Kasdien šalies keliuose įvyksta dešimtys eismo įvykių, kuriuose sužeidžiami arba mirtinai sužalojami žmonės. 2021 m. užfiksuoti 2809 eismo įvykiai, kuriuose buvo sužeisti žmonės, 146 žmonės žuvo.
„Kas yra eismo įvykis, žinome visi. Tačiau kaip turėtume elgtis jį pamatę ar į jį patekę, retai susimąstome. Vis dėlto pasiruošti jam naudinga. Ypač dėl to, kad eismo įvykis tiek jį matančiam, tiek į jį pakliuvusiam sukelia stresą, baimę, neretai net paniką“, – sako Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Priežiūros departamento specialistė Kristina Klasavičienė.
Nesukelkite pavojingos situacijos
Daugelis vairuotojų, išvydę eismo įvykį, sulėtina greitį, pradeda žvalgytis, net fotografuoti ar filmuoti. Taip elgdamiesi patys galite sutrikdyti eismą ar sukelti pavojingą situaciją kitiems eismo dalyviams. Elkitės atsakingai, išlikite budrūs, atidžiai vairuokite ir sekite eismo sąlygas.
„Tirdami eismo įvykius, ne kartą esame susidūrę su situacijomis, kai užsižiūrėję vairuotojai nesuvaldo vairuojamos transporto priemonės, išvažiuoja į priešpriešinio eismo juostą, nuvažiuoja nuo kelio ar, neišlaikę saugaus atstumo bei saugaus greičio, susiduria su kitomis transporto priemonėmis“, – pasakoja tyrėjų komandos specialistė.
Pamatėte eismo įvykį. Kaip elgtis?
Būtina įvertinti situaciją: jei eismo įvykis yra techninis, vairuotojas ir / ar keleiviai sveiki ir pagalbos neprašo, jie susitvarkys patys. Jei eismo įvykio vietoje yra sužeistų ar nukentėjusių žmonių, reikėtų sustoti saugioje vietoje šalikelėje ir padėti. Kaip tai padaryti?
Patekote į eismo įvykį. Kaip elgtis?
„Jei į eismo įvykį patekote pats, pirmiausia, ką turite padaryti – tai nusiraminti ir pasistengti nepanikuoti. Eismo įvykis visuomet yra didelis netikėtumas, stresinė situacija, tačiau suvaldę emocijas į jį reaguosite adekvačiau ir, tikėtina, greičiau priimsite sprendimus bei padėsite kitiems eismo įvykio dalyviams“, – teigia K. Klasavičienė.
Anot specialistės, jeigu eismo dalyviai sutaria dėl eismo įvykio aplinkybių ir nekviečia policijos, tuomet privaloma užpildyti eismo įvykio deklaraciją, joje nubraižyti eismo įvykio schemą, aprašyti eismo įvykio aplinkybes ir duoti visiems su eismo įvykiu susijusiems dalyviams pasirašyti. Jeigu nė vienas dalyvis neturi eismo įvykio deklaracijos, eismo įvykio aplinkybės gali būti aprašomos ir eismo įvykio schema nubraižoma švariame popieriaus lape, kuriame nurodomi su eismo įvykiu susiję eismo dalyviai, transporto priemonės, eismo įvykio liudininkai, pateikiama informacija ir eismo įvykio aplinkybės patvirtinamos eismo dalyvių parašais. Kai dėl eismo įvykio aplinkybių nesutariama, tuomet į eismo įvykio vietą kviečiama policija.
Jei eismo įvykyje yra nukentėjusių žmonių, pirmiausia reikėtų įvertinti jo sudėtingumą ir kaip stipriai sužeisti dalyviai. Vadovaujantis Kelių eismo taisyklėmis, tas žmogus, kuris nukentėjo mažiau, turėtų:
„Šiandien minima saugaus eismo diena. O saugiai važiuojantis vairuotojas pirmiausia yra atsakingas vairuotojas. Tas, kuriam rūpi ne tik jo paties, bet ir šalia važiuojančių saugumas. Kelyje visuomet būkime budrūs, dėmesingi ir nelikime abejingi, jei reikia pagalbos į eismo įvykį patekusiems žmonėms“, – linki LTSA tyrėja.
LTSA informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka