„Morgan 4×4″ – surinkinėti tik pagal individualius užsakymus

15 vasario 05:27 2020 Spausdinti straipsnį Lankytojai Muziejus
Iki šio modelio atsiradimo „Morgan“  gamino tik triračius automobilius su dviejų cilindrų motocikliniu „JAP“ varikliu. „Morgan 4×4“ iki 1939 m buvo gaminamas su „Coventry Climax“ 4 cilindrų (63×90 mm) varikliu, kurio įleidžiamieji vožtuvai – viršutiniai, išleidžiamieji – apatiniai. Šis variklis prie 4500 aps/min. pasiekdavo  36 AG, jo variklio kubatūra – 1122 cm3, o keturių pavarų dėžė sumontuota atskirai nuo variklio. Automobilio rėmas pagamintas iš „Z“ skerspjūvio metalo profilio. Visiškai prikrautas šis dvivietis roadsteris (690 kg) pasiekdavo 120–130 km/h greitį. Atstumas tarp ašių – 2440 mm. Šie automobiliai buvo surenkami rankiniu būdu ir tik pagal užsakymus.

Pateiksime ir šiek tiek „Morgan 4×4“ automobilio istorijos, automobilio, kuris įamžintas šioje nuotraukoje:

Šis „MORGAN“ buvo surastas tik laimingo atsitiktinumo dėka: pirmasis roadsterio savininkas buvo jaunas latvių aktorius Peteris Vasaraudzis, kuris pasaulinės ekonominės krizės metu išvažiavo i Angliją. Automobilį kaip dovaną jis gavo iš mecenato – turtingo latvių emigranto, kuris buvo sužavėtas šio aktoriaus vaidyba. 1937 m. jis morganą atvežė į Latviją, bet važinėjo neilgai – atėjo Tarybų valdžia, kuri įsakė atiduoti visą nuosavą transportą valstybei. Automobilį paslėpė vienkiemyje, vėliau prasidėjo karas. Trumpiau tariant, MORGAN buvo slepiamas tris kartus, ir ne pačiomis geriausiomis sąlygomis.

Praėjus pavojams, MORGAN buvo ištrauktas iš pogrindžio ir Peteris Vasaraudzis jį išnuomavo Rygos kino studijai, o ten roadsterį visai „nuvarė“, ir išgelbėti jį pavyko tik paskutiniu momentu.
Šio automobilio pasirodymas viename iš senovinės automototechnikos sąskrydžių paradų padarė didžiulį įspūdį žiūrovams, o pasaulinė spauda pažymėjo, jog tai vienas iš nedaugelio išlikusių šios markės ir modelio automobilių. Vėliau šio automobilio savininkas Genadijus Michailovas (draugai ir pažįstami ji vadina „Misteriu Morganu“) buvo priimtas garbės nariu į MORGAN klubą. Jau būdamas šio aristokratiško klubo nariu, Genadijus Michailovas turėjo progos dalyvauti Anglijos karalienės priėmime.
Šio automobilio atstatymas buvo be galo sunkus. Tuometinėje Tarybų Sąjungoje techninės literatūros ar nuotraukų apie MORGAN 4×4 nebuvo. ir viskas buvo daroma iš akies, pagal 30-ųjų metų angliškų sportinių automobilių gamybos dizainą ir tradicijas. Bet kai apie šį automobilį sužinojo Anglijoje – techninė literatūra pradėjo plaukte plaukti, ir Genadijui reikėjo antrą kartą jį iš naujo restauruoti. Tada informacija pasiekdavo jau ir iš Japonijos.

Per vieną kultūros renginį MORGAN 4×4 buvo išgabentas į Švediją (ten vyko tas kultūros renginys) ir buvo eksponuojamas privačiame automobilių muziejuje, kur jis stovėjo dar ir 1997 m., vėliau Genadijus tapo šio morgano bendrasavininku ir vėlesnis šio automobilio likimas nežinomas nei man, nei mano artimiems draugams latviams…

Žinoma, kad Genadijus tuo metu ieškojo kito angliško sportinio automobilio – „MG“, ir nepagalvojo, kad Tarybų Sąjungoje ar Rytų bloke galima rasti MORGAN…
Su šiuo morganu Genadijus dalyvaudavo visuose Baltijos šalių sąskrydžiuose – raliuose.

 

Kęstutis Pletkus
Autoriaus parinktos nuotraukos