ATUL L1 – vienas iš pirmųjų pokario autobusų

liepos 04 05:17 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

ptr

Toks autobusas Vilniuje pasirodė 1948 m. liepos pabaigoje. Tai iš tiesų buvo Leningrado (dabar – Sankt Peterburgo) automobilių remonto gamykloje sukonstruoti autobuso modelio L 1 kopija. ATUL L1 (gamintas 1946–47 m.), yra vienas iš pirmųjų pokario autobusų,

 

 

ATUL L1 suprojektavo Leningrado mokslinio tyrimo konstruktorių biuro inžinieriai Pavlovskij, Cvietikov, Kučierov. Šis biuras buvo automobilių remonto gamykloje, kuri pagal šį projektą pagamino autobusą, naudodami pakeistą ZIS-5V  važiuoklę. Prie jos buvo pritvirtintas vagoninio tipo kėbulas (iš tikrųjų tai buvo pirmasis serijinis tokio išdėstymo autobusas TSRS). Autobuso salone keleiviams buvo numatytos 24 sėdimos vietos ir 11 vietų stovintiems keleiviams.

Autobuso kėbulą sudarė medinis karkasas, aptrauktas plieninėmis skardos plokštėmis. 1947 m. autobusas buvo šiek tiek modernizuotas: pradėjo naudoti Ural ZIS važiuoklė su galingesniu varikliu ( 85 AG), ratų angos buvo uždengtos skydais, pakeista priekinės dalies konstrukcija, dėl papildomų langų pagerėjo matomumas, stabdžių sistemoje buvo naudojamas vakuuminis stiprintuvas. Dėl kėbulo išdėstymo vidaus erdvė buvo išnaudojama racionaliau, tačiau padidėjo priekinės ašies apkrova, padangos susidėvėdavo greičiau. Po modernizacijos 1947 m. šie autobusai gavo modelio indeksą L – 1M. 1948 m.pakeista durų konstrukcija.

Iš viso buvo pagaminta apie šimtą tokių autobusų, kai kurie iš jų buvo naudojami iki 60-ųjų vidurio.

Specifikacija:

pagaminimo metai – 1946–1947;

rato formulė – 4×2;

vietų skaičius: sėdimų vietų – 24, iš viso – 35;

variklis: cilindrų skaičius – 6, variklio tūris – 5 555 ccm, galingumas – 76 A G, esant  2300 aps min;

pavarų skaičius – 4;

padangų dydis – 34×7 ″;

ilgis – 8 000 mm, plotis – 2 400 mm, aukštis – 2 700 mm;

pagrindas – 3 810 mm;

nuosavas svoris – 7 400 kg;

greitis – 60 km/val.

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktos nuotraukos

  • ptr
  • ptr
  • ptr