Logistika yra vienas pagrindinių ekonomikos sektorių, sukuriantis 9 proc. ES bendrosios pridėtinės vertės ir turintis apie 11 mln. darbuotojų. Pastaraisiais metais šis sektorius susiduria su įvairiais iššūkiais – mažėjant pervežamų krovinių kiekiui, krenta ir veiklos pelningumas. Analitikai prognozuoja, kad dėl ekonominės ir geopolitinės situacijos ir toliau bus susiduriama su panašiomis problemomis: mažės krovinių, augs transportavimo sąnaudos, atitinkamai mažės vežėjų pelno marža. Startuotis „Spedlite“ ir IT paslaugų įmonė „Agmis“ sujungė jėgas ir subūrė stiprią programuotojų ir logistikos specialistų komanda logistikos sektoriaus procesams optimizuoti.
Konsorciume – rinkoje žinomi vardai
UAB „Agmis“ rinkoje veikia daugiau nei 15 metų. Įmonė kuria išmanius programinės įrangos sprendimus transporto, pramonės, medicinos ir kitiems sektoriams visame pasaulyje. „Agmio“ sukurti sprendimai naudojami daugiau nei 30 pasaulio šalių, 5 žemynuose. Įmonėje dirba daugiau nei 80 aukštos kvalifikacijos darbuotojų. Įmonė taip pat yra sukūrusi startuolių vystymo programą, kurios dalyviams padeda idėją paversti veikiančiu produktu.
Vytauto Didžiojo universitetas – mokslo institucija, aktyviai vykdanti mokslo ir verslo bendradarbiavimo projektus, tiek nacionaliniu, tiek tarptautiniu lygmeniu. Didžiausia universiteto pridėtinė vertė verslo įmonių projektuose – mokslu grįsti problemų sprendimo būdai.
UAB Spedlite, įkurta prieš daugiau nei 4 metus, specializuojasi transporto įnovacijų kūrime, tačiau logistikos “know how” renka jau kur kas ilgiau tiek Europos, tiek JAV rinkose. “Pradėjome veiklą nuo Europos, tačiau tuo metu jautėme, kad rinka yra labai fragmentuota ir nepasiruošusi mūsų kuriamiems įrankiams ir bus sudėtinga įeiti į ją su mūsų kuriamais sprendimais. Todėl Europos įdirbį panaudojome sukurti darbo planavimo įrankį dispečeriams, skirtą JAV rinkai. Pagrindinė įmonės veikla sukoncentruota ties esamo produkto palaikymu ir tobulinimu. Įmonė taip pat yra padariusi nemažą įdirbį naujo produkto, skirto Europos transporto rinkai, vystyme, kurio tolimesniam vystymui ir yra suburtas šis konsorciumas. Misiją – efektyvinti dispečerių darbą, skaidome į dvi uždavinių grupes: a) padėti parinkti krovinį transporto biržoje; rasti pelningesnį krovinį, tam sugaištant mažiau laiko. b) suteikti matomumą transporto parkui, kad būtų laiku pastebėta kokie darbotvarkės elementai reikalauja dėmesio, kurie veiklos rodikliai turi teigiamą, o kurie neigiamą įtaką galutiniam rezultatui”, – teigia Vytautas Leščiauskas, UAB Spedlite įkūrėjas ir vadovas.
Transporto sektoriui būtinos inovacijos
Didėjančias trasportavimo sąnaudas ir mažėjančią vežėjų pelno maržą lemia ir neefektyvūs transporto paslaugų procesai. Dėl to būtina efektyvinti transporto sektoriaus sprendimus iš esmės transformuojant pačią sistemą, taip kuriant didesnę pridėtinę vertę.
Praėjusiais metais laimėtas dalinis finansavimas pagal pažangos priemonę „Didinti susisiekimo sistemos kuriamą vertę ir infrastruktūros panaudojimo efektyvumą” Nr. 10-001-05-04-01, kuri projektui suteikė naujų galimybių. Priemonė leis įgyvendinti produkto ir technologijų vystymo uždavinius per dvejus metus, vietoj penkerių ar daugiau.
Šiuo projektu siekiama sukurti naujos kartos logistikos sprendimų sistemą, paremtą 5G, dirbtiniu intelektu ir optimizavimo metodais. Sistema įgalins efektyvų konkrečių transporto biržoje esančių krovinių parinkimą analizuojamai vilkikų aibei ir prognozuos krovinio kainą, pateikiant pilną transportavimo biržos vaizdą bei įgalins efektyvesnį krovinių sekos sudarymą.
Pilnai išvystytas sprendimas bus skirtas logistikos įmonėms Europoje, turinčioms iki 1000 vilkikų ir norinčioms pirkti sunkvežimių parko užimtumo valdymo paslaugas arba praplėsti turimas sunkvežimių parko valdymo galimybes. Sprendimo pridėtinė vertė ir kuriama nauda vartotojui – efektyvesnis ir pelningesnis krovinių pervežimo parko įdarbinimas. Sprendimas įgalins automatizuoti logistikos įmonių dispečerių padalinio procesus, maksimaliai sumažinant arba eliminuojant žmogiškųjų išteklių poreikį ir sąnaudas, pasitaikančių klaidų tikimybę, efektyviai išnaudoti transportą, padidinti našumą, pilnai ir pelningai apkraunant krovinių pervežimo parką. Programinė įranga įgalins planuoti krovinių pervežimo parko užimtumą kelioms dienoms į priekį.
Praktiniai dirbtinio intelekto sprendimai
Norėdamas užsakyti krovinį, vadybininkas turi įvertinti daugybę pasiūlymų, esančių transporto biržose. Biržų irgi yra ne viena ir ne dvi, todėl tuo pačiu metu vadybininkas turi ieškoti krovinių net keliose vietose. Gautus rezultatus jis turi filtruoti, įvertinti, palyginti kiekvieną iš jų tam, kad vairuotojas, vežantis krovinį atsidurtų laiku ir vietoje planuojamam pakrovimui ir iškrovimui, įvertinti kelių mokesčius, kuro kaštus ir galutinį krovinio nuvežimo pelningumą. Tai yra tik vieno krovinio dilema, o kaip pasirinkti kryptį, kurioje rinkos kaina būtų geriausia ilgesnėje perspektyvoje? Juk nuvežus pelningą krovinį į geografinį regioną, kuriame rinkos kainos žemos, gali nepavykti gauti naujo pelningo krovinio. Jeigu krovinio, atitinkančio lūkesčius nėra – ar verta dar šiek tiek palaukti, o galbūt laikas daryti kompromisą ir pasirinkti geriausią iš jau rastų krovinių? Ir galų gale jau turint krovinį, kaip sudaryti maršruto planą vairuotojui parenkant optimalias vietas poilsiui ir kuro papildymui?
“Visą šią problematiką sprendžiame su partneriais naudodami Dirbtinio intelekto (DI) ir genetinių algoritmų (GA) metodus. Sprendimas vyksta etapais, pradedant milijonais galimų sprendimų, iš kurių DI ir GA kiekviename etape atrenka perspektyviausius, juos detalizuoja ir vėl filtruoja. Vienam išgrynintam logistikos sprendimui reikia atlikti skaičiavimus, kurie žmonėms apdoroti jau yra per dideli”, – teigia Vytautas Leščiauskas.
„Projekto metu siekiama sukurti naujomis technologijomis paremtą produktą. 5G ryšio technologija pagreitina duomenų surinkimą, kainų prognozavimo sprendimas užtikrina efektyvų krovinių sekų sudarymą. Europos transporto rinkai augant ir plečiantis, panašių technologinių sprendimų poveikis tik stiprės. Todėl būtina inovacijas kurti ir diegti dabar, tokiu būdu prisidedant ir prie Lietuvos konkurencingumo didinimo pasaulyje“, – pastebi UAB „Agmis“ direktorius Saulius Kaukėnas.
“Projektas turi didelį potencialą, kadangi šiuo metu jaučiame, kad neišnaudojame visų transporto biržų galimybių. Tokioje dinamiškoje krovinių rinkoje reikalinga pagalba iš visų esamų pasiūlymų pasirinkti optimalų krovinį, atitinkantį įmones poreikius, mažinant “tuščius kilometrus”, taip prisidedant prie CO2 išmetimo mažinimo ir gerinant veiklos rezultatus. Tikimės, jog naujas sprendimas padės efektyvinant, o vėliau ir automatizuojant krovinio parinkimo procesą kadangi jis leis vienu metu iš skirtingų šaltinių gauti ir tinkamai įvertinti daug daugiau pasiūlymų.”, – teigia Haroldas Glauzeris, įmonės Rosteka atstovas.
“Daug metų konsultuojame, investuojame ir kitaip palaikome įmones, skaitmenizuojančias logistiką. Su UAB Spedlite esame pažįstami jau seniai, teko įsitikinti jų sprendimų nauda. Dirbtinis intelektas ir 5G ateina į transporto rinkas ir to jau neturėtume vadinti ateitimi – tai jau dabartis. Lieka tik tobulinti, įveiklinti šiuos sprendimus, kapitalizuoti jų teikiamą vertę”, – teigia UAB Bunasta įkūrėjas ir vadovas Jurgis Adomavičius.
Projektas dalinai finansuojamas Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos Kartos Lietuva“ lėšomis ir 2021–2027 metų ES fondų investicijų programos lėšomis.
Projekto trukmė: 24 mėnesiai (2024 m. sausis – 2025 m. gruodis)
Projekto biudžetas: 1.650.547,82 Eur
ES investicijos: 1.009.593,08 Eur
Projekto vykdytojai: UAB Agmis, UAB Spedlite, Vytauto Didžiojo Universitetas
Pranešimas spaudai
Linos Jakubauskienės nuotrauka