Pateiktas ieškinys dėl žalos atlyginimo nepagrįstai stabdant naujos elektroninės (atstuminės) kelių apmokestinimo sistemos diegimą
Valstybės įmonė Lietuvos automobilių kelių direkcija (toliau – Kelių direkcija) pirmadienį kreipėsi į Vilniaus apygardos teismą su ieškiniu dėl žalos, kuri atsirado tiekėjams viešųjų pirkimų procedūrų metu nepagrįstai stabdant naujos elektroninės (atstuminės) kelių apmokestinimo sistemos (e-tolling) diegimą ir įgyvendinimą, atlyginimo.
Ieškiniu ketinama išsiieškoti žalos iš įmonių, ginčų metu teikusių prašymus taikyti laikinąsias apsaugos priemones pirkime. Reikalavimo suma yra lygi dėl tiekėjo veiksmų negautoms pajamoms valstybinės reikšmės magistralinių kelių priežiūrai ir rekonstravimo darbams, vertinant tai, kad Kelių direkcijai viena diena, vėluojant įgyvendinti šį projektą, reiškia mažiausiai 145 tūkst. Eur negautų pajamų, kurios galėjo būti investuotos į valstybinės reikšmės kelius.
Anot Kelių direkcijos vadovo Remigijaus Lipkevičiaus, e-tolling projektas yra svarbus Lietuvos ekonomikai. Įdiegus naują kelių apmokestinimo sistemą (e-tolling), kuomet mokestis bus taikomas ne už laiką, bet už nuvažiuotą atstumą, gautos pajamos iš kelių rinkliavos (už naudojimąsi magistraliniais keliais) bus skirtos išskirtinai tik šių kelių infrastruktūros gerinimui bei e-tolling sistemos administravimui. Prognozuojama, kad, įdiegus e-tolling sistemą, bus surenkama iki 110 mln. eurų per metus magistralinių kelių priežiūrai ir plėtrai.
Dabartinė mūsų šalyje taikoma valstybinės reikšmės kelių finansavimo sistema neužtikrina pakankamų lėšų kelių infrastruktūros palaikymui ir plėtrai, o transporto priemonių savininkų ir (ar) valdytojų sumokami kelių naudotojų mokesčiai nepadengia kelių naudotojo tiesiogiai infrastruktūrai padarytos žalos, todėl siekiant socialiai teisingesnio mokesčio, Kelių direkcija, įgyvendindama LR Seimo priimtus įstatymus ir poįstatyminius aktus ir atsižvelgdama į pagal Direktyvą 2019/520 (ES) taikytinas (leidžiamas) technologijas, 2021 m. kovo mėnesį paskelbė viešųjų pirkimų konkursus, susijusius su naujos elektroninės (atstuminės) kelių rinkliavos apmokestinimo sistemos (e-tolling) sukūrimu ir diegimu. Nuo 2021 m. gegužės mėnesio dėl su pirkimais susijusių teisminių procesų, buvo taikomos laikinosios apsaugos priemones ir sustabdytos pirkimo procedūros.
„Įvedus atstuminį kelių rinkliavos mokestį, bus taikomas principas „naudotojas moka“ ir „teršėjas moka“. Tokiu būdu bus užtikrintas socialinis teisingumas kelių infrastruktūros naudotojams, kurie už nuvažiuotą trumpą atstumą mokamais keliais dabar sumoka nepagrįstai didelį mokestį. Pavyzdžiui, šiuo metu mokamas vienodas 11 eurų kelių naudotojo mokestis tiek už važiavimą tranzitu per Lietuvą, tiek už važiavimą mokamu keliu mažą atstumą“ – sakė R. Lipkevičius.
Įgyvendindama e-tolling projektą, Kelių direkcija, analizavo kitų šalių patirtį, organizavo rinkos konsultacijas, parengė ir iš anksto paskelbė eismo kontrolės įrangos ir elektroninės kelių rinkliavos informacinės sistemos (EKRIS) pirkimo dokumentų technines specifikacijas bei paskelbė viešuosius pirkimus. Visa tai buvo padaryta tik per 4 mėnesius nuo LR kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pakeitimo įstatymo priėmimo. Toks didelis projekto įgyvendinimo pažangos greitis, įrodo, kad Kelių direkcija buvo pasirengusi įgyvendinti projektą per rekordiškai trumpą laiką.
Viešųjų pirkimų konkursai sulaukė didelio susidomėjimo ir pritraukė daug potencialių tiekėjų, kas padės užtikrinti konkurencingą kainą. Tačiau dėl kai kurių viešųjų pirkimų dalyvių nepagrįstų skundų ir ieškinių teismui elektroninės (atstuminės) kelių apmokestinimo sistemos (e-tolling) diegimo procesas įstrigo, todėl projektas galės būti įgyvendintas ne anksčiau kaip 2024 m. liepos 1 d., su sąlyga, kad teisminiai procesai pasibaigs ne vėliau kaip 2023 m. sausio mėn. ir naujų teisminių ginčų nebekils.
LAKD informacija
Linos Jakubauskienės nuotrauka