Lietuviški KAG autobusai ir jų modifikacijos

liepos 27 05:14 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus

Buvusių Kauno autobusų  dirbtuvių vietoje įkurta įmonė 1952-aisiais pradėjo gaminti KAG-1 tipo 19 vietų medinius ir metalinius autobusų kėbulus. Tai buvo modifikuota „Gorky GZA-651“ kėbulų versija.

 

 

„KAG-1“ nuo GZA buvo galima lengvai atskirti pagal būdingą suapvalintą korpuso galinę sieną. Įdomu tai, kad KAG-1 autobusai buvo montuojami tiek ant naujos GAZ-51 važiuoklės, kuri atkeliavo iš Gorkio geležinkeliu, tiek ant pagamintų Kauno automobilių remonto gamykloje (KAG). KAG-1 autobusų gale buvo į šoną atidaromas bagažo liukas, kuris karo atveju būtų naudojamas kaip sanitarinis neštuvams įkelti į salono vidų.

1955 m. Kėbulo gamykloje buvo sukurta pailga autobuso KAG-2 versija, tačiau pritrūko laiko pradėti jo masinę gamybą, nes nuo kitų metų vietoj KAG-1 buvo pradėti gaminti modernesni KAG-3 vagoninio tipo autobusai ant GAZ -51 važiuoklės.

Tai buvo pirmasis Lietuvoje  sukurtas modelis, per metus buvo pagaminta apie 350 KAG-3.

KAG-3 turėjo daugybę modifikacijų ir išgyveno keletą priekinės dalies dizaino pakeitimų.

Pagrindinė „KAG-3“ versija – autobusas, skirtas 23 sėdintiems ir 7 stovintiems keleiviams, buvo pradėtas gaminti nuo 1956 m. Ant šiek tiek prailgintos sunkvežimio priekinės ir galinės važiuoklės buvo montuojamas rėmas, pagamintas iš uosio ir buko strypų, iš išorės aptrauktas geležies skarda, o vidus – daugiasluoksniu laku padengta tamsiai ruda aviacine fanera. Kabinos priekyje ir gale buvo tvirtos sofos tipo sėdynės 4 ir 5 keleiviams, tarp jų buvo 7 dvigubos sėdynės (4 kairėje, 3 dešinėje). Vairuotojas sėdėjo kairėje pusėje nuo variklio, kabinoje, atskirtoje nuo keleivių salono, kairėje pusėje buvo jam skirtos durys.

„KAG-3“ buvo itin pavykęs modelis, todėl atsirado daugybė sunkvežimių ir komunalinių transporto priemonių, kurių pagrindą sudaro KAG-3. Visų pirma, „KAG-31“ (nuotraukoje) buvo krovininis mikroautobusas, taip pat buvo „KAG-32“ versija, skirta duonai gabenti.

KAG-33KT modelis buvo skirtas kelio darbams.  Vienas egzempliorius išlikęs iki šių dienų, restauruotas, saugomas Lietuvos kelių muziejuje Vievyje. Taip pat buvo ir transporto priemonė, skirta teikti viešąsias paslaugas. Ji pavadinta KAG-317.

Be „KAG-3“ modelio, Kauno gamyklos inžinieriai sukūrė naujos kartos autobuso „KAG-4“ modelį. Nuo 1959 m. buvo pagaminti du autobusai – vienas liko Kaune, kitas buvo demonstruotas Maskvoje Liaudies ūkio pasiekimų parodų Lietuvos paviljone. Susiklosčius tam tikrom aplinkybėms, šis automobilis nebuvo pradėtas gaminti.

Taip pat buvo sukurtas krovininis mikroautobusas, paremtas KAG-4, bet pagamintas tik viena tokia transporto priemonė.

1961 m. autobusų gamyba buvo apribota, gamykla vėl teikė tik remonto paslaugas. Per 21 metus pagaminta apie 12 000 autobusų, nors ne visi jie važinėjo gatvėmis – gana dažnai panaudoti autobusai grįždavo į gamyklą, kur būdavo pakeičiamas kėbulas, važiuoklę palikus tą pačią. Taigi kai kurie autobusai taip kėbulus keitė po tris ar keturis kartus. Gamykla Kaune visai uždaryta 1993-iaisiais.

Kęstutis Pletkus

Autoriaus parinktos nuotraukos

  • apie-kag
  • dav
  • dav
  • ptr
  • dav
  • apie-kag8
  • apie-kag1
  • apie-kag3
  • apie-kag9
  • apie-kag5
  • apie-kag10
  • apie-kag11
  • apie-kag12
  • sdr
  • apie-kag15
  • sdr
  • apie-kag16