Išskirtinis sovietinis autobusas – LAZ-697 „Tourist“

rugsėjo 04 04:31 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

1958 m. rugsėjo mėn. LAZ gamyklos inžinierių ir NAMI instituto dizainerių komanda sukūrė turistinį eksperimentinį autobusą, kuriam suteiktas indeksas LAZ-697 ir pavadinimas „Tourist“.

 

 

Autobuso viduje buvo 34 patogios reguliuojamos sėdynės su atlošais individualiam naktiniam apšvietimui, peleninės, sėdynių atlošų nugarėlėse tinkliniai laikikliai laikraščiams ir žurnalams pasidėti. Autobuso stogas buvo stumdomas, įrengta ventiliacija su drėkinimu, oro šildytuvas, radijas su mikrofonu ir bagažinės po grindimis. Autobuse sumontuoti teleskopiniai amortizatoriai ir hidraulinė sankaba. Pirmą kartą ant autobuso buvo serijinis ženklas – raidė „L“(rusiškos abėcėlės) chromuotame rėmelyje – toks ženklas vėliau pasirodė ant visų serijinių „Tourist“autobusų, taip pat ir ant vėliau gamykloje gaminamų autobusų modelių ir modifikacijų. Šis prototipas  buvo demonstruojamas TSRS Liaudies ūkio pasiekimų parodoje, kategorijoje „Tarpmiestiniai autobusai“.

1959 m. birželį buvo sukurta antroji LAZ-697 autobuso „Tourist“ versija. Autobuse buvo sumontuotos minkštos sėdynės, reguliuojamos šonine kryptimi, su atlošo pakreipimu. Iš viso salone buvo 33 keleivių vietos, taip pat 180 laipsnių pasukama kelionių vadovo vieta. Autobuso stoge buvo sumontuotas stumdomas liukas (dydis 1800×2700 mm; vėliau tokie liukai buvo montuojami kai kuriuose serijiniuose LAZ-697 ir LAZ-697E autobusuose). Natūraliam vėdinimui pirmą kartą šiame autobuse virš priekinio stiklo buvo padaryta speciali oro įleidimo anga, todėl virš stiklo buvo suformuotas skydelis, primenantis kepurės snapelį . Jis labai greitai tapo visų LAZ serijinių autobusų atpažinimo elementu. Tame pačiame autobuse, taip pat pirmą kartą LAZ modelyje, buvo įrengti padidinti stumdomi langeliai, sumontuoti šoniniuose languose viršuje, kurie vėliau taip pat tapo privalomi  visiems LAZ autobusų modeliams. Taip pat sumažintas priekinio stogo šlaitų įstiklinimas. Autobuse sumontuotas ZIL-164 variklis ir pakaba ant keturių pusiau elipsinių lingių su korekcinėmis spyruoklėmis. Bagažui po autobuso grindimis buvo numatytos bagažinės, tūris buvo 3,5 m3.

Šis autobuso modelis buvo eksponuotas tarptautinėje parodoje Marselyje 1959 m. ir automobilių parodoje Ženevoje 1960 m.

1959 m. lapkritį buvo pagamintas dar vienas LAZ-697 „Tourist“ prototipas, kurį buvo numatyta gaminti masiškai. Serijinė LAZ-697 gamyba prasidėjo 1959 m. pabaigoje ir tęsėsi iki 1963 m. Tada šį modelį pakeitė autobusas LAZ-697E „Tourist“ . 1963 m. pabaigoje buvo pagamintas pereinamasis modelis LAZ-697. Šios serijos autobuse  buvo montuojamas ZIL-158L benzinis, karbiuratorinis variklis – 6 cilindrų, apatinių vožtuvų, jo tūris – 5 555 ccm, pasiekiantis 109 AG prie 2800 aps/min. Sukimo momentą perduodavo per penkių pavarų dėžę galiniams varomiems ratams. Stabdžiai buvo pneumatiniai, būgniniai visiems ratams, įrengta 12V elektros sistema. Autobuso ilgis – 9 220 mm, plotis – 2 500, aukštis – 3 050 mm

Nuo 1958 m iki 1963 m. buvo pagaminti 107 šio modelio autobusai.

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktos nuotraukos

  • btr
  • btr
  • apie-laza6
  • apie-laza7
  • apie-laza4
  • apie-laza8
  • btrmdn
  • btr
  • apie-laza5
  • apie-laza9