Lietuva kartu su kitomis šalimis pasiekė reikšmingą teisinę pergalę dėl Mobilumo paketo – Europos Sąjungos Teisingumo Teismas (ESTT) penktadienį priėmė sprendimą, kuriuo panaikino įpareigojimą vilkikus ne vėliau kaip kas aštuonias savaites grąžinti į jų registracijos šalį.
„Džiaugiuosi, kad Teismas įsiklausė į Lietuvos ir kitų šalių argumentus ir padėjo tašką dėl šios diskriminacinės Mobilumo paketo nuostatos panaikinimo. Nuosekliai laikėmės pozicijos, kad Mobilumo paketas, toks, koks buvo iki šiol, niekaip nederėjo nei su ambicingais Europos žaliojo kurso tikslais, nei vidaus rinkos principais. Nuoširdžiai dėkoju Teisingumo ministerijai, Lietuvos diplomatų bendruomenei ir šalies vežėjams už bendras pastangas ir susitelkimą ne vienerius metus trukusiame teisiniame kelyje“, – sako susisiekimo ministras Marius Skuodis.
Šiandien priimtame reikšmingame didžiosios kolegijos sprendime ESTT panaikino Europos Sąjungos (ES) teisės akte įtvirtintą reikalavimą transporto įmonėms organizuoti savo transporto priemonių parko veiklą taip, kad būtų užtikrinta, jog įmonės turimos transporto priemonės, kurios naudojamos tarptautiniam krovinių vežimui, kas aštuonias savaites būtų grąžinamos į savo kilmės valstybę narę. Teismas pripažino, kad toks reikalavimas nesuderinamas su Europos Sąjungos vidaus rinkos principais, kuriais siekiama pašalinti kliūtis tarpvalstybinei prekybai ir skatinti integruotą bei konkurencingą transporto rinką.
Lietuvą byloje atstovavęs Teisingumo ministerijos atstovas Teisingumo Teisme Karolis Dieninis pažymi, kad ESTT sprendimas žymi svarbią pergalę užtikrinant ES vidaus rinkos laisves.
„ES teisinės sistemos reguliavimas turi būti pagrįstas ir suderintas su Europos Sąjungos sutartimis, kurios negali būti pamintos protekcionistiniais ES teisės aktų reikalavimais. ESTT sprendimas pabrėžia subalansuoto reguliavimo svarbą, neapsunkinant transporto operatorių nereikalingais reikalavimais“, – sako K. Dieninis.
Siekdama užtikrinti, kad Lietuvos vežėjai nebūtų diskriminuojami ir nepatirtų nelygios konkurencijos dėl nepagrįstų ir neproporcingų reikalavimų, suteikiančių pranašumą kitų šalių vežėjams bendrojoje ES rinkoje, 2020 m. Lietuva apskundė neproporcingai vežėjų veiklą griežtinančias Mobilumo paketo nuostatas ESTT. 2021 m. Lietuva taip pat prisijungė prie kitų šalių bylų ESTT.
Be Lietuvos, naujosioms taisyklėms prieštaravo dar aštuonios šalys – Latvija, Estija, Lenkija, Vengrija, Rumunija, Bulgarija, Malta ir Kipras.
Rekomendaciją naikinti Mobilumo paketo nuostatą dėl privalomo vilkikų grąžinimo į jų registracijos šalį 2023 m. pabaigoje oficialiai pateikė ir ESTT generalinis advokatas.
Europos Komisijos 2021 m. atlikto tyrimo duomenimis, privaloma vilkiko kelionė į registracijos šalį kas aštuonias savaites kasmet į aplinką papildomai išmestų beveik 3 mln. tonų anglies dvideginio, o tai nulemtų beveik 5 procentais didesnę tarptautinių krovinių vežimo keliais emisiją.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso skaičiavimais, vilkikų grąžinimas Lietuvos transporto sektoriaus kasmetines sąnaudas didina daugiau nei 620 mln. eurų.
Mobilumo paketas – tai ES teisės aktų rinkinys, susijęs su krovininio kelių transporto reguliavimu Bendrijoje. Mobilumo paketo taisyklės visų ES valstybių vežėjams galioja nuo 2022 m.
Susisiekimo ministerijos informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka