Baltijos šalių transportininkų profesinių sąjungų atstovai – ir apie EP patvirtintą Mobilumo paketą

08 balandžio 04:36 2019 Spausdinti straipsnį Lankytojai Patirtis

Susitikime dalyvavo Estijos  transporto profsąjungų pirmininkas Jullar Kallas, Pernu miesto  transporto profsąjungos  Raul Simiallik, Aare Kubarsepp Estijos Louna transporto profsąjungos pirmininkas, Latvijos transporto ir paslaugų sferos profsąjungos pirmininkas Jurij Kalninš, „Rigas satikme” profsąjungos pirmininkas Janis Reinsonas, Latvijos transporto kompanijos „VTV Valmern” profsąjungos pirmininkas Mūris Sinatas, Lietuvos transporto darbuotojų profesinių sąjungų Forumo pirmininkas Bronius Bučelis, Baltijos transporto profesinės sąjungos ,,Solidarumas“ pirmininkas Gintaras Čiužas, UAB ,,Kauno autobusai“ darbuotojų profsąjungos pirmininko pavaduotojas Dainius Kizis, komiteto narys Marius Skrebela, UAB ,,Toks“ darbininkų sąjungos pirmininkas Viktoras Antanavičius, UAB ,,Vilniaus viešasis transportas“ profsąjunga ,,Solidarumas“ profsąjungos pirmininkas Jonas Petraška,  valdybos narys ir profsąjungos pirmininko pavaduotojas Arvydas Žagelis.

 

Baltijos šalių profsąjungų lyderius pasveikino Estijos transporto profsąjungos pirmininkas Jullar Kallas. Vyko diskusijos dėl mobilumo paketo, kuris buvo svarstomas ES Parlamente. Vėliau sužinojome, kad poziciją dėl vairuotojų komandiravimo Europos Parlamentas patvirtino 317 nariams balsavus už, 302 – prieš ir 14 susilaikius. Nuostata dėl vairuotojų poilsio laiko taisyklių  patvirtinta 394 nariams balsavus už, 236 – prieš ir 5 susilaikius. Taip pat pritarta nuostatai, kad vežėjų įmonės darbo grafikus turi sudarinėti taip, kad vairuotojams būtų sudarytos galimybės mažiausiai kas 4 savaites grįžti namo. Nuostatą dėl vairuotojų komandiravimo Europos Parlamentas patvirtino 317 nariams balsavus už, 302 – prieš ir 14 susilaikius. Nuostata dėl vairuotojų poilsio laiko taisyklių patvirtinta 394 nariams balsavus už, 236 – prieš ir 5 susilaikius. Taip pat pritarta nuostatai, kad vežėjų įmonės darbo grafikus turi sudarinėti taip, kad vairuotojams būtų sudarytos galimybės mažiausiai kas 4 savaites grįžti namo.

Baltijos šalų transporto lyderiai išsakė poziciją, kad darbdavių asociacijos ignoravo profesines sąjungas ir nevyko jokių kolektyvinių derybų, dėl to profesinių sąjungų atstovai ne kartą įspėjo, kad EP rengiasi patvirtinti Mobilumo paketą, bet į profesinių sąjungų poziciją atsižvelgta nebuvo.

Estijos transporto profsąjungos pirmininkas J. Kallas informavo, kad 2019 m. pasirašė Šakinį kolektyvinį susitarimą su Krovinio transporto asociacija, bet ji galioja tik Estijos krovininio transporto vairuotojams. „Norėjome išplėsti Kolektyvinį susitarimą, kad galiotų Latvijos ir Lietuvos krovininio transporto vairuotojams, bet darbdaviai atsisakė. Pasirašytame susitarime numatyta, jog vairuotojams 2019-aisiais bus mokamas 950 eurų, 2020 metais -1000 eurų ir 2021 metais -1100 eurų atlyginimus“, – sakė J. Kallas. Estijoje minimalus atlyginimas nustatytas 540 eurų.

Kelių departamento vadovė A. Pross pristatė Estijos viešojo transporto  plėtrą ir rengiamų konkursų tvarką. Estijoje viešasis transportas yra privatus, išskyrus Talino viešąjį transportą. „Kelių departamentas organizuoja konkursus, išduoda leidimus ir tvirtina maršrutus. Be to, organizuoja bilietų kontrolę autobusuose, keltuose ir traukiniuose. Skelbiant konkursus maršrutams aptarnauti vietinio, priemiesčio ir tarptautiniuose maršrutuose, sudaryta komisija analizuoja rezultatus pagal numatytus kriterijus ir skelbia laimėtoją. Vėliau pasirašomos sutartys 10 metų“, – sako A. Pross.

Paskelbus konkursą, ypatingas dėmesys skiriamas ekologiškam transportui, svarbus ir vidutinis autobusų vairuotojų atlyginimas. Kai keliami atlyginimai autobusų vairuotojams, indeksuojamas ir įkainis už nuvažiuotą kilometrą.

Taline vietos gyventojams miesto transportas nemokamas. Įdiegus nemokamą viešąjį transportą,  keleivių padaugėjo iki 1,8 mln. per metus.Valstybei ir savivaldybei nemokamas transportas brangiai kainuoja, nes turi būti dotuojamas. 2017 metais reikėjo skirti 21 mln. 808 tūkst. euų, o 2018 m. – 42 mln. 198 tūst. eurų. Deja, tai buvo Estijos politinis sprendimas. 2019 m. įvyko Estijos parlamento rinkimai, estai tikisi, kad keisis ir viešojo transporto politika.

Antrą dieną profesinių sąjungų atstovai apsilankė Pernu viešojo transporto centre ir susitiko su vadovu Andrus Karpuk, kuris organizuoja keleivių vežimą. Neseniai Pernu mieste pastatyta nauja autobusų stotis, kuri miesto savivaldybei kainavo daugiau kaip 1 mln. eurų. Estijoje jau pastatytos 8  naujos autobusų stotys, kurios pritaikytos autobusų vairuotojų ir keleivių patogumui. Minėta  organizacija skelbia konkursus maršrutams aptarnauti, vėliau pasirašomos sutartys su vežėjais 10-čiai metų. 2018 metais organizacija uždirbo 25 mln. pelno, nors čia dirba tik 7 darbuotojai. Neseniai pasirašyta sutartys su Pernu autobusų parku, kuris laimėjo konkursą vežti keleivius. Mieste važinėja  28 nauji žemagrindžiai autobusai, iš jų 5 autobusai su Euro 5 ir 23 autobusai su Euro 6 standartų reikalavimus atitinkančiais varikliais.

Pernu mieste vietos gyventojams už valandos važiavimą viešuoju transportu reikia mokėti 1 eurą. Miesto svečiams ir turistams, perkantiems bilietą iš vairuotojo, reikia mokėti 3 eurus.

Vėliau profesinių sąjungų atstovai apsilankė Pernu autobusų parke, susipažino su vairuotojų darbo ir poilsio sąlygomis. Apžiūrėjo autobusų parko teritoriją, naujai įrengtą plovyklą ir autobusų remonto dirbtuvėmis. Vidutinis autobuso vairuotojo atlyginimas Brutto yra 1085 eurai, neseniai pasirašyta kolektyvinė sutartis 3 metams, kurioje, po ilgų derybų su darbdaviu, numatytos socialinės garantijos darbuotojams.

2020 metais susitikimas numatytas Latvijos mieste Jūrmaloje.

 

Bronius Bučelis