Birželio 13–19 dienomis vyko antroji Europos kelių policijos tinklo RoadPol ir Europos darbo institucijos (ELA) inicijuota saugaus eismo savaitė. Jos metu 8 Europos valstybėse policijos, darbo, kelių inspekcijos, muitinės ir kitų priežiūros institucijų pareigūnai stabdė krovinines ir keleivines transporto priemones, tikrino transporto priemonių techninę būklę, krovinio tvirtinimą, kaip vairuotojas laikosi darbo ir poilsio režimo, ar dirba legaliai ir ar už darbą jam sumokama įstatymų nustatyta suma.
Iš viso akcijos metu buvo patikrinta 260 transporto priemonių, beveik pusėje jų – 110 – nustatyta pažeidimų, kelios krovininės transporto priemonės buvo nukreiptos išsamesnei techninei apžiūrai į specializuotus techninės apžiūros centrus, o vienam krovininės transporto priemonės vairuotojui kelionę tęsti buvo uždrausta. Palyginti su pirmąja saugumo savaite, kuri vyko šių metų vasario mėnesį ir kurios metu buvo patikrintos 184 transporto priemonės, šįkart transporto priemonių patikrinta daugiau, tačiau daugiau nustatyta ir pažeidimų. Didžioji pažeidimų dalis susijusi su tachografo naudojimu, taip pat vairavimo ir poilsio režimo taisyklių nesilaikymu, netinkama transporto priemonės technine būkle, keli vairuotojai neturėjo vairavimo pažymėjimo.
Birželio mėnesio saugumo savaitėje dalyvavo 226 pareigūnai. Iš jų – 69 stebėtojai iš 17 skirtingų Europos valstybių. Susipažinti su šalies darbu patikrose, dalytis žiniomis ir praktika kvietė 7 valstybės: Belgija, Estija, Kroatija, Prancūzija, Italija, Nyderlandai ir Lietuva. Lietuvoje jungtiniame patikrinime dalyvavo Lenkijos, Ispanijos ir Slovakijos atstovai iš giminingų priežiūros institucijų. Lietuvos pareigūnai drauge su pareigūnais iš Rumunijos stebėjo patikras Nyderlanduose.
„Iniciatyva, kai vienos šalies pareigūnai stebėtojo teisėmis gali dalyvauti kitų šalių patikrose, yra labai sveikintina. Tai – naudinga patirtis, nes dalijamės žiniomis, analizuojame skirtingus atvejus, susipažįstame su kolegų taikomais metodais. Be to, galime palyginti ir išties pasidžiaugti, kad Lietuvoje vykdomos ir tokios pačios patikros, ir įrangą naudojame panašią, ir galimybes vykdyti patikras turime tokias pat kaip ir užsienio kolegos“, –- pasakoja LTSA pareigūnas Edvinas Tamošauskas.
Nyderlanduose patikros atliekamos stacionariuose kontrolės postuose. Jų šalyje yra 20. Nyderlandų pareigūnai neturi galimybės į postą nukreipti transporto priemonės. Pareigūnai transporto priemonių laukia greitėjimo juostose ir atsirinktas palydi iki patikros vietos.
„Nyderlanduose patikras atlieka policijos pareigūnai, kurie yra kompetentingi transporto srityje. Kai vejasi nesustojusią ar įtartiną transporto priemonę, jie gali viršyti greitį ar net ignoruoti tam tikrus kelio ženklus. Jie taip pat nenaudoja specialaus garsinio signalo bei mėlynų ir raudonų švyturėlių. Patikros duomenis kolegos taip pat įveda iškart į telefonus, o ne į sistemas, pasiekiamas kompiuteriu“, – pasakoja Edvinas.
Vieną transporto priemonę Nyderlanduose tikrina 2 ar 3 pareigūnai. Kiekvienas jų specializuojasi tik tam tikroje srityje: vienas tikrina techninę būklę, krovinio tvirtinimą ir techninius duomenis, kitas – darbo ir poilsio režimą, tachografų naudojimo manipuliacijas.
Per dvi dienas Nyderlandų pareigūnai sustabdė daugiau kaip 40 skirtingų transporto priemonių. Visose jose tikrinama transporto priemonės techninė būklė, darbo ir poilsio režimas, krovinio tvirtinimas. Tiesa, Nyderlandų pareigūnai daugiau dėmesio skiria sunkesniems pažeidimams: važiavimui be vairuotojo kortelės, svetimos vairuotojo kortelės naudojimui ar darbo ir poilsio duomenų klastojimams.
E. Tamošausko teigimu, ypač ženkliai skiriasi ir baudų sistema. „Vienas sustabdytas vairuotojas neturėjo vairuotojo liudijimo. Už tai atstovaujamai įmonei skirta 4400 eurų bauda. O Lietuvoje už tokį patį pažeidimą vairuotojui skiriama iki 140 eurų, įmonei – iki 300 eurų bauda.”
LTSA informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka