J. Sabatauskas: „Laikas pažaboti nesąžiningą praktiką, kai dalis algos autobusų vairuotojams išmokama kaip komandiruotės lėšos“

gruodžio 13 04:24 2021 Spausdinti straipsnį Keleivinio transporto problematika Lankytojai Naujienos

Seimo socialdemokratų frakcijos narys Julius Sabatauskas užregistravo Darbo kodekso pataisą: ją įgyvendinus, keleivių pervežimu užsiimančios įmonės nebegalėtų piktnaudžiauti, kaip daro dabar – dalį darbo užmokesčio autobusų vairuotojams išmoka kaip komandiruotėms skirtus pinigus, taip išvengdamos dalies mokesčių valstybei ir įgaudamos pranašumą prieš sąžiningai dirbančius, dažniausiai savivaldybių valdomus vežėjus.

J. Sabatausko siūlymu, neva komandiruotei skirtas lėšas būtų draudžiama mokėti, kai vairuotojai keleivius veža miestuose arba tarpmiestiniais maršrutais Lietuvos teritorijoje.

Šiuo metu tarp dalies privačių vežėjų yra susiformavusi praktika, kai dalis atlyginimų vairuotojams išmokama kaip lėšos komandiruotei, nors vairuotojai dirba Lietuvos teritorijoje, o gyvena savo namuose. Tai leidžia privačioms įmonėms sutaupyti lėšų nemokant dalies mokesčių – ir įgyti kainos pranašumą ne tik prieš savivaldybės įmones, bet ir prieš sąžiningai bei skaidriai veiklą vykdančius verslus viešuosiuose konkursuose.

„Piktnaudžiavimas, atlyginimus mokant kaip lėšas komandiruotėms, deja, yra smarkiai paplitęs tarp Lietuvos verslininkų. Puikiai žinome apie tokius piktnaudžiavimus logistikos sektoriuje, tačiau tarptautiniais maršrutais važinėjantys vilkikų vairuotojai faktiškai būna komandiruotėse, todėl čia tai sukontroliuoti išties sudėtinga. Tačiau kai miesto ar tarpmiestiniais maršrutais keleivius vežančios įmonės aiškina, kad jų vairuotojai yra komandiruoti, kitaip nei cinizmu to pavadinti negalėčiau. Blogiausia, kad dėl to kenčia sąžiningi verslai – ir tie patys vairuotojai, kurie dažnai net nepagalvoja, kad taip gautos lėšos mažina jų socialines garantijas. Toks piktnaudžiavimas turi baigtis“, – sakė J. Sabatauskas.

Būtinybė atidžiau reguliuoti šią sritį išryškėjo konflikto tarp Vilniaus viešojo transporto darbuotojų profesinės sąjungos ir Vilniaus savivaldybės metu.

Paaiškėjo, kad daliai maršrutų Vilniaus mieste yra skelbiami konkursai, kurių metu yra atsirenkami paslaugas vilniečiams turintys teikti vežėjai. Sąžiningai atlyginimus ir mokesčius mokanti savivaldybės įmonė dėl galimybės dirbti savo tiesioginį darbą turi konkuruoti su privačiais vežėjais, kurie dalį atlyginimų išmoka kaip pinigus komandiruotėms, tokiu būdu sutaupydami pinigų ir galėdami pasiūlyti mažesnę keleivių pervežimo kainą konkurse – ir jį laimėti.

„Vilniaus savivaldybė ne tik silpnina savo pačios įmonę, bet ir galimai skatina privatų verslą naudotis teisės aktų spragomis, išvengti dalies mokesčių. Nėra nieko blogo, kad esant poreikiui į pagalbą pasitelkiamas privatus verslas. Tačiau būtina laikytis kelių sąlygų: poreikis turi būti natūralus, o ne dirbtinai kuriamas, konkursai turi būti sąžiningi, vykdomi skaidriai, jų dalyviai turėtų konkuruoti lygiomis sąlygomis. Deja, tai, ką girdime apie situaciją Vilniuje, kelia pagrįstą nerimą, nes susidaro įspūdis, kad Vilniaus valdžia ne tik pati dirbtinai kuria konkurenciją savo įmonei, bet ir galimai toleruoja ne visuomet skaidrų ir sąžiningą verslo įmonių elgesį“, – sakė J. Sabatauskas.

LR Seimo informacija

Linos Jakubauskienės nuotrauka