Atėjo toks laikas, kai rinkdamiesi naujus automobilius transporto parkų valdytojai priversti atsižvelgti ir į vairuotojų reikalavimus, kad šie nepakeltų sparnų kitur. Dauguma jų pageidauja didesnio komforto, o visą dieną praleidžiant prie vairo tam tiesiog būtini patogesni šiuolaikiški sprendimai. Pavyzdžiui, automatinė pavarų dėžė. Juolab, kad ne visuomet tai reiškia išsipučiančias sąnaudas.
Rinkos specialistai pažymi, kad darbuotojų poreikių tenkinimas ir vis patrauklesnės naujų technologijų kainos galiausiai lems platesnį komfortą didinančių sprendimų taikymą lengvuosiuose komerciniuose automobiliuose.
Dalis gamintojų jau dabar šį poreikį vertina labai rimtai. Pavyzdžiui, automatinė „Hi-Matic“ pavarų dėžė „Iveco Daily“ modeliuose komplektuojama su dauguma 2,3 ir 3 litrų darbinio tūrio variklių, įskaitant ir suslėgtomis gamtinėmis biodujomis varomus motorus.
Toks gamintojo sprendimas turi racionalų pagrindimą: pažangi naujos kartos valdymo įranga ir pasirenkami „Eco“ bei „Power“ režimai užtikrina optimalų galios perdavimą, o kartu ir mažesnes degalų sąnaudas, kurios yra ypač svarbios smarkiai išsipūtus kuro kainoms. Dėl 200 tūkst. kilometrų techninės greičių dėžės priežiūros intervalų automobilį galima ilgiau nepertraukiamai naudoti.
Automatinės pavarų dėžės lengvuosiuose komerciniuose automobiliuose nėra naujiena, tačiau su jomis komplektuojamų modelių pasirinkimas rinkoje išlieka ribotas. „Ford Transit“ furgonuose iki šiol montuojama tik senesnės kartos 6 laipsnių automatinė transmisija ir siūlomas vienintelis derinys su 170 AG galios varikliu bei priekinių varančiųjų ratų pavara.
Gerokai šiuolaikiškiau atrodo „Volkswagen Crafter“ ir „Mercedes-Benz Spinter“ modeliai, kuriuos komplektuojant su automatinėmis pavarų dėžėmis klientams suteikiama didesnė pasirinkimo laisvė. Taip pat šiuose modeliuose montuojamos pažangesnės 8 ir 9 laipsnių automatinės transmisijos.
500 tūkst. kilometrų – be gedimų
Bendrovės „Mmtrans“ įkūrėjas ir vadovas Andrejus Morozovas pirmąjį „Iveco Daily“ furgoną su automatine pavarų dėže įsigijo dar 2016 metais. Dabar jau turi du tokius automobilius ir su kiekvienu iš jų per metus nuvažiuoja mažiausiai 200 tūkst. kilometrų. Didžiausias privalumas, anot pašnekovo, – aukštesnis komforto lygis vairuotojams.
„Pavaros perjungiamos itin sklandžiai, be jokių trūkčiojimų, ir kartais netgi nesijaučia, kada tai įvyksta. Automatinė pavarų dėžė – geriausias pasirinkimas net ir tuomet, kai daugiausia važinėjama tarpmiestiniais maršrutais, nes galiausiai vis tiek tenka užsukti ir į miestą. Niekas nenori spaudinėti sankabos ir junginėti pavarų“, – komentuoja verslininkas.
A. Morozovo vertinimu, automatinės pavarų dėžės komerciniame transporte iki šiol buvo naudojamos rečiau dėl patikimumo iššūkių. Lengviesiems komerciniams automobiliams reikalingos ypač tvirtos ir ilgaamžiškos pavarų dėžės, o tokių sprendimų ilgą laiką rinkoje tiesiog nebuvo.
2008 metais žinomo transmisijų, reduktorių ir elektronikos komponentų gamintojo ZF pristatyta 8 laipsnių automatinė pavarų dėžė buvo įspūdingas inžinerinis pasiekimas. Lyginant su senąja 6 laipsnių pavarų dėže ši transmisija leido iki 11 proc. sumažinti degalų sąnaudas. Nors iš pradžių tai buvo itin brangi technologija, ne veltui debiutavusi prabangiausioje 7 serijos BMW versijoje su V12 tipo varikliu, augant gamyboms apimtims ji tapo prieinama ne tik prabangių automobilių prekės ženklams.
Už papildomą komfortą sutinka mokėti daugiau
A. Morozovo skaičiavimais, komercinio automobilio su automatine pavarų dėže techninė priežiūra kainuoja šiek tiek daugiau, tačiau skirtumas, lyginant su mechaninėmis pavarų dėžėmis, nėra didelis. Nuvažiavus 200 tūkst. kilometrų, reikia keisti automatinės pavarų dėžės alyvą, kurios kaina turi ryškesnį lyginamąjį svorį. Taip pat keičiamas ir alyvos filtras.
„Taip, išlaikymas šiek tiek brangesnis, tačiau visa tai atperka vairavimo malonumas ir mažesnės degalų sąnaudos. Vis dėlto tai aukštesnis komforto ir saugesnis vairavimo lygis, o už tokius dalykus visuomet tenka susimokėti. Be to, gyvename dvidešimt pirmajame amžiuje – jau atėjo laikas automatinėms pavarų dėžėms ir komerciniame transporte“, – pastebi pašnekovas.
A. Morozovas stebisi, kad su automatinėmis pavarų dėžėmis komplektuojamų lengvųjų komercinių automobilių pasiūla vis dar yra ganėtinai kukli. Įmonės vadovas svarstė apie daugelio gamintojų modelius, tačiau jo netenkino arba kainos ir kokybės santykis, arba tiesiog kaina, arba kilo klausimų dėl automatinės pavarų dėžės patikimumo.
„Kai 2017 metais dairėmės naujų automobilių, kai kurie gamintojai dar nesiūlė modelių su automatinėmis pavarų dėžėmis. Dabar tokių versijų atsirado daugiau, tačiau pirkdamas naują automobilį pasirinkimo nekeisčiau“, – komentuoja pašnekovas.
Padeda sutaupyti
A. Morozovas atkreipia dėmesį, kad šiuolaikiška automatinė pavarų dėžė gali padėti ir sutaupyti degalų.
„3 litrų darbinio tūrio variklio degalų sąnaudos mažesnės nei automobilio su mechanine pavarų dėže. Važiuojant užmiestyje 100 km/val. greičiu, „Daily“ su automatine pavarų dėže vidutiniškai sunaudoja 9,6 l/100 km, o versija su mechanine – 10 l/100 km. Ir tai visiškai pakrautų automobilių rodikliai“, – patirtimi dalijasi pašnekovas.
Verslo atstovo vertinimu, prie automatinių pavarų dėžių pirmosios turėtų pereiti siuntų pristatymo įmonės. Jų automobiliai daugiausia rieda miestuose, dažnai stoja ir vėl pagreitėja. Taip važinėjant didesnė apkrova tenka ne tik pačiai pavarų dėžei, bet ir sankabai.
Pokyčius lems vairuotojų poreikiai
Specialistai sutinka, kad perėjimas prie automatinių pavarų dėžių komerciniame transporte įvyks jau netrukus, nes to vis dažniau ima reikalauti įmonių samdomi vairuotojai. Dalis jų apskritai nėra įpratę prie mechaninių transmisijų, todėl automobilis su automatine pavarų dėže tampa privalomu reikalavimu.
Dėl tos pačios priežasties komerciniame transporte sparčiai daugėja įvairiapusiškai vairuotojų darbo sąlygas gerinančių sprendimų. Pavyzdžiui, naujausio modelio „Iveco Daily“ automobiliuose pradėtos montuoti sėdynės, kurių pagrindo ir atlošo porolonas prisitaiko prie vairuotojo kūno ir išlaiko įgytą formą. Taip pat įrengtos sėdynės su pagal vairuotojo svorį reguliuojama amortizacijos sistema ir geriau užpildytomis šoninėmis atramomis, kurios suteikia papildomą prilaikymą.
Tokie pakeitimai suteikia ir stabilesnę sėdėseną. Pastarasis veiksnys avarinėje situacijoje gali būti lemtingas.
Panašius sprendimus siūlo ir daugiau gamintojų, kaip antai „Volkswagen Crafter“ montuojamos itin plačiomis nustatymo galimybėmis išsiskiriančios sėdynės su amortizacija.
„Lietuvos metų komercinio automobilio 2022“ rinkimų komisijos narys, televizijos laidos „Keliai. Mašinos. Žmonės“ vedėjas Valdas Vilūnas pastebi, jog dėl vairuotojų reikalavimų šiuolaikiniai lengvieji komerciniai automobiliai jau mažai kuo skiriasi nuo asmeninės paskirties modelių. Juose montuojamos automatinės transmisijos, pagalbinės vairavimo ir saugumo sistemos, moderni šildymo, vėdinimo ir vėsinimo įranga.
„Tam, kad vairuotojas nepavargtų ilgoje kelionėje, reikia komfortiškos darbo vietos: patogios sėdynės, tinkamai išdėstytų valdymo įtaisų, efektyvaus vėdinimo, šildymo, patogios multimedijos, pakankamai galingo variklio, automatinės transmisijos, kokybiškos salono apdailos ir kad neerzintų pašaliniai garsai“, – pagrindinius reikalavimus dėsto pašnekovas.
V. Vilūnas atkreipia dėmesį, kad jauniems ir išmaniems vairuotojams reikia tokių pat išmanių automobilių. Jo manymu, natūralu, kad pirkdami naujus komercinius lengvuosius automobilius transporto bendrovių vadovai ir savininkai į tai atsižvelgia.
Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz Sprinter“ tapo vos antruoju modeliu šio gamintojo gamoje po A klasės hečbeko, gavusiu pažangiausią multimedijos sistemą su dirbtinio intelekto bruožais, o „Iveco“ į „Daily“ furgonus ėmė montuoti adaptyvią pneumatinę galinę pakabą, ne tik palengvinančią darbą, bet ir smarkiai padidinančią automobilio saugumą bei valdymo kokybę.