Spėlioti, kokį veiksmą atliks priekyje važiuojantis vairuotojas, turbūt nepatinka nei vienam eismo dalyviui. Visgi, tokių atvejų, kai manevruojama nerodant įspėjamojo posūkio signalo, vis dar pasitaiko, neretai tai sukelia ir nelaimingus atsitikimus. Draudimo ekspertas primena, kad tinkamas vairuotojo signalizavimas apie manevrus yra viena iš pagrindinių saugaus eismo kelyje taisyklių, ir pataria, į ką verta atkreipti dėmesį manevruojant, kokių klaidų vengti bei kaip tinkamai įspėti apie save kelyje.
Svarbu parodyti laiku
Kelių eismo taisyklėse (KET) nurodoma, kad įspėjamąjį posūkio signalą privaloma rodyti ketinant atlikti posūkį į kairę arba dešinę, persirikiuoti ar apvažiuoti kliūtį, taip pat pajudant iš stovėjimo vietos. Visgi, kaip pastebi draudimo bendrovės ERGO Verslo klientų transporto draudimo portfelio valdytojas Rimvydas Pocius, svarbu šiuos signalus ne tik parodyti, bet ir tą padaryti laiku.
„Kai posūkio signalas parodomas paskutinę akimirką, kitiems eismo dalyviams nebelieka laiko sureaguoti ir, jei reikia, pristabdyti automobilį. Ne veltui šie signalai yra įspėjamieji – juos turime įjungti likus tokiam atstumui iki manevro, kad iš paskos važiuojantys vairuotojai galėtų tinkamai įvertinti situaciją ir priimti reikiamus sprendimus“, – kalba R. Pocius.
Įprastai, važiuojant keliu, posūkio signalas rodomas likus bent jau 30 metrų iki manevro pradžios, išskyrus tuos atvejus, kai yra mažas atstumas tarp artimiausio kertamo kelio ar įvažiavimo. R. Pocius taip pat primena, kad posūkio signalą rodantys vairuotojai neįgyja važiavimo pirmumo teisės, tad bet kokiu atveju prieš atliekant posūkį reikia pasižiūrėti į galinio vaizdo ir šoninius veidrodėlius, įsitikinti, kad nėra kliūčių atlikti manevrą.
Įspėja ne tik apie posūkius
Eksperto teigimu, pasitaiko ir kitų su įspėjamųjų posūkio signalų rodymu susijusių klaidų. Pavyzdžiui, pamirštama šiuos rodyti prieš pradedant judėti iš stovėjimo vietos – prieš pradedant važiuoti posūkio signalą reikia rodyti bent jau 5 sekundes. Taip pat posūkio signalas yra būtinas išvažiuojant iš žiedinės sankryžos ar važiuojant atbuline eiga.
„Neretas eismo dalyvis pamiršta, kad kitus vairuotojus reikia įspėti ir persirikiuojant į kitą eismo juostą ar norint lenkti. Kartais įspėjamąjį posūkio signalą būtina rodyti net išsukant iš pagrindinio kelio, jei jis sukasi, o šalia yra šalutinis kelias“, – primena R. Pocius.
Draudimo specialistas taip pat pastebi, kad kartais įspėjamieji posūkių signalai neteisingai naudojami ir važiuojant atbuline eiga. Pavyzdžiui, kai kurie vairuotojai tokiais atvejais įjungia avarinės šviesos signalą, nors apie ketinimą judėti turėtų įspėti atbulinės eigos žibintas ir posūkio į kairę arba dešinę signalas.
Sugedus – būtina signalizuoti ranka
Taip pat, anot R. Pociaus, svarbu prisiminti ir tai, kad sugedus įspėjamiesiems posūkio signalams, vairuotojai juos gali parodyti ir ranka. Posūkio į kairę signalą atitinka į šoną ištiesta kairė, arba į šoną ištiesta ir per alkūnę statmenai į viršų sulenkta dešinė ranka; posūkio į dešinę signalą atitinka į šoną ištiesta dešinė arba į šoną ištiesta ir per alkūnę statmenai į viršų sulenkta kairė ranka; stabdymo signalas rodomas aukštyn iškelta kaire arba dešine ranka. Signalizuoti ranka galima baigti prieš pat manevrą.
„Tai, jog įspėjamieji posūkio signalai neveikia, neatleidžia nuo atsakomybės pranešti apie ketinamus atlikti veiksmus. Ne veltui už įspėjamojo posūkio signalo nerodymą esant technikos gedimams, apie savo veiksmus kelyje nepranešant ar pranešant per vėlai, kitų eismo dalyvių klaidinimą, yra numatytos 30–90 eurų siekiančios baudos. Juk tai tas pats, kas vairuoti netvarkingą, pavojų sau ir kitiems galintį kelti automobilį“, – įspėja draudimo ekspertas.
Pranešimas spaudai
Linos Jakubauskienės nuotrauka