Evoliucionuoja ne tik automobiliai, bet ir jų rakteliai. Šiandien šis neatsiejamas atributas nuo įprastos metalinės geležtės vis sparčiau pereina prie skaitmeninio pavidalo išmaniajame telefone. Tad nieko keisto, jog netolimoje ateityje automobilius vis dažniau bus galima atrakinti ir užvesti su šio įrenginio pagalba. Bet čia iškyla dilema: ar tikrai tai saugu ir naudinga?
Nuo metalinės geležtės iki miniatiūrinio televizoriaus
Vyresni vairuotojai dar pamena laikus, kai mašinos duris reikėjo atrakinti įkišus į spynelę raktą. Vėliau išpopuliarėjo nuotolinis centrinis užraktas ir raktas tebuvo reikalingas varikliui užvesti. Šiandien daugumos automobilių raktelių, kurie yra pakabuko ar kortelės formos ir nė iš tolo neprimena senųjų egzempliorių, visai nereikia išsitraukti iš kišenės ar rankinės. Pakanka prieiti prie automobilio ir jis atsirakina, o įsėdus – užvedamas mygtuku.
Išmaniųjų įrenginių laikais pasirodė ir išmaniųjų raktų. 2015-aisiais BMW pristatė raktą su ekranu, kuriuo buvo galima ne tik atrakinti ir užrakinti automobilį, bet ir gauti šiek tiek informacijos apie jį: sužinoti degalų likutį, mašinos statusą, užvesti variklį, pašildyti transporto priemonę prieš kelionę. Raktas modernus, tačiau automobilių bandytojams jis ne itin patiko dėl savo dydžio ir svorio. Jis plėšė kišenes.
Savo ruožtu bendrovė „Hyundai“ kelias išmaniąsias funkcijas integravo į įprastą raktelį: spaudžiant mygtukus galima ne tik užvesti automobilį, bet ir nuotoliniu būdu išvaryti jį iš ankštos stovėjimo vietos.
Fizinius raktelius galėsime pamiršti
Tačiau panašu, kad automobilio raktų evoliucija ties minėtomis naujovėmis ir baigiasi. Tendencijos rodo, kad apie fizinius mašinos raktelius galėsime pamiršti, kadangi gamintojai vis daugiau dėmesio skiria jų integracijai į išmaniuosius telefonus.
Štai „Tesla“ buvo viena iš skaitmeninio automobilio rakto pradininkių. Dabar šią technologiją pradeda naudoti „premium“ segmentas: BMW technologiją pristatė 2021-aisiais, „Mercedes“ į savo naujus modelius jį diegia nuo 2022 metų, tačiau šias inovatyvias bendroves aplenkė Pietų Korėjos automobilių gamintojas „Hyundai“: technologiją jis sukūrė 2019-aisiais, o į „Sonata“ modelį pirmą kartą įdiegė 2020-aisiais.
„Tai natūralus technologinis tobulėjimas. Be išmaniųjų telefonų neįsivaizduojame savo kasdienybės, visur juos nešiojamės, jais valdome įvairias funkcijas, tai kodėl negalime atrakinti ir užvesti automobilių? „Tesla“ jau seniai turi savo korteles ir automobilio prijungimą prie telefono, o šia prieiga galima dalintis su kitais. Pavyzdžiui, jei palikau automobilį pas draugą Petrą, nes vakar namo grįžau su taksi, galiu nusiųsti jam skaitmeninį raktą ir jis man atvarys automobilį. Raktą jis turės tik tuo metu, kai aš norėsiu“, – komentuoja transporto technologijų entuziastas, „Autoplius.lt“ komunikacijos specialistas Gintenis Dauparas.
Kaip veikia skaitmeninis raktas?
Skaitmeninis raktas, imkime „Hyundai“ pavyzdį, kurį galima susieti tiek su „Android“, tiek su „Apple“ platformomis, veikia tokiu pačiu principu kaip ir bankiniai atsiskaitymai telefonu, tai yra padedant artimojo lauko ryšio arba kitaip – NFC (angl. Near-field communication) technologijai. Automobilį sujungus su telefonu keliais žingsniais yra sukuriamas pagrindinis skaitmeninis raktas automobilio savininko ar valdytojo telefone.
Jis egzistuoja taip pat, kaip ir bankinė kortelė „Samsung Pass“, „Google Wallet“ ar „Apple Wallet“ virtualioje piniginėje. Sukūrus raktą, pakanka prieiti prie transporto priemonės, priglausti telefoną prie rankenėlės ir ji atsirakins, užsives. Turint su telefonu susietą išmanųjį laikrodį, ir jį galima naudoti kaip skaitmeninį raktą.
Rakto savininkas „MyHyundai“ programėlėje turi galimybę sukurti iki 3 kopijų. Jas gali pasidalinti su šeimos nariais ar draugais. Norint sukurti ir išjungti papildomas prieigas, tereikia spustelėti vos kelis mygtukus. Dalinantis kopijomis kiti naudotojai gaus raktų užklausas į savo skaitmenines pinigines. Transporto priemonės valdytojui jas pašalinus, šios dings iš telefonų.
Ar tai saugu?
Kalbėdami apie saugumą, ekspertai sako, kad tokia technologija yra netgi saugesnė už įprastus per nuotolį veikiančius automobilių raktus. NFC technologija bekontakčius prisijungimus leidžia atlikti tik nedideliu nuotoliu, tad ilgapirščiams perimti signalą per atstumą yra kone neįmanoma. Tuo metu nulaužti atrakinimą pulteliu gerokai lengviau.
Aišku, yra teorinių šansų programišiams įsilaužti į asmens paskyrą ir nukniaukti raktelį, tačiau ši technologija yra paremta „Apple“, „Google“ ir „Samsung“ programine įranga, naudojančia itin griežtus saugumo protokolus, tad jos saugumas prilygsta mokėjimo kortelių saugumui.
Jei kažkokiu būdu nenaudėliams vis dėlto pavyktų įsilaužti į automobilį, mobilioji aplikacija leistų akimirksniu panaikinti išmaniojo rakto autorizaciją, išjungti transporto priemonę ir ją užrakinti. Bet kokiu atveju saugumas pažengė labai toli, prisimenant, kaip paprasta būdavo atrakinti senovines mašinas kišant už lango vielą.
„Dėl išmaniojo telefono mums nebūtina keliaujant tampytis kameros, į parduotuvę nebereikia neštis piniginės, tad ir fizinio automobilio raktelio galėtume atsisakyti. Aišku, dar anksti visiškai išsižadėti fizinio rakto, nes yra dalis žmonių, kurie nedraugauja su išmaniosiomis technologijomis, tad kol kas jis reikalingas bent kaip saugiklis. Bet iš principo jau dabar dauguma žmonių gali apsieiti ir be jo“, – svarsto automobilių žinovas G. Dauparas.
Specialistas pastebi, kad naujos technologijos užbaigia fizinių raktelių evoliuciją. Netrukus viskas persikels į skaitmeninę erdvę. G. Dauparo nuomone, tolimojoje ateityje netgi telefono neprireiks.
Futuristai piešia ateitį vaizduodami į kūną implantuotas mikroschemas, tad automobilį atrakinti galėsime vos prilietę ranką prie durų rankenėlės. Taip pat, kaip ir su šiandieniniais automobiliais, tik fizinio raktelio nereikės nešiotis nei kišenėje, nei rankinėje, nei turėti telefone.
Pranešimas spaudai
Linos Jakubauskienės nuotrauka