Komunikacijos kampanija sieks, kad kelionės autobusu, traukiniu, dviračiu taptų socialine norma

21 rugsėjo 04:33 2021 Spausdinti straipsnį Lankytojai Patirtis

Aplinkos ministerijos iniciatyva Lietuvoje rugsėjo mėn. prasidėjo informacinė kampanija „Būk modernus – keisk ratus“, kuri skatina keisti įprotį mieste judėti nuosavu automobiliu,  vietoje jo rinktis viešąjį transportą arba kitas darnaus susisiekimo alternatyvas. Taip pat atsisakyti taršaus automobilio ir kito tokio nebepirkti. Kampanija tęsis dvejus metus.

„Skleisime žinią, jog keliauti be nuosavo automobilio ne tik apsimoka, bet tai yra ir madingas, šiuolaikiškas pasirinkimas. Toks keliavimo būdas rodo, kad esi atsakingas, nesivadovauji senais stereotipais, o keliavimas autobusu, traukiniu, dviračiu gali tapti socialine norma, kuri visiškai nepriklauso nuo pajamų ar pareigų, panašiai kaip Nyderlanduose ar Skandinavijoje“, – sako Sigita Šeštokaitė-Puvačiauskienė, UAB „Vox vera“, kuri įgyvendins šį projektą, direktorė.

Pirmame etape, kuris jau prasidėjo, numatyta aktyvi komunikacija socialiniuose tinkluose, interneto naujienų portaluose, nacionalinėje, regioninėje ir vietinėje žiniasklaidoje. Per nacionalinę televiziją bus transliuojamas  socialinės reklamos vaizdo klipas. 2022 m. pavasarį ir vasarą visoje Lietuvoje vyks interaktyvūs renginiai.

Viešose miestų vietose – aikštėse, skveruose, prie prekybos centrų atsiras multifunkcinės platformos, kuriose pasitelkus virtualios realybės akinius visuomenė bus kviečiama „pakeliauti“ po žmogaus, prisikvėpavusio automobilio išmetamų teršalų, organizmą ir pamatyti, ką jie  „veikia“ mūsų kūne. Naudojantis  planšetėmis, kuriose bus įdiegta specialiai šiam projektui sukurta aplikacija, bus galima įvertinti keliavimo alternatyvas ir darnaus judumo pranašumus.

Taip pat visi bus kviečiami įsitikinti  dviračio privalumais: mindami jį galės pamatyti, kad vos kelių minučių kelionė duoda teigiamą impulsą sveikatai. Elektroninė skaičiuoklė parodys, kiek vidutiniškai važiuojant tokiu greičiu, pavyzdžiui, 30 minučių, galima įveikti kilometrų, sudeginti kalorijų ir išvengti CO2 taršos per mėnesį ir metus.

Renginiuose pasitelkiant vaizdo klipus, grafinius sprendimus ar multimedijos pasakojimus bus pristatomos naujovės viešajame transporte, atnaujintas dviračių takų tinklas ir plėtra, pėsčiųjų infrastruktūros tobulinimas. Visiems lankytojams bus sudaryta galimybė teikti savo pastabas, pasiūlymus, idėjas, kaip gerinti konkretaus miesto ar rajono darnaus judumo sąlygas, spręsti problemas,  bus skatinamos diskusijos, organizuojamos viktorinos.

Šią kampaniją galima skirstyti į racionaliąją ir emocinę. Jos metu bus pateikti išmatuojami, konkretūs argumentai apie keliavimo be automobilio naudą (palanku sveikatai, taupomas laikas, kaštai ir pan.), tačiau kartu būtina keisti socialines normas. Tik tuomet galime tikėtis elgsenos pokyčių.

Du mėnesius realiomis eismo sąlygomis oro taršą matavę nuotoliniai matuokliai nustatė, kad Vilniaus orą labiausiai teršia dyzelinu varomos transporto priemonės. Populiariausių šiuo kuru varomų lengvųjų automobilių tarša azoto oksidais viršija normą apie tris kartus, kietosiomis dalelėmis – apie pusantro karto.

Aplinkos apsaugos agentūros duomenimis, Lietuvoje kelių transporto sektorius išmeta 62 proc. viso per metus išmetamo azoto oksidų, 14 proc. anglies monoksido ir 23 proc. kietųjų dalelių kiekio. Nuo 2005 m. transporto poveikis klimatui, tai yra atmosferos tarša šiltnamio dujomis, padidėjo 49 proc.

Išsamesnės informacijos apie projektą rasite čia

Aplinkos ministerijos informacija