Įsivaizduokite: jūsų įmonė nusprendė eiti tvarumo keliu ir elektrifikuoti tarnybinius automobilius. Atlikus rinkos vertinimą, įsigyjate kelis elektromobilius, tačiau po pirmojo tūkstančio nuvažiuotų kilometrų suprantate, kad tokia kelionė jums kainavo net 1000 eurų. Su tokiomis situacijomis dar buvo galima susidurti prieš penketą metų, bet jau ne dabar. Dėl to per penkerius metus visose Baltijos šalyse elektromobilių skaičius išaugo nuo 7 iki 10 kartų. Vytautas Bučinskas, „Telia Lietuva“ Verslo užtikrinimo, atsparumo ir tvarumo vadovas, sako, kad vartotojai susiduria su iššūkiu rasti efektyvių elektrifikacijos sprendimų, kurie būtų ekologiški ir ekonomiškai naudingi.
Kai elektromobiliai bijojo šalčio labiau nei vairuotojai
Naujausiais Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, 2025 m. birželio 1 d. Lietuvoje užregistruoti 33 692 elektromobiliai – tai net 7 kartus daugiau nei 2020-aisiais. Lietuva šiuo metu pirmauja Baltijos šalyse pagal elektromobilių skaičių, nes tvarių sprendimų ieškančios įmonės vis aktyviau domisi elektra varomomis transporto priemonėmis, tačiau prieš penkerius metus toks žingsnis dar buvo rizikingas.
„Tuo metu rinkoje elektromobilių pasirinkimas buvo ribotas: baterijos silpnos, nuvažiuojamas atstumas mažesnis nei tikėtasi, o įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje buvo labai menkai išplėtota. Atrodė, kad praktikoje, ypač šaltuoju metų laiku, realūs atstumai, kuriuos galėjo įveikti elektromobiliai, siekė vos pusę arba net trečdalį gamintojų deklaruojamų skaičių“, – teigia V. Bučinskas.
Anot jo, elektromobiliai buvo pastebimai brangesni nei tradiciniai automobiliai, kartais net du kartus. Nepaisant to, įmonės tvarumo tikslai vertė ieškoti sprendimų, kurie mažina emisijas.
Technologijų bendrovės „Telia“ kelias link elektrifikacijos prasidėjo dar 2019 metų pabaigoje, kai buvo nuspręsta iki 2030-ųjų įmonės veikloje pasiekti nulines emisijas. Tuo metu įmonės automobilių parke net 35 proc. sudarė senesni nei 5 metų automobiliai. Dauguma jų buvo tradiciniai dyzeliniai arba benzininiai modeliai, kurių techninės charakteristikos ir aplinkosaugos rodikliai jau nebeatitiko šiuolaikinių tvarumo reikalavimų.
Pasak V. Bučinsko, turint daugiau nei 500 automobilių, reikėjo ieškoti naujų sprendimų, kurie tiktų darbuotojams ir leistų sumažinti emisijas bei veiklos sąnaudas.
Didėjanti rinkos pasiūla įkrovė ir darbuotojų pasitikėjimą
Po pirmųjų bandymų bendrovė suprato, kad vien tik elektromobiliai nėra vienintelis sprendimas, ypač kai kalbama apie didelį automobilių parką ir skirtingus darbuotojų poreikius. Todėl buvo nuspręsta pertvarkyti strategiją: ilgesnėms kelionėms ir dažnesniam atstumui rinktis įkraunamus hibridus, o trumpesniems maršrutams – elektromobilius.
„Didžiausias pokytis įvyko, kai nusprendėme įsigyti net 71 visiškai elektrinį hečbeką. Tuo metu įkrovimo infrastruktūra jau tapo patikimesnė, o darbuotojų požiūris – žymiai palankesnis. Įmonės entuziastai mielai ėmėsi naudotis naujais automobiliais, o skeptikų po truputį vis mažėjo“, – teigia V. Bučinskas.
Sparti technologinė pažanga prieš dvejus metus leido įsigyti elektromobilį, kuris gali nuvažiuoti realius 450 kilometrų vienu įkrovimu net ir šaltuoju metų laiku. Toks sprendimas pastebimai padidino darbuotojų pasitenkinimą.
„Pereinamuoju laikotarpiu svarbiausia buvo ne tik įrengti įkrovimo infrastruktūrą kiekvienam elektromobiliui, bet ir išgirsti žmonių poreikius bei rūpesčius. Dabar matome, kaip keičiasi požiūris – kolegos vertina elektromobilių tylą, patogumą ir draugiškumą aplinkai. Jie supranta, kad šis pokytis yra svarbus ne tik bendrovei, bet ir mūsų visos planetos ateičiai“, – sako V. Bučinskas.
Norite realių rezultatų? Elektrifikaciją planuokite kompleksiškai
2024 m. pabaigoje bendrovė savo veiklos emisijas jau buvo sumažinusi net 54 procentais. Tai – ilgalaikio tvarumo plano rezultatas, kuriame elektrifikacija tapo viena svarbiausių krypčių.
Pasak įmonės atstovo, diegiant žaliuosius sprendimus būtinas kompleksiškas ir ilgalaikis požiūris. Todėl šis projektas buvo įgyvendintas bendradarbiaujant su partneriais, kurie padėjo sukurti išplėtotą elektromobilių įkrovimo infrastruktūrą: įkrovimo stoteles prie biurų, regioninių padalinių ir net darbuotojų gyvenamųjų vietų, ir programinę įrangą, kuri leidžia centralizuotai valdyti ir analizuoti visą įkrovimo procesą. Taip pat bendradarbiaujama su greitojo įkrovimo tinklus plėtojančiais partneriais, tokiais kaip „Ignitis“, kurių paslaugomis įmonė naudojasi ilgesnių kelionių metu.
„Elektrinis mobilumas jau tampa praktiniu sprendimu ir didelėms organizacijoms. Mūsų patirtis parodė, kad pokytis įmanomas, jei tam skiriamas dėmesys tiek technologiniams, tiek organizaciniams aspektams. Svarbu vertinti visą ekosistemą – nuo transporto priemonių parinkimo iki realaus darbuotojų įpročių pokyčio“, – sako V. Bučinskas.
Pranešimas žiniasklaidai
Linos Jakubauskienės nuotrauka