Keleivių vežėjai iš Lietuvos turėjo progos apsilankyti Briuselio viešojo transporto įmonėje STIB, kuri veža keleivius įvairiomis transporto priemonėmis. Vežėjas dirba ne tik Briuselyje, bet ir visame regione.
STIB tinklas – tai 4 metro, 17 tramvajų ir 50 autobusų linijų. Be to, vežėjai veža keleivius ir 11 naktinių maršrutų.
Briuselio įmonė eksploatuoja 1200 transporto priemonių (tramvajų, autobusų ir metro). Siekdama plėtoti savo paslaugas ir gerinti jų kokybę, STIB nuolat plečia savo transporto priemonių parką. Perkamos naujos transporto priemonės, kurios garantuoja geresnę vežimo kokybę keleiviams.
Visos perkamos transporto priemonės atitinka griežčiausius ES reikalavimus, taip pat – ir ekologinius standartus. Tramvajai ir metro traukiniai – varomi elektra, be to, numatoma įsigyti ir elektrinių autobusų.
Briuselyje metro linijos driekiasi 40 km, tramvajų – 139 km, autobusų – 445 kilometrus. Metro veža daugiau nei 36,5 proc., tramvajai – 35,8 proc., autobusai – 27,7 proc. keleivių.
Naktiniai autobusai keleivius veža nuo 2007-ųjų balandžio mėnesio. Tinklas pavadintas „Noctis“. Keleiviai naktimis vežami tik savaitgaliais.
Šiuo metu Briuselyje važinėja nauji metro traukiniai, taip pat modernūs tramvajai. Jie talpūs, važiuoja tyliai ir yra ekologiški. Visi senieji tramvajai laipsniškai keičiami naujais.
Briuselio vežėjai stengiasi įsigyti ir talpesnių autobusų. Pastaruoju metu nupirkti 79 sudvejinti autobusai, taip pat 93 standartinio ilgio transporto priemonės. STIB taip pat eksploatuoja ir 12 mikroautobusų, kurie skirti vežti neįgaliesiems.
Vienkartinis bilietas važiuoti autobusu, metro ar tramvajumi kainuoja 2,10 euro. Jei bilietas perkamas iš vairuotojo, jis atsieis 2,50 euro. Tačiau galima įsigyti ir vadinamąjį paros bilietą, kuris kainuoja 7,50 euro. Jis suteikia galimybę neribotai važinėti visomis transporto priemonėmis 24 valandas.
Briuselyje taip pat galioja įvairios nuolaidos studentams, senjorams, taip pat mėnesiniai viešojo transporto bilietai.
Keleivių vežėjus iš Lietuvos labiausiai nustebino ne naujesni autobusai ar geresnės Briuselio vežėjų teikiamos paslaugos. Pastaruoju metu tarptautiniams viešiesiems pirkimams besirengiančių keleivinio transporto įmonių vadovus nustebino tai, kad Briuselio valdžia nė nemano skelbti panašių konkursų.
„Briuselio vežėjai teigia – dirbame gerai, teikiame kokybiškas paslaugas, tai kodėl miesto vadovai galėtų skelbti konkursą, kai galima sudaryti tiesioginį sandorį su savo įmone? Klausimų nekyla ir konkurencijos tarybai ar kitoms panašioms organizacijoms“, – sako asociacijos „Linava“ viceprezidentas, Tauragės autobusų parko direktorius Rimantas Martinavičius.
Sutartis su STIB sudaroma penkeriems metams, vėliau ji pratęsiama. „Briuselio vežėjai itin daug dėmesio skiria keleivių vežimo kokybei. Nuolat atliekamos keleivių apklausos, tiriama jų nuomonė. Perkamos naujesnės transporto priemonės. Tad ir dabar vežėjai neabejoja, kad sutartis su jais bus pratęsta. Tai suteikia įmonei stabilumo, galimybę vykdyti tęstinius projektus“, – aiškina asociacijos „Linava“ vyriausiasis specialistas Jevgenijus Stolovickis.
Jo teigimu, ES reglamentas 1370 numato galimybę su savivaldybės vežėjais sudaryti sutartis tiesiogiai. Gaila, kad Lietuvoje vis dar kalbama apie konkurenciją kaip panacėją, kuri galėtų išgelbėti per daugelį metų gerokai nustekentą viešąjį transportą.
Pasak J. Stolovickio, lankydamiesi Briuselyje, keleivių vežėjai iš Lietuvos turėjo progos patys išbandyti viešąjį transportą. „Į „Busworld“ parodą iš Briuselio į Kortrijką važiavome traukiniu, po Briuselį taip pat važinėjome viešuoju transportu. Iš pradžių šiek tiek trūko informacijos, kadangi metro nurodomos tik kryptys, nėra schemų. Tačiau vėliau prisitaikėme, supratome, ir jokių nesusipratimų nebuvo“, – pabrėžia J. Stolovickis.
Lina Jakubauskienė