Tai – ne kadras iš kino filmo ar tolimos ateities vizija. Autobuso stotelė universiteto bibliotekoje – realybė, kurią įgyvendino Švedijos „ElectriCity“ kūrėjai.
Eksperimentas – Geteborge
Be abejo, sunku būtų įsivaizduoti seną juodais dūmais apsipylusį „Karosa“, triukšmingai įburzgiantį į knygų šventovę. Autobusas, kurio stotelę galima įrengti patalpoje, turi visiškai neteršti aplinkos ir važiuoti tyliai.
Būtent tokie ekologiškai švarūs „Volvo“ autobusai Švedijos mieste Geteborge pradėjo važinėti nuo birželio 15-osios. Projektą, pavadintą „ElectriCity“, įvairių sričių partneriai įgyvendinti ėmėsi prieš trejetą metų. Iniciatyvą palaikė mokslinių tyrimų organizacijos, įvairių verslo organizacijų atstovai bei miesto valdžia. Projekto tikslas – sukurti visai naujos kartos viešąjį transportą, kuris visai neterštų aplinkos, būtų tylus bei patogus keleiviams.
Elektriniams autobusams numatytas visai naujas maršrutas, kuris driekiasi tarp dviejų miesto universitetų. Vienoje iš galinių stotelių autobusas įvažiuoja į universiteto bibliotekos patalpas.
„Laikai keičiasi, keičiasi gyventojų populiacija, vis daugiau žmonių keliasi gyventi į miestus. Todėl labai svarbu, kad miestai būtų kuo geriau pritaikyti gyventi žmonėms“, – pristatydamas „ElectriCity“ projektą, kalbėjo „Volvo Group“ vadovas Niklas Gustafsson‘as.
Jo teigimu, įgyvendinant projektą, galvota ne tik apie elektrinių autobusų diegimą mieste; siekta iš esmės pakeisti viešojo transporto sistemą. Pasak N. Gustafsson‘, viešasis transportas turi būti ne tik ekologiškas, bet ir ekonomiškas, visiems prieinamas ir padedantis spręsti socialines problemas.
Dar vienas iš elektrinių autobusų privalumų – galimybė nepriklausyti nuo tradicinių žaliavų tiekėjų.
„Nenorime pirkti žaliavų iš šalių, kurios dalyvauja įvairiuose konfliktuose bei kelia grėsmę kaimynėms. Tokiose šalyse neperkame ir jokių medžiagų ar agregatų savo autobusams gaminti – tai taip pat labai svarbu mūsų visuomenei“, – pabrėžia N. Gustafsson‘as.
Pasak jo, elektrinių autobusų sistema kol kas gana brangi, tačiau didesnę kainą atperka švaresnė aplinka, mažesnis triukšmo lygis – visa tai turi įtakos miesto gyventojų sveikatai.
„Sunku suskaičiuoti, kiek kainuoja visuomenės sveikata, kiek žmonių suserga nuo automobilių keliamo triukšmo ar išmetamų teršalų. Apie visa tai dera pagalvoti diegiant naujas viešojo transporto sistemas“, – kalba N. Gustafsson‘as.
Svarbu ir tai, kad keleivių vežėjams, vežantiems keleivius elektriniais autobusais, Švedijoje nereikia mokėti taršos mokesčio. Dyzeliniam autobusui šis mokestis sudaro 27 tūkst. eurų per metus.
Žingsnis švaresnio miesto link
Pasak „Volvo Buses“ prezidento Hakan‘o Agnevall‘o, elektriniai autobusai – tai globalus žingsnis švaresnio miesto link, naujas mąstymo būdas. „Be abejo, elektrinių autobusų infrastruktūra kainuoja brangiai. Todėl jų diegimas neįmanomas be miesto ar šalies politikų valios“, – teigia H. Agnevall‘as.
Šiuo metu pasaulyje yra keletas elektrinių autobusų įkrovimo koncepcijų. Švedai, diegdami savąją, bendradarbiavo su „Siemens“. Geteborgo gatvėmis važinėjantys autobusai įkraunami galinėse stotelėse, naudojant pantografus.
„Tai suteikia galimybę autobusams važinėti kasdien, įkrovimo procesas trunka trumpai. Svarbu, kad įranga būtų standartizuota, kad visi autobusai galėtų būti įkraunami toje pačioje vietoje“, – sakė H. Agnevall‘as.
Nors toks įkrovimo būdas brangesnis, švedai tikisi, kad jis bus efektyvesnis. Pasak projekto įgyvendintojų, svarbu tinkamai suplanuoti maršrutus ir juose sugaištą laiką.
Laukti autobuso – patogiai
„Volvo Buses City“ viceprezidentės Džesikos Sandstrom teigimu, įrengus vieną iš stotelių pastato viduje norėta parodyti, kaip viešąjį transportą galima padaryti patogesnį, dar labiau prieinamą miestų gyventojams.
„Vasarą nėra didesnio skirtumo, kur laukti autobuso. Tačiau žiemą šaltyje prailgsta net keletas minučių. Stotelė patalpoje – tai pavyzdys, kaip galima būtų galima iš naujo planuoti miestus. Autobusų stotelės galėtų būti integruojamos į prekybos centrus, kitus pastatus. Tokios idėjos padėtų populiarinti viešąjį transportą. Juk visai ne tas pats – laukti autobuso lauke, šaltyje, ar patogiai viduje, vartant žurnalą ar knygą, su draugais gurkšnojant kavą“, – sakė D. Sandstrom.
Švedų pavyzdys rodo: autobusų stotelė gali būti vieta, kur laukti transporto priemonės jauku bei patogu.
„Keleivius erzina laikas, kurį jie praleidžia laukdami autobuso. Jei tai bus vieta, kur galima susitikti, pabendrauti, išgerti kavos – laikas sutrumpės. Jei visos autobusų stotelės bus viduje, keleivių nuomonė apie viešąjį transportą keisis iš esmės“, – kalba D. Sandstrom.
Iššūkių laukia daug
Švedai džiaugiasi, kad jiems pavyko „ElectriCity“ projektą įgyvendinti realybėje. Tačiau iššūkių dar liko daug. Projekto įgyvendintojams teks realiai išbandyti, per kiek laiko baterijos įkraunamos žiemą, ar turi įtakos energijos sunaudojimui taupus vairavimas ir pan.
Kyla ir kitokių klausimų: ar elektrinis autobusas pateisins lūkesčius? Ar naujieji autobusai atitiks miestiečių gyvenimo stilių? Ar jie palengvins žmonių gyvenimą?
„Tai – ne tik autobusų maršrutas, bet ir bandymų platforma“, – sako D. Sandstrom.
Geteburgo vežėjai tikisi, jog jų įgyvendinamas projektas sudomins keleivinio transporto specialistus iš viso pasaulio ir jie taps savotiškais elektrinio transporto ambasadoriais. Projekto įgyvendintojai kaups įvairius duomenis, stengdamiesi verslo planą padaryti kuo geresnį, o viešąjį transportą patrauklesniu miestiečiams.
Autobusai – modernūs
Kol kas 55-uoju maršrutu Geteborge važinėja tiek hibridiniai, tiek elektriniai „Volvo“ autobusai. Hibridiniai 70 proc. maršruto nuvažiuoja naudodami elektros energiją, elektriniai – visą kelią. Tiek vienų, tiek kitų baterijos įkraunamos galinėse stotelėse. Įkrovimo procesas trunka šešias minutes.
Keleiviams įlipti – itin plačios durys, vairuotojo darbo vieta moderni ir patogi. Autobusai – 10,7 metro ilgio. Juose vienu metu gali važiuoti 86 keleiviai. Šviesiame bei jaukiame transporto priemonės salone – kištukiniai lizdai elektros įrenginiams įkrauti, be to, veikia nemokamas WiFi.
Maršrute, kur važinėja elektriniai bei hibridiniai autobusai, įrengtos ir naujo tipo stotelės. Jos uždaros, apsaugotos nuo vėjo bei lietaus. Be to, čia galima nemokamai naudotis internetu, susiplanuoti kelionę ir pan.
Eksperimentinio maršruto ilgis – aštuoni kilometrai.
Lina Jakubauskienė
Autorės nuotraukos