Gruodžio 12-ąją Klaipėdoje pristatyti pirmieji sudvejinti elektriniai autobusai „YES EU18“. Iš viso bendrovė „Klaipėdos paslaugos“ įsigijo trylika UAB „Busnex“ Lietuvoje atstovaujamo prekinio ženklo „YES EU“ ir koncerno „CRRC Electric Vehicle Co. Ltd” europinio standarto autobusų.
Pasak bendrovės „Klaipėdos paslaugos“ generalinio direktoriaus Vaido Ramanausko, baigus tvarkyti infrastruktūrą, įrengus papildomas įkrovimo stoteles, iki Kalėdų pirmieji autobusai turėtų išvažiuoti į miesto gatves.
Klaipėdiškių įsigytos transporto priemonės – žemagrindės, 18,75 m ilgio, triašės, pritaikytos skirtingas negalias turintiems asmenims. Tai – pirmieji Lietuvoje pailginti autobusai, kuriuose įrengta po dvi rampas neįgaliųjų vežimėliams įvažiuoti. Salone yra dvi vietos neįgaliųjų vežimėliams, vaikų vežimėliams pasistatyti, o sumontuota pneumatinė pakaba leidžia transporto priemonei pasvirti į dešinę, taip palengvinant įvažiavimą į saloną. Pakaba taip pat suteikia galimybę kilstelėti autobusą aukštyn, taip padidinat pravažumą ar įveikiant kliūtį.
Autobuse sumontuoti du centriniai elektra varomi ZF varikliai, dvi iš trijų ašys – varomos, tad sniego pusnis ar slidžią dangą transporto priemonės įveikia daug lengviau nei to paties dydžio viena ašimi varomi autobusai.
Baterijų talpa – apie 564 kWh. Vieną kartą įkrautomis baterijomis „YES EU18“ gali nuvažiuoti apie 300 kilometrų (šiuo metu – daugiau kaip 400 km, tačiau ne mažiau kaip 300 km autobusai galės nuvažiuoti per visą gamintojų baterijoms suteikiamos dešimties metų garantijos laikotarpį). Vidutinės elektros energijos sąnaudos (E-SORT1) – 135,7 kW 100 km.
Visam autobusui gamintojai suteikia dviejų metų garantiją bei dešimties metų garantiją antikorozinei kėbulo apsaugai bei programinės įrangos atnaujinimui.
Autobuso salone vienu metu telpa 126 keleiviai, Įrengti antiblokai, keleivių informavimo priemonės, stebėjimo bei įrašymo įranga, USB jungtys išmaniesiems įrenginiams įkrauti, salone – šildymo-kondicionavimo-vėdinimo atskiroms zonoms, tiek keleiviams, tiek ir vairuotojui
UAB „Klaipėdos paslaugos“ specialiai elektrinių autobusų įkrovos infrastruktūros sukūrimui papildomai investavo apie 1,5 mln. eurų savo lėšų. Bendra įkrovai reikalinga galia – 2,4 MW. Įrengta trylika įkrovimo stotelių su dvejomis jungtimis. Vienos stotelės galia – 180 kW, vienu metu stotelėse gali krautis trylika autobusų 180 kW galia, arba 26 autobusai 90 kW galia. Įkrovimo stoteles bendrovei „Klaipėdos paslaugos“ pateikė Lietuvos įmonė „Elinta Charge“. Dar 5 įkrovos stotelės pastatytos Klaipėdos autobusų stotyje.
Pasveikinti klaipėdiškių naujų autobusų įsigijimo proga atvyko miesto meras Arvydas Vaitkus, savivaldybės, šalies keleivinio transporto įmonių, Lietuvos keleivių vežimo asociacijos atstovai. „Galiu pasidžiaugti, kad mūsų įmonė pirmauja siekiant aukščiausių ekologiško transporto standartų. 2007-aisiais pirmieji įsigijome gamtines dujas varomų autobusų, dabar pirmieji pradedame keleivius vežti ilgaisiais elektriniais autobusais. Tokiu būdu žengiame žingsnį ekologijos, taršos mažinimo mūsų mieste link. Mums tai – labai svarbi diena“, – susirinkusiems sakė Vaidas Ramanauskas, UAB „Klaipėdos paslaugos“ generalinis direktorius.
Projektas įgyvendintas ne vien „Klaipėdos paslaugos“ – autobusai nupirkti su ES fondų parama, vykdant bendrą Klaipėdos miesto savivaldybės ir UAB „Klaipėdos paslaugos“ projektą „Klaipėdos miesto viešojo transporto priemonių atnaujinimas“. Klaipėdos meras A. Vaitkus pasidžiaugė, kad keleiviams vežti bus naudojami elektriniai autobusai: „Tikiuosi, kad jie naudos ekologišką, iš vėjo ir saulės bei kitų atsinaujinančių šaltinių, išgautą energiją. Šie elektriniai autobusai – ne vien tik tvarios Klaipėdos kūrimo ženklas – tikiu, kad ateityje tai taps viena pigiausių transporto priemonių gyventojams, norintiems pasiekti vieną ar kitą miesto tašką. Dabar didžiausias mūsų siekis – pasiekti bendro susitarimo su elektros tiekėjais, kad šie leistų įrengti daugiau elektrobusų pakrovimo vietų, kad jau artimiausioje ateityje galėtumėme visus dyzelinu varomus autobusus pakeisti į elektrinius“.
BUSNEX vadovas Simonas Ramanauskas pabrėžė, jog sudvejinti elektriniai autobusai nėra naujovė vien tik Lietuvoje – tai naujovė ir Baltijos šalyse bei Lenkijoje, kur tokio dydžio autobusams įkrauti naudojami pantografo sprendimai.
Bendrovę „Klaipėdos autobusai“ pasveikino ir Lietuvos keleivių vežimo asociacijos prezidentas Gintaras Nakutis: „Visada džiaugiamės, kai Lietuvos keleivinio transporto priemonių parkas pasipildo naujais, ekologiškais autobusais. Tai prisideda prie visų mūsų svarbiausio tikslo – persodinti keleivius iš nuosavų automobilių į viešąjį transportą, kuris padeda spręsti daugybę tiek ekonominių, tiek ekologinių, tiek ir socialinių problemų“.
„YES EU18“ pakeis bendrovės „Klaipėdos paslaugos“ iki šiol naudojamas analogiško dydžio dyzelinu varomas transporto priemones. Trylika elektrinių autobusų kainavo 8,047 mln. eurų (neįskaitant PVM), iš kurių 15 proc. sumos apmokėjo Klaipėdos miesto savivaldybė.
UAB „Klaipėdos paslaugos“ yra pasirašiusios dvi elektrinių autobusų pirkimo sutartis ir iki 2024 m. pabaigos ketina pakeisti visus dyzelinu varomus miesto autobusus į elektrinius. Iš viso mieste važinės 36 elektra varomi autobusai.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos