Istorinis „Kauno autobusų“ rakursas: nuo dešimties autobusų iki milijonų keleivių

14 sausio 05:22 2019 Spausdinti straipsnį Istorija Lankytojai

2019-ieji – bendrovei „Kauno autobusai“ itin svarbūs metai. Būtent šiemet įmonė minės veiklos 85-metį. Tačiau iki tokio garbaus jubiliejaus vedė daug sunkaus darbo, sudėtingų sprendimų ir vienas kitą vijusių pokyčių.

 

Nors Kauno gatvėmis pirmieji autobusai pradėjo riedėti dar XX a. pradžioje, bendrovė „Kauno autobusai“ miesto valdžios pastangomis buvo įsteigta tik 1934 m. vasario 8 d. – būtent ši diena Kaune minima kaip viešojo transporto gimimo diena.

Spartus augimas tarpukariu

Vos tik perėmę viešojo transporto funkcijas Kaune iš privačių vežėjų, „Kauno autobusai“ pradėjo sparčiai vystyti savo veiklą. Pradėję su dešimčia autobusų, vos po trejų metų galėjo didžiuotis 50 linijinių autobusų, per valandą pervežusių apie 3000 keleivių.

1938 m. „Lietuvos aide“ buvo džiaugiamasi: „Šiandien kiekvieną dieną kas kelintą minutę modernieji savivaldybės autobusai, perpildyti beskubančių kauniečių, reguliariai nardo pagrindinėmis miesto susisiekimo šakomis. Savivaldybė, šį susisiekimą perėmusi, žymiai jį patobulino, autobusų įtaisė tikrai pavyzdinių ir šiandien, neperdedant pripažįstama, autobusų susisiekimas Kaune yra pats patogiausias ir plačiausiose gyventojų masėse populiariausias susisiekimas“.

Paskutinieji prieškario metai bendrovei praskriejo lydimi žaibiško augimo – įsibėgėjant metams, Kauno miesto ir artimųjų priemiesčių gatvėmis riedėjo jau 88 autobusai, kurių sėkmingą maršrutavimą garantavo 500 įmonės darbuotojų. 1939-aisiais pasiekta ir dar viena pergalė – Žemuosiuose Šančiuose iškilusiose remonto dirbtuvėse pradėta gaminti nuosavus autobusus.

Okupacinis sąstingis: mažais žingsniais į priekį

Lietuvai atsidūrus Antrojo pasaulinio karo sūkuryje, spartus progresas buvo priverstinai sustabdytas. Keitėsi tiek bendrovės pavadinimas, tiek struktūros, tiek priskiriamos atsakomybės, kol galiausiai, pasibaigus karui ir įsitvirtinus sovietinei okupacijai, įmonės ir autobusų, kuriais būtų galima užtikrinti keleivių susisiekimą Kaune, praktiškai nebebuvo.

Nepaisant transporto priemonių trūkumo, su keliais mieste likusiais autobusais, 1945-aisiais veikla atkurta ir keleivinis transportas Kauno gatvėse vėl pradeda atgimti. Tiesa, jau nebe tokiais įspūdingais šuoliais – tik šeštojo dešimtmečio pradžioje sugrįžta prie turėto autobusų kapitalo, o praėjus daugiau nei ketvirčiui amžiaus, 1984 m. jau buvo galima džiaugtis ir įspūdingu kolektyvu, ir eksploatuojamų autobusų gausa. Tuomet bendrovėje dirbo per 2300 darbuotojų, transporto parką sudarė 465 autobusai, buvo aptarnaujama 41 miesto, 10 priemiesčio ir 30 tarpmiestinių maršrutų.

Bendrovei plečiantis, reikėjo dairytis ir didesnės bei strategiškai tinkamesnės įsikurdinimo vietos. 1989 metais, minint bendrovės 55-erių metų sukaktį, ja tapo naujasis Kauno valstybinis autobusų parko filialas, pastatytas Raudondvario plente. Bendrovė toje pačioje vietoje veikia iki šių dienų.

Nepriklausoma Lietuva: naujas istorijos lapas

Atgavus Lietuvos Nepriklausomybę, 1991-aisiais metais buvo pradėtas Lietuvos transporto įmonių, tarp jų ir Kauno autobusų parko reorganizacijos procesas, kuris buvo baigtas dviejų savarankiškų įmonių – miesto ir užmiesčio autobusų parkų įsteigimu. Kauno valstybinis miesto autobusų parkas 1994 m. buvo reorganizuotas į specialios paskirties uždarąją akcinę bendrovę (UAB), o 1995 m. kovo 21 d. buvo įregistruotas naujas, iki šiol išlikęs įmonės pavadinimas – UAB „Kauno autobusai“. Vienintele bendrovės akcininke tapo Kauno miesto savivaldybė.

Keldama sau aukščiausius standartus bendrovė nuolat ieškojo galimybių įsigyti modernesnių viešojo transporto priemonių ir atnaujinti pasenusį autobusų parką. Didžiausias šuolis pirmyn siekiant šio tikslo – 2004 m. įsigytas 55 autobusų „Solaris“ arsenalas. Šiandien Kauno gatvėmis važinėja per 250 autobusų, o parką kiekvieną kartą papildo vis modernesnės ir ekologiškesnės transporto priemonės.

Paminėjus įmonės 80-metį, pasiekiamas augimo pikas – „Kauno autobusai“ prijungia troleibusų įmonę „Autrolis“ ir tampa didžiausia viešojo transporto įmone Kaune. Turimą autobusų kapitalą papildo dar pusantro šimto troleibusų. Praėjus penkmečiui, didelės investicijos nugula ir į troleibusų parko atnaujinimą – jau šiandien atsisveikindami visi senieji „Škoda“ troleibusai tampa ratuotais meno kūriniais, o metų pabaigoje juos visus į užtarnautą poilsį išleis 85 modernūs „Solaris“ troleibusai.

Su modernėjančiomis transporto priemonėmis kauniečiai gali džiaugtis ir inovatyviais sprendimais atsiskaitant už keliones. 2007 m. rugpjūčio 1 d. Kauno miesto viešajame transporte pradėta vykdyti elektroninio bilieto praktika, o 2018 m. pabaigoje buvo atverstas dar vienas naujas lengvesnio keleivių atsiskaitymo už pervežimo paslaugą lapas – pradėjo veikti mobilioji bilietų žymėjimo programėlė „Žiogas“. Lengviau atsiskaityti padeda ir maršrutinių taksi integravimas į vieningą viešojo transporto sistemą, kai su viena Kauno kortele galima atsiskaityti ir persėsti į bet kurios kitos rūšies transportą.

 „Kauno autobusai“ rytoj?

Šiandien „Kauno autobusai“ yra viena iš sparčiausiai augančių šalies smulkiųjų ir vidutinių įmonių. Tačiau bendrovės rytojus atrodo dar šviesesnis – noras augti ir tobulėti veda daugiau nei 1100 vienijančių žmonių komandą į priekį ir skatina priimti inovatyvesnius ir miestui draugiškesnius sprendimus.

Troleibusų parko atnaujinimas – tik vienas žingsnis pirmyn. Planuojama, jog radikalus atnaujinimas greitai pasieks ir autobusų parką. „Kauno autobusai“ tikisi, jog iki 2022-ųjų metų mieste nebeliks seno viešojo transporto. Šios vizijos pildymas jau pradėtas – 2018 m. pabaigoje išperkamąja nuoma įsigyti 25 nauji žemagrindžiai autobusai.

Tačiau investuojama ne tik į materialųjį bendrovės kapitalą. Visos šios investicijos įgyvendinamos dėl vienos priežasties – Kauno gatvėmis turi riedėti toks transportas, kuriuo didžiuotųsi kiekvienas miesto gyventojas. Transportas turi būti toks, kad vis dažniau norėtųsi palikti automobilį ir kelionės tikslą pasiekti visuomeniniu transportu.

„Sieksime, jog Kauno viešasis transportas būtų lyderis ne tik Lietuvoje, bet ir Pabaltijo regione, galbūt pavyktų tapti pavyzdžiu kitiems didiesiems Europos miestams. Norisi, jog keleivinis transportas Kaune būtų šiuolaikiškiausias ir ekologiškiausias, patogus kiekvienam kauniečiui ar į miestą atvykusiam svečiui. Kad vykstant iš vieno taško į kitą, net nekiltų mintis kviesti taksi ir viešasis transportas atitiktų visus keleivių poreikius“, – ateities vizija dalijasi „Kauno autobusai“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

Bendrovės „Kauno autobusai“ informacija

Linos Jakubauskienės nuotrauka