Neseniai Lietuvos transporto saugos administracijos pareigūnai savaitę tikrino moksleivius vežančių keleivinių transporto priemonių padangų būklę, taip pat saugos diržų įrengimą bei tai, kaip mokiniai jais prisisega. Aptikta nemažai trūkumų.
Diržus segi ne visi
„Dabar, kai keliai ypač slidūs ir eismo sąlygos būna itin sudėtingos, tiek pedagogai, tiek moksleivių tėvai turėtų atkreipti vaikų dėmesį į saugų elgesį kelyje. Taip pat tai, kad įsėdus į autobusą reikia užsisegti saugos diržą, turėtų priminti ir moksleivius vežančių autobusų vairuotojai“, – pedagogų, tėvų ir moksleivius vežančių autobusų vairuotojų dėmesį atkreipia Lietuvos transporto saugos administracijos (toliau – LTSA) direktorius Genius Lukošius.
Iš viso LTSA patikrino 102 moksleivius vežančius autobusus, kuriais vyko 896 mokiniai. Net 15 autobusų (253 sėdimosios vietos) saugos diržai apskritai neįrengti gamyklos, o seniausi iš patikrintų autobusų yra pagaminti dar 1988-aisiais.
Per reidus LTSA pareigūnai surašė tris protokolus vairuotojams už tai, kad autobusuose saugos diržai buvo įrengti, tačiau neveikė. Šie autobusai buvo nukreipti į techninės apžiūros stotis išsamaus techninio patikrinimo.
Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis pabrėžia, kad vaikų saugumui vežėjai turi skirti itin daug dėmesio. „Vaikai – tai mūsų ateitis. Labai svarbu, kad jie būtų vežami saugiai. Tam nepakanka naujų autobusų ar naujos technikos – būtinas ir vadinamasis žmogiškasis veiksnys. Vaikus vežantys vairuotojai turi kreipti daugiau dėmesio į tai, ar vaikai prisisegę saugos diržais, stebėti, kad ir išlipę iš autobuso jie būtų saugūs“, – kalba G. Nakutis.
Vaikų saugumui – modernūs sprendimai
Autobusų gamintojai jau siūlo naujus sprendimus, kaip keliaujantys vaikai galėtų būti saugesni. ISUZU gamintojai pristatė naują „ISUZU Novo“ mokyklinį autobusą, kuriame yra ne tik visos moderniausios saugumo sistemos, tokios kaip priekiniai ir galiniai diskiniai stabdžiai, ABS, AEBS, ESC, LDWS ir dienos šviesos žibintai, bet ir moderni sistema, leidžianti stebėti tiek į autobusą įlipančius ar iš jo išlipančius vaikus, tiek jų elgesį salone.
Autobuse sumontuotos 5 vidaus ir 2 išorinės vaizdo kameros. Vidaus kameros kameros yra skirtos stebėti vaikų įlaipinimą į transporto priemonę bei tai, ar jie prisisegę saugos diržais. Išorinio vaizdo kameros, suteikiančios galimybę matyti aplinką 360 laipsnių kampu, leidžia vairuotojui stebėti aplinką, vairuoti saugiau.
Dar viena esminė naujovė – jutikliai, sumontuoti sėdynėse. Vairuotojas monitoriuje gali stebėti, kurios sėdynės yra tuščios, kurios užimtos. Specialūs jutikliai nustato objekto ar žmogaus svorį, jei jis yra sunkesnis nei 9 kg, rodo jį prietaisų skydelio monitoriuje. Jei variklis užgęsta, kai sėdynės jutiklis jaučia svorį, sistema įspėja garsiniu signalu ir įjungia žibintus. Be to, jei vairuotojas palieka automobilį, sistema suaktyvina įspėjimo signalą ne tik vairuotojui, bet ir kitiems eismo dalyviams.
Be to, autobusuose montuojami 3 taškų reguliuojami saugos diržai. Specialūs sėdynėse sumontuoti jutikliai įspėja vairuotoją, kad atkreiptų dėmesį į keleivius, kurie neužsisegę saugos diržų. Visi saugos diržai yra reguliuojami pagal vaikų ūgį ir turi specialius dangčius, apsaugančius keleivių kaklus.
Saugumą padidina ir kitų eisme dalyvaujančių transporto priemonių stebėjimo sistema, bespalviai stiklai, durų apsaugos sistema. Jei uždarant duris jutiklis aptinka tarpduryje esantį žmogų ar kitą objektą, durys automatiškai atsidaro, kad būtų išvengta nelaimingo atsitikimo.
Mokyklinis autobusas gali vežti 29 žmones, taip pat yra vietos bagažui susidėti.
Lina Jakubauskienė
Gamintojų nuotraukos