surinkti ne mažiau kaip 1000 užpildytų anketų iš viešojo transporto keleivių, kad būtų galima pateikti patikimą keleivių įžvalgų analizę.
Pagal statistikos principus, esant beveik 119 000 gyventojų, imtis, sudaranti apie ~1% populiacijos (1 000 respondentų), yra pakankama, kad gauti rezultatai būtų reprezentatyvūs, su 95% patikimumo lygmeniu ir ±3% paklaida. Tokia imtis užtikrina, kad tyrimo rezultatai patikimai atspindi įvairių amžiaus grupių ir socialinių sluoksnių gyventojų nuomones apie viešojo transporto paslaugas.
Iš viso buvo surinktos 1 105 užpildytos anketos, iš kurių 1 035 respondentai nurodė, kad naudojasi UAB „Busturas“ viešojo transporto paslaugomis. Šis atsakymų skaičius viršija planuotą minimalų respondentų kiekį ir suteikia tvirtą pagrindą analizuoti keleivių požiūrį bei pasitenkinimą atliktais pakeitimais.
Apklausa buvo vykdoma naudojant kelis informacijos surinkimo būdus, siekiant pasiekti kuo platesnę tikslinę auditoriją. Elektroninė apklausa buvo paskelbta oficialioje UAB „Busturas“ svetainėje ir socialiniame tinkle „Facebook“, o popierinės anketos buvo prieinamos Šiaulių autobusų stotyje. Toks daugiakanalis apklausos platinimo būdas padėjo užtikrinti, kad apklausoje dalyvautų įvairūs viešojo transporto keleiviai – nuo kasdienių naudotojų iki retkarčiais besinaudojančių paslaugomis.
Maršrutų pokyčių nauda
Apklausos rezultatai parodė, kad dauguma keleivių teigiamai įvertino atliktus pokyčius. Optimizacija buvo sėkminga ir atitiko tiek keleivių lūkesčius, tiek bendrus miesto transporto poreikius.
Teigiamus pokyčius rodo ir tai, kad po maršrutų pakeitimų keleivių srautai beveik visuose koreguotuose maršrutuose didėjo. Visgi, Nr. 4A maršruto populiarumas kiek sumenko, tačiau Dubijos gatvėje įrengtos stotelės ateityje turėtų sumažinti neigiamą pokyčio įtaką. Optimizuoti maršrutai padėjo sutaupyti – Nr. 17 ir P5 maršrutų pakeitimai per 2024 metus įmonei leido sutaupyti beveik 15 tūkst. eurų.
Svarbiausi maršrutų pakeitimai
Remiantis galimybių studijos siūlymais, 2023 metais buvo koreguoti Nr. 1, 3, 17 ir 23 maršrutai bei optimizuoti privežamieji maršrutai P5, P6 ir P7 – apjungiant juos į vieną.
Siekiant optimizuoti „Busturo“ patiriamus kaštus, Nr. 17 maršruto rytiniai reisai iki 8 val. vietoj Ginkūnų kapinių žiedo nukreipiami į Pakruojo žiedo stotelę. Tai leido sumažinti ridą ir darbo valandas.
Nr. 3 maršruto trasoje įrengta nauja stotelė – Miglovaros. Tarp S. Daukanto ir Maniežo stotelių papildomas sustojimas lengvosios atletikos maniežo lankytojams leidžia jį pasiekti greičiau, nes autobusas sustoja arčiau.
Nr. 23 maršruto trasoje link Savanorių žiedo keleivių patogumui pridėta nauja Gubernijos stotelė. Šis maršrutas skirtas pietinėje miesto dalyje gyvenantiems ir Gubernijos rajone dirbantiems šiauliečiams greičiau pasiekti savo darbo vietą.
Nr. 1 maršrutas pailgėjo ir per Aviacijos gatvę pratęstas link Terminalo stotelės. Šio pakeitimo tikslas – pagerinti viešojo transporto pasiekiamumą naujame pramonės rajone. Atskiri reisai organizuojami atsižvelgiant į rajone esančių įmonių darbo laiką.
Privežamieji P5, P6, P7 maršrutai apjungti į vieną P5 maršrutą. Jis tapo žiediniu, apimančiu didesnę Medelyno ir Vijolių mikrorajonų dalį. Iš pradžių apjungtu maršrutu naudojosi mažesnis skaičius keleivių, tačiau netrukus maršruto populiarumas padidėjo ir dabar juo pervežama daugiau keleivių nei visais trimis maršrutais kartu sudėjus.
Koreguota Nr. 4A maršruto trasa – autobusai nukreipti važiuoti Dubijos gatve. Taip siekiama pagreitinti maršrutą ir pagerinti susisiekimą su Šiaulių geležinkelio stotimi. Nors Nr. 4A maršrute keleivių srautas sumažėjo, tačiau stebimas srauto didėjimas kituose Pramonės gatve važiuojančiuose maršrutuose (Nr. 4, 10, 10A). Tai rodo, kad keleiviai renkasi kitus gatvę aptarnaujančius maršrutus.
Apklausos rezultatai
Atliktos apklausos rezultatai rodo, kad Šiaulių miesto viešojo transporto keleiviai vertina įvykdytus pokyčius palankiai. Respondentų pateiktos įžvalgos atskleidžia pagrindines priežastis, kodėl jie renkasi viešąjį transportą, kaip jie vertina įgyvendintus maršrutų ir stotelių pakeitimus, bei kokius patobulinimus norėtų matyti ateityje. Įgyvendinti maršrutų pakeitimai buvo vertinami teigiamai didžiosios dalies respondentų.
Atlikti viešojo transporto koregavimai ne tik pagerino paslaugų kokybę, bet ir prisidėjo prie Šiaulių miesto viešojo transporto tinklo išplėtimo bei efektyvumo didinimo. Pagrindinis šių pokyčių tikslas – suteikti keleiviams patogesnį, greitesnį ir labiau prieinamą susisiekimą. Atlikus maršrutų optimizavimą ir pritaikius juos keleivių poreikiams, viešuoju transportu naudojasi daugiau žmonių.
Atsižvelgiant į aukščiau išvardintus pokyčius galime išskirti skirtingas pokyčių naudas – vieni pakeitimai (tokie kaip Nr. 1, 3, 23 maršrutuose) pagerino paslaugos kokybę, P5 maršruto korekcija ne tik optimizavo kaštus, bet ir padidino maršruto patrauklumą, o 17 maršruto korekcijos leido susimažinti kaštus.
Atliekant šią apklausą buvo surinkta daug vertingos informacijos apie keleivių patirtį, lūkesčius ir pagrindinius viešojo transporto aspektus, kurie reikalauja tobulinimo Šiaulių mieste. Atsižvelgiant į išsakytas pastabas ir pasiūlymus, galima tiksliai nustatyti prioritetines sritis, kuriose būtini pokyčiai. Ši apklausa yra itin vertinga planuojant tolesnius viešojo transporto paslaugų gerinimą, kad jos būtų labiau pritaikytos keleivių poreikiams ir lūkesčiams.
Su apklausos rezultatais taip pat galite susipažinti čia:
Šiaulių miesto viešojo transporto keleivių apklausos rezultatai
„Busturo” informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka